Aby zapewnić prawidłowe działanie strony oraz żeby hajs się zgadzał używamy ciasteczek.
Szczegółowe informacje

hip-hop.pl »

Stretching - rozciąganie mięśni

Stretching - rozciąganie mięśni

Autor: bionic

W poprzednich artykułach opisaliśmy jak się prawidłowo odżywiać oraz podaliśmy informacje o właściwej suplementacji. Zanim jednak rzucimy się na parkiet z zamiarem wykonania jakiejś wyrafinowanej figury, istnieje jedna niezwykle istotna kwestia, którą jest stretching - rozciąganie mięśni. Tym razem zajmiemy się tą jakże ważną i często niedocenianą częścią treningu.

Zwiększona elastyczność mięśnia osiągnięta poprzez zastosowanie stretchingu. Stretching poprawia także precyzję ruchu. Ćwiczenia te nie wymagają specjalnych przyrządów ani przyborów. Kolejnym pozytywnym aspektem, niesionym przez łagodnie i harmonijnie wykonywane ćwiczenia jest odprężenie psychiczne, podnoszące skuteczność podejmowania aktywności ruchowej. Dla maksymalizacji zdolności ruchowych, korzystne jest stosowanie ćwiczeń wykorzystujących jak największy zakres ruchu w stawie, i połączenie ich z prostymi ćwiczeniami siłowymi. Urozmaicają one stretching będący raczej treningiem statyczym i dla niektórych mało atrakcyjnym. Stretching sprzyja również utrzymaniu prawidłowej postawy ciała.

Podstawowy zestaw ćwiczeń ogólnych stretchingu obejmuje mięśnie rozciągające: klatkę piersiową, grzbiet i kark, przednią i tylną część ud, wewnętrzną stronę ud, przednią część podudzia, łydki oraz biodra. W miarę potrzeby można ten zestaw ćwiczeń rozszerzyć. Ćwiczenia stretchingu wymagają stopniowego i ostrożnego rozciągania mięśni. Wykonując je pamiętać należy o świadomym uczestnictwie w procesie rozciągania, a także o tym, aby nie przekroczyć swoich indywidualnych możliwości. Stretchingu nie poleca się w przypadku kontuzji, bólów mięśni, stawów i ścięgien.

Niedoceniony element
Jak wspomnieliśmy, rola stretchingu w treningu tanecznym jest często niedoceniona. Faktem jest natomiast, że rozciąganie przed treningiem właściwym, powinno stanowić 20-30% czasu całego treningu. Doświadczeni tancerze uprawiający breakdance przez wiele lat, potrafią poświęcić na stretching przed treningiem nawet około godziny, gdyż wiedzą jak jest istotny i jak wielką poprawę rezultatów można dzięki niemu uzyskać. Zachęcamy więc, szczególnie początkujących tancerzy, aby wzięli sobie to do serca, a na wyniki prawdopodobnie nie przyjdzie długo czekać.

Po pierwsze: bezpieczeństwo
Najbezpieczniejszą metoda rozciągania mięśni jest tzw. metoda statyczna. Polega ona na stopniowym rozciąganiu mięśni, aż do momentu ich maksymalnego oporu. W tym maksymalnym punkcie zatrzymujemy wówczas ruch na chwilę (kilkadziesiąt sekund) i następnie powracamy do pozycji wyjściowej. Po chwili odpoczynku ponawiamy ćwiczenie. Czynności powtarzamy kilkakrotnie w każdym ćwiczeniu, na każdą grupę mięśni. Aby uzyskać postęp w ćwiczeniach należy stopniowo zwiększać zakres ruchu, pokonując opór mięśni. Należy jednak wykonywać to z rozwagą, gdyż zbyt szybkie próby powiększania zakresu rozciągnięcia mięśni mogą zakończyć się kontuzją, przez co można narobić więcej złego niż dobrego. Bardzo istotne jest też, by przed rozpoczęciem rozciągania przeprowadzić właściwą rozgrzewkę np. przez wykonanie kilku ćwiczeń aerobowych np. bieg, podskoki, pajacyki.

Niektórych ćwiczeń należy unikać. Na przykład ćwiczeń mięśni brzucha z wyprostowanym tułowiem, oraz z prostymi obydwiema nogami, bez względu na pozycję ćwiczeniową, gdyż powodują przeciążenie kręgosłupa w odcinku lędźwiowym. Nieprawidłowe obciążenie kręgosłupa może także występować przy krążeniach tułowia i głowy, nadmiernych skłonach w tył tułowia i głowy. Niewskazane są pogłębiane skłony tułowia w bok, a także w przód z sięganiem do stóp o nogach wyprostowanych i złączonych. Wszelkie przysiady, należy wykonywać powoli z ugięciem kolan jedynie do pozycji siedzącej (ok. 90 stopni). Bardzo niebezpieczne dla stawów kolanowych są również podskoki w głębokim przysiadzie (tzw. żabki). Podobnie, uszkodzeniem stawów barkowych grożą gwałtowne, wirujące krążenia ramion, jak też impulsywne wymachy wyprostowanych rąk do tyłu. Ponadto, wykonując stretching nie należy dążyć do nadmiernej ruchliwości.

Stosując stretching z rozwagą, jesteśmy w stanie osiągnąć znaczną poprawę rezultatów tanecznych, w wyniku znacznego zmniejsza się urazowości. Dzieje się tak za sprawą większej elastyczności mięśni i ścięgien, oraz poprawy funkcjonowania stawów. Ruchy są lepiej amortyzowane, przez co maleje obciążenie przyczepów mięśni i ścięgien. Niwelowane jest zmęczenie i następuje szybka regeneracja na skutek zmian metabolicznych zachodzących w mięśniach, które sprzyjają eliminowaniu toksyn z organizmu.

Czym jest stretching?
Jest to stopniowe i ostrożne rozciąganie mięśni, prowadzące głównie do poprawy ich elastyczności oraz zwiększenia zakresu ruchu w stawach. Rozciąganie mięśni powinno być częścią prawidłowej rozgrzewki, choć może również może być sposobem wyciszenia organizmu po treningu.
Co zyskujemy stosując stretching? Oto ułamek korzyści, jakie w sobie niesie:
- zdecydowanie zmniejszone ryzyko kontuzji
- zwiększenie zakresu ruchu w stawach (im większy zakres ruchu, tym większe efekty treningu)
- wzmocnienie ścięgien
- polepszenie ukrwienia mięśni (lepszy dostęp tlenu i substancji odżywczych do mięśni = szybsza regeneracja)
- rozluźnienie mięśni po treningu (szczególnie polecane przy intensywnych treningach)
- osiągnięcie optymalnych funkcji fizjologicznych ciała
- płynność, koordynację ruchów oraz ogólną poprawę kondycji
- kompensację niedostatków sprawności ruchowej wynikających z życia codziennego.



Informacje o artykule
Data dodania:2005-06-17
Dział / Kategoria: taniec / felieton
Średnia ocena:nieoceniany
Oceń artykuł: Aby ocenić artykuł musisz się zalogować
Autor:
bionic, 38 lat
mężczyzna, Koszalin

Ostatnie artykuły tego autora:
Odżywianie
Dieta tancerza

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
U-r-b-i-k
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
13:41:05, 17-06-05
Jeszcze zeby byly zdjecia jak te cwiczenia wykonywac i gitara.Fajny artkul.

Spoke
Autor: Spoke   Link do posta
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
15:03:48, 17-06-05
artykul zjebany z forum kulturystycznego

mutilator
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
22:36:19, 17-06-05
bardzo dobry artykuł ale nie dla wszystkich... Mi się przydał, dzięki i pozdro...

Etam
Autor: Etam   Link do posta
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
12:43:10, 18-06-05
Niby co a niby nic:] Ogolnie takei artykuly nie jaraja mnie bo niby o czyms nas informuja ale w takiej tresci ze i tak trzeba szukac gdzie indziej wiecej :] a przepraszam to jest felieton... wiec czemu kruciutki i pachnie mi innymmmmm:)?

kosaFMB
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
16:29:43, 19-06-05
pozdro Blow - spoko fotka ;]

dress
Autor: dress   Link do posta
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
20:06:35, 19-06-05
dokladnie zajebane zforum kulturystycznego :}

pan eugeniusz
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
12:35:06, 20-06-05
Do Spoke i dresa: \"artykul zjebany z forum kulturystycznego\" ??????????????????????????????????????? What tha fuck? Z jakiego forum? Co wy pierdolicie? Jedyna możliwość to taka, że ktoś przepisał go na jakimś kulturystycznym forum. Poproszę więc o jakiś dowód a nie tylko czcze pierdolenie.

anonim
Autor: zyzmo   Link do posta
23:49:57, 10-07-05
zapraszam na strone tam jest wszystko ładnie z obrazkami http://www.kulturystyka.pl/atlas/stretching.htm

anonim
Autor: gizmoooo   Link do posta
11:36:17, 14-02-06
streching to podstawaaaaaaaaaaaaa

anonim
Autor: Sea   Link do posta
22:53:32, 23-11-07
Nie ma strechingu, nie ma zabawy :)

anonim
Autor: Kloso   Link do posta
21:55:31, 19-02-08
nieno spoko ale bardzej mozna bylo to opisac

Dodaj wypowiedź

Autor: Podaj wynik dodawania: 3 + 5 =

Pozostało znaków: 1250

Uwaga:
Twój host to ec2-54-81-110-114.compute-1.amazonaws.com (54.81.110.114). Informacja ta zostanie zapisana wraz z Twoją wypowiedzią. W przypadku naruszenia czyichkolwiek dóbr osobistych informacja ta zostanie ujawniona tak aby ułatwić ściganie autora.

Hip-Hop.pl © 2000-2017 • kontakt • redakcjareklamamateriały promocyjneFAQ, pomoc i zasadyPolityka Cookies