Aby zapewnić prawidłowe działanie strony oraz żeby hajs się zgadzał używamy ciasteczek.
Szczegółowe informacje

hip-hop.pl »

Dieta tancerza

Dieta tancerza

Autor: bionic

Jeżeli jesteś początkującym tancerzem, z pewnością nie raz zastanawiałeś się, w jaki sposób wytrawni tancerze są w stanie wykonać na parkiecie takie wspaniałe figury i kiedy Ty będziesz w stanie wykonać takie ewolucje. Jest to oczywiście kwestia długotrwałego i wytężonego treningu. Ale nie tylko tego. Jest wiele innych czynników, które mogą wpłynąć na to, czy ktoś będzie dobrym tancerzem (np. genetyka, odżywianie, talent, inwencja). W tym artykule skupimy się na fizycznych tego aspektach, a konkretni

Wielu początkujących bboy'i szybko przekonuje się, że ich mięśnie są zbyt słabe, aby być w stanie kilkakrotnie z impetem unieść ciężar własnego ciała. Wielu z nich poza treningiem tanecznym, ćwiczy również na siłowni, w celu zwiększenia siły, tak potrzebnej do wykonania wymarzonych ewolucji. Nie wszyscy wiedzą, uprawiając bodybuilding (budowanie masy mięśniowej i siły), że za ok. 60% efektów odpowiedzialne jest właściwe odżywianie. Pozostałą część stanowi trening i odpoczynek. Wielu początkujących tancerzy przecenia znaczenie treningu, poświęcając niewiele czasu na odpoczynek i zaniedbując właściwe odżywianie. Efektem takiego postępowania, są wyniki na niższym poziomie niż należałoby oczekiwać, biorąc pod uwagę ilość włożonej pracy.

W skład optymalnej diety ukierunkowanej na sporty wytrzymałościowe, takie jak nasz ukochany taniec, powinno wchodzić ponad kilkadziesiąt różnych składników. Składniki te, nie są niestety produkowane w naszym organizmie i muszą zostać dostarczone z zewnątrz. Słuchając wyników badań, w przedłużonym (trwającym ponad godzinę) treningu, kluczowe znaczenie ma spożywanie odpowiedniej ilości płynów, w celu utrzymania normalnego nawodnienia i mniejszej utraty odżywczych składników z organizmu. Idąc dalej tropem badań, przy wytężonym wysiłku fizycznym, dieta powinna składać się z 5-6 małych posiłków dziennie.

Najważniejsze czynniki determinujące zapotrzebowanie energetyczne u tancerzy to: masa ciała, wydatek energetyczny podczas treningu, częstotliwość treningów, aktywność pozasportowa oraz to, czy mamy tendencję do tracenia, czy przybierania na wadze. Energia w organizmie jest dostarczana przez węglowodany, tłuszcze i białka. Komórki organizmu wykorzystują energię zawartą w węglowodanach, tłuszczach i białkach do ciągłego wytwarzania związku chemicznego ATP, który jest jedynym bezpośrednim źródłem energii dla organizmu. Aby jednak przekształcić ATP w energię, niezbędne są: woda, witaminy i minerały.

Węglowodany występują w dwóch formach: prostej i złożonej. Forma prosta węglowodanów to cukier prosty - glukoza, który prawie natychmiast po spożyciu włącza się w krwiobieg. Efektem spożycia cukru prostego (np. batonik energetyczny, owoce, miód), jest szybki przypływ energii, jednak duża dawka glukozy powoduje efekt odwrotny - osłabienie organizmu i zmniejszenie intensywności wysiłku na treningu, tak więc bez przesady. Węglowodany złożone są o wiele lepszym materiałem energetycznym dla organizmu. Z racji swej złożonej budowy są dłużej trawione i włączają się w krwiobieg w wolnym, stałym rytmie. Bogatymi źródłami węglowodanów są: makaron, ryż, ziemniaki, chleb, produkty zbożowe, musli, owoce, warzywa. Węglowodany powinny stanowić około 60% diety zawodnika wykonującego intensywny, długotrwały trening.

Nie jest koniecznie dodatkowe spożywanie tłuszczy w diecie tancerze W składnikach pokarmowych znajduje się wystarczająca ilość tłuszczu, zabezpieczająca zapotrzebowanie organizmu na ten produkt. Tłuszcz jest trawiony wolno i daje uczucie sytości. Z tego względu, jego nadmierne spożycie może spowodować spadek apetytu i zmniejszenie ilości przyjmowanych węglowodanów.

Podstawowym składnikiem służącym do budowania tkanki mięśniowej jest białko. Służy ono również, jako rezerwowy materiał energetyczny przy niewielkim spożyciu węglowodanów. Tancerze intensywnie trenujący więcej niż 15 godzin tygodniowo, muszą kontrolować ilości przyjmowanego białka i w razie potrzeby uzupełniać niedobory przez podanie aminokwasów. Niedobór różnego rodzaju aminokwasów w pożywieniu, opóźnia procesy regeneracji i odnowy mięśni. Białka zalecane w diecie tancerza zawarte są w: dróbiu, cielęcinie, rybach, chudym serze, itp.

Równie ważnym składnikiem pokarmowym (może nawet najważniejszym) w trakcie treningu są płyny. Dostarczanie odpowiedniej ilości płynów jest podstawą, dla uzyskania optymalnego efektu treningu wytrzymałościowego. Odwodnienie obniża wytrzymałość i zmniejsza siłę. Przy wysokiej temperaturze otoczenia, podczas przedłużonego treningu, utrata płynów w postaci potu może sięgać nawet 2litry/godz. Pragnienie, nie jest dostatecznie czułym wskaźnikiem odwodnienia organizmu. Zapobieganie odwodnieniu podczas przedłużonego wysiłku, polega na wypijaniu większej ilości płynu niż ta, która zaspokaja pragnienie. Godzinę przed treningiem należy pić 1-2 szklanki co 10-15 minut. W trakcie treningu najlepiej 600-1000ml/godz. Zaraz po treningu, należy uzupełnić płyn licząc 500ml na każde 0,5kg utraconej masy ciała. Świetne są również napoje dla sportowców, będące roztworami węglowodanowo-elektrolitowymi. Najszybciej przyswajalne są napoje, które zawierają 6-8% cukru. Napoje o większym stężeniu węglowodanów, mogą opóźnić opróżnianie żołądka i utrudniać wchłanianie płynu do krwi.

Spożywanie odpowiednich produktów żywnościowych zgodnie z podanymi zasadami może zdecydowanie zwiększyć szansę na osiągnięcie wysokich wyników na parkiecie. Stosowanie tych zasad w połączeniu z ostrożną suplementacją w ramach racjonalnego programu treningowego powinno pomóc w uzyskaniu najlepszych osobistych osiągnięć tancerzy.

W następnym miesiącu zajmiemy się suplementami dietetycznymi dla tancerzy, wspomagającymi przyrost siły i mięśni. Opiszemy i porównamy działanie kilku rodzajów suplementów, w oparciu o wypowiedzi znanych bboy'i.



Informacje o artykule
Data dodania:2005-02-07
Dział / Kategoria: taniec / felieton
Średnia ocena:10.00 (2)
Oceń artykuł: Aby ocenić artykuł musisz się zalogować
Autor:
bionic, 38 lat
mężczyzna, Koszalin

Ostatnie artykuły tego autora:
Odżywianie
Stretching - rozciąganie mięśni

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
kosaFMB
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
19:58:16, 07-02-05
Dobry artykuł. Widzimy się w Pile na Rytmie Ulicy (19-20 marzec) yoł

anonim
Autor: da Fönk   Link do posta
22:43:24, 07-02-05
fajnie fajnie.. to teraz opracujcie menu dla writerow

anonim
Autor: emzeto   Link do posta
23:46:35, 07-02-05
A kiedy będzie jakaś dieta odchudzająca dla prawdziwych hiphopowców???

anonim
Autor: Smile   Link do posta
23:51:06, 07-02-05
Ciekawy artykul!:D

anonim
Autor: Hokus   Link do posta
02:10:35, 08-02-05
Juz myslalem ze wlazlem na nie ta strone...

anonim
Autor: dAnIo zIoM   Link do posta
08:48:37, 08-02-05
fajny artykuł dla tego kto chce zostać tancerzem lub bboyem break fajna sprawa!!

bionic
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
11:03:38, 08-02-05
Cieszę się że artykuł się Wam podoba. A teraz postarajcie się zastosować te wskazówki i wyniki gwarantowane. Do zobaczenia w Pile!

1nS
Autor: 1nS   Link do posta
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
11:18:36, 08-02-05
napiszcie "jesli jestes dresem to musisz duzo jesc zeby wygladac jak koksik" i napiszcie co... ja wam moge napisac przepisy

$eniorita
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
12:56:42, 08-02-05
Z tego artykułu najbardziej podoba mi się fotka tych owoców..

anonim
Autor: pit5   Link do posta
13:52:05, 08-02-05
Dobre i to :) Zgaduję, że podoba Ci się również ten śpiewający kurczak z reklamy na Vivie?

anonim
Autor: Julo   Link do posta
15:59:48, 08-02-05
Breakdance to taniec a nie sport...

anonim
Autor: LUCZADOR SUPRIME   Link do posta
19:59:20, 08-02-05
odzywiać sie zdrowo i nie palić blantów !!!

anonim
Autor: uliczny cieć of chuuch   Link do posta
20:13:58, 08-02-05
e tam owoce itp. i tak wiadomo ze prawdziwa dieta to danonki i wtedy masz dopiero energie hehe i nic nie tracisz sarke ci zwracaja i w ogole gangsta a na dokladke rutowit zeby jeszcze bardziej sie wzmocnic a dla pit bulla pedigree maxxx plus... ;)

anonim
Autor: yikes!!   Link do posta
16:26:35, 11-02-05
4 TABLETKI METKI TO SPOSÓB DLA TWOJEJ SYLWETKI!

anonim
Autor: Mike   Link do posta
21:36:56, 13-02-05
Metkę bierze się piramidką: np. 5-4-3-2-1 czyli cztery to trochę za mało... pozdro

anonim
Autor: MUSZTEK   Link do posta
17:09:47, 14-02-05
B. BYM PROSIL NA ODPISANIE NA MOJA WYPOWIEDZ!NARKAOD AUTORA

anonim
Autor: MUSZTEK   Link do posta
17:12:58, 14-02-05
POPROSTU PISZCIE WIECEJ TAKICH ARTYKULOW

missmass
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
19:52:10, 15-02-05
zapraszam do mojego miasta Piła na rytmy ulicy tam sie bedzie dzialo :P:p

anonim
Autor: krisqu071   Link do posta
22:10:45, 15-02-05
Taki tekscik tez powinniscie zamiescic. OBOWIAZKOWO. W wiekszosci przypadkow polskich hiphopowych karier zauwazamy korelacje - im dluzej ktos jest znana postacia na scenie tym wiecej wazy=) AIGHT!!!!!!

anonim
Autor: krisqu071   Link do posta
22:12:19, 15-02-05
Do powyzszego wpisu - zaproponowalem temat - DIETA DLA BORIXONA I INNYCH PUSZYSTYCH ZIOMALI=)

anonim
Autor: beegbwoi   Link do posta
05:26:25, 16-02-05
ta obre... ale jak ktos chce zostac dobrym emcee pokroju biggiego czy fat joego albo e-40tiego, big puna czy yingyang twins to trza by opierdalac opor maca z cola, nie?

Luca_Brasi
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
01:19:22, 20-02-05
gfhhgfd

anonim
Autor: MUSZTEK   Link do posta
16:57:51, 21-02-05
MIALEM SWOJ KOMENTARZ ALE GO NIE MA WIEC GDZIE JEST?

anonim
Autor: Milejdi   Link do posta
20:42:28, 01-03-05
Ciekawy artykuł, ale prosze was dajcie w końcu jakąś diete. bo chyba mam zamiar zapisać sie na break dance.

anonim
Autor: Milejdi   Link do posta
20:44:30, 01-03-05
Ciekawy artykuł, ale prosze was dajcie w końcu jakąś diete. bo chyba mam zamiar zapisać sie na break dance.

anonim
Autor: Milejdi   Link do posta
20:44:31, 01-03-05
Ciekawy artykuł, ale prosze was dajcie w końcu jakąś diete. bo chyba mam zamiar zapisać sie na break dance.

oda
Autor: oda   Link do posta
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
11:45:05, 13-03-05
he.. absurd.. dieta:):P? po co..:>? nie bawmy sie w jakies zbedne rarytasy:P ja nie lubie miesa.. prawie go nie jem.. nie mam problemow z rownowaga z tancem..:P

anonim
Autor: level szprotawa lubuskie   Link do posta
23:33:21, 10-04-05
no ja bym czasem cos wpierdolil jak sie krece na glowie :)

anonim
Autor: zajad   Link do posta
13:55:12, 11-05-05
jest ok ale mogło byc lepiej

anonim
Autor: empas   Link do posta
13:54:07, 15-07-05
no wielka prozba do autora aby jeszcze napisal jakas konkretna diete dla b-boy\'ow

anonim
Autor: PająkSs-Crew   Link do posta
22:42:52, 24-10-05
heja kokoSa :D spoko artykuł ale kto sie do tego będzie stosował ? :| więcej porad jak dobrze rozgrzać sie przed treningiem ale nie wydymac na wstępie :] Pozdro dla AzIzI i b-boyów z Tarnowa Elo !

anonim
Autor: Oleczkaa   Link do posta
15:34:27, 04-03-07
dobry artykuj tym bardziej ze ostanio doznalam kontuzji i nie mialam zadnego ruchy przez miesiac i troche sie nazbieralo i trzeba to zrzucic. Dobry artykul ale tu sa same ogolniki a dobrze by bylo jakby byla jakas okreslona dieta:)

anonim
Autor: Pati ;ppp   Link do posta
20:20:17, 25-11-08
Dzięki wkońcu wiem jak mam się odżywiać ;pppp

Dodaj wypowiedź

Autor: Podaj wynik dodawania: 5 + 1 =

Pozostało znaków: 1250

Uwaga:
Twój host to ec2-54-158-212-93.compute-1.amazonaws.com (54.158.212.93). Informacja ta zostanie zapisana wraz z Twoją wypowiedzią. W przypadku naruszenia czyichkolwiek dóbr osobistych informacja ta zostanie ujawniona tak aby ułatwić ściganie autora.

Hip-Hop.pl © 2000-2017 • kontakt • redakcjareklamamateriały promocyjneFAQ, pomoc i zasadyPolityka Cookies