Aby zapewnić prawidłowe działanie strony oraz żeby hajs się zgadzał używamy ciasteczek.
Szczegółowe informacje

hip-hop.pl »

Podsumowanie 2011 by Karim cz. 4/4

Podsumowanie 2011 by Karim cz. 4/4

Autor: Underground Renoma Records

fot. Daro Dudziak

Nadszedł moment na ostatnią cześć podsumowania sceny hip-hopowej w roku 2011, a przynajmniej sceny polskiej. Zanim przejdę do opisu ostatniej paczki albumów wartych zawieszenia ucha z roku ubiegłego chciałbym wam polecić w ramach wypisu hip-hopowych źródeł sprawdzanie całkiem sprawnej, przynajmniej pod względem muzycznym audycji Sokoła i Sielany w Radiu Roxy. Źródeł owych z dobrą muzyką jest z pewnością więcej aczkolwiek te, które wymieniłem w owych podsumowaniach są najbardziej głośne w swoim działaniu. Jeśli znasz więcej ciekawych stron traktujących o hip-hopie w Polsce, audycji radiowych jemu poświęconych lub blogów podziel się nimi ze mną pisząc na maila: karimas@op.pl.

Tymczasem wróćmy do podsumowania sceny kładąc palec na mapie tam gdzie Zdolny Śląsk, a konkretnie na Wałbrzych. W mieście owym w tym roku wypłynęła z podziemia na powierzchnię płyta reprezentanta Trzeciego Wymiaru. Album Szad "21 gram" promowany był teledyskami do utworów "Dług" oraz "Panu dziękuj". Słuchając tej płyty szczerze mogę stwierdzić że to hip-hop w najczystszym wydaniu. Jest to mega undergroundowy materiał, a pisząc "undergroundowy" nie mam wcale na myśli podziału podziemie/legal. Mówię tu o tym, co czujesz słuchając płyty i z czym ci się zawarty na niej obraz kojarzy.

Z Wałbrzycha nie daleko do Wrocławia, a tutaj jak zwykle działo się nie mało. Zacznijmy od Człowienia, który pojawił się na scenie po raz pierwszy (przynajmniej tej szerzej znanej) wypuszczając ciekawy album wspólnie z Szotem "Do zobaczenia później", żeby dołożyć do tego jeszcze w tym samym roku solowe wydawnictwo "27 dni później". Jeśli chodzi o pierwszy album to myślę, że wystarczy puścić klip do numeru "Iluzjoniści", żeby zachęcić do przesłuchania tej płyty. Gdyby jednak przypadkiem to was nie przekonało, wrzućcie trak "Niezapominajka" z gościnnym udziałem Jota oraz Basi eM. Jeśli chodzi natomiast o "27 dni później" polecam szczególnie trak "Czarna owca" feat. Tomal.

Kolejnymi ciekawymi albumami z Wrocławia są produkcje Haju & Złote Twarze "Międzyświat" promowany między innymi teledyskiem do mega traku "Dzień w nocy" (feat. Szad, Rekord). Na uwagę zasługuje również epka Kościey & Udar "Święci z Wrooklynu EP". Jeśli chodzi o producenta Udar, chciałbym polecić oprócz owej epki przesłuchanie remiksu, jakiego dokonał on w tym roku dla Kingsley Anowi do kawałka "Slow down". Mam nadzieję, że epka "Święci z Wrooclynu" to tylko dobry początek tego, co możemy usłyszeć wkrótce z pod ręki Udara i Kościeya.

Kolejna konkretna produkcja z 71 to Prys "Miłośnik kłótni w kłótni o miłość" z klipami do "Mogłem więcej" feat. Pyskaty, Jot oraz "Nie trzeba" (feat. Jazzy, W.E.N.A.), ale przede wszystkim undergroundowe 71 to w 2011 roku Wrooclyn Dodgers i ich płyta promowana obrazem do utworu "Hip-Hop".

Szad "21 gram"

Sprawdzając tegoroczną scenę z Wrocławia przechodni mi przez głowę pewien paradoks. Bo jak płyta może być mocna i jednocześnie sprawiać zawód? Ano chodzi o nikogo innego jak Waldemara Kastę z jego albumem zatytułowanym "Prawda naga". Album jest może nieco przydługi, momentami nudzący niemniej znajdziemy na nim takie smakołyki jak "Mina", "Ta gra", "Dzieci", "Dziś" oraz "Wieść". Skąd, więc moje rozczarowanie? Stąd, iż po jebnięciu, jakim bez wątpienia była 13stka rościłem nadzieje na o wiele więcej. Po pierwsze odbicie od Matheo i zamiana jego bitów na te, które znalazły się na "Prawda naga" nie było najlepszym posunięciem. Po drugie rozmowy i zapowiedzi płyty na samplach ze starych polskich płyt, z których to planów nic nie wyszło zbiły mnie z tropu. Po trzecie zapowiedź rzekomej gościnnej zwrotki Rakima. Featuringu, który to w końcowej fazie miał się pojawić na płycie kolejnej, co w obliczu tego, o czym mówił Kasta a propos odejścia na jakiś czas od wykonywania rapu w ogóle staje się coraz mniej realne. W finale "Prawda Naga" jest dla mnie albumem, o którym mówiło się za dużo przed jego premierą oraz do którego wracam dla pięciu zajebistych utworów, co w kontekście albumu dwu płytowego nie jest powalającym wynikiem. Przypomina mi się tutaj trak Nick Javas "Opportunity knocks" pod bit Dj Premier, a konkretnie słowa, które premier wypowiada na koniec utworu.

Najlepszym za to bez wątpienia, mega albumem, jaki dotarł do mnie z 71 w tym roku jest płyta Jot "Stan równowagi" wydana przez Dwaem we współpracy z Rockers Publishing. Promowany trzema teledyskami do utworów "T.N.M.T.B." z gościnnym udziałem Jazzy, "Głośno"  oraz animacji do "To życie nas zmienia". Jeśli chodzi o gości na albumie, nie licz na żadne znane ksywki z tej sceny, ponieważ gościnne wokale są tutaj znikome oraz raczej mało popularne na ogólnopolskiej scenie. "Stan Równowagi" jest to krążek podsumowujący wieloletni udział Jota na podziemnej scenie i pierwszy krok w dystrybucji oficjalnej. Ciężko mimo wszystko rozpatrywać ten album w kontekście debiutu roku, na tych samych zasadach, na jakich ciężko było uznać Tetrisa debiutantem dwa lata temu. "Stan równowagi" jest w mojej ocenie najlepszą płytą z Wrocławia w roku 2011, a i jeśli chodzi o rywalizacje na gruncie całego kraju znajduje się na samej górze rankingu. Jak znam życie płyta będzie jedną z najbardziej niedocenionych w tym roku, bo ani nie wydała jej duża wytwórnia, ani nie wyszła w stolicy itp. Itd. My tu jednak o zawartości krążka, a nie o jego popularności.

Jednym z moich ulubionych albumów tego roku jest płyta dwóch kolesi z Włocławka. Przyznam się, że musiałem zerknąć na mapę, gdzie miasto owe się dokładnie znajduje, ponieważ jedyną rzeczą, która do tej pory kojarzyła mi się z nim był... ketchup. Sytuacja zmieniła się z momentem przesłuchania albumu "Kontrasty" Projektu Ganges, a konkretnie singla promującego album zatytułowanego "Tylko kochać" z gościnnym udziałem Joanny Solarskiej, bez której ten numer na pewno nie miał by magii, jaką posiada. Wargawer oraz Paweł Wu złożyli na albumie w całość kawał dobrego hip-hopu. Płyty słucha się bardzo spójnie i bardzo ją polecam sprawdzić oraz zakupić na stronie internetowej www.projektganges.pl. Projekt Ganges jest w tym roku dowodem na to, że underground w Polsce rozbija wiele płyt z budżetem, promocją i ogólnokrajową dystrybucją. Miałem w tym roku okazję przelatywać nad rzeką Ganges dwa razy. Projekt Ganges przesłuchałem za to o wiele razy więcej.

Pozwolę sobie na moment wrócić do Szczecina, jako, iż zbliżam się powoli do końca swojego podsumowania i nadchodzi moment wybrania kilku kategorii tego roku. Jedną z nich będzie Hip-Hopowy Teledysk Roku 2011. Szczecin przyszedł mi na myśl, z tego względu, że Wini z ekipy Stoprocent nie wydał w tym roku, co prawda żadnej płyty, ale za to idąc za ciosem w kontekście mega teledysku z ubiegłego roku przyatakował scenę kolejnym szalonym klipem do jeszcze bardziej szalonego utworu "Essa sond heavy metal funk". "Nie sound tylko FUNK KURWA!"

Niemniej jako Hip-Hopowy Teledysk Roku 2011 pozwolę sobie mianować obraz stworzony przez Bogumił Godfrejów oraz Mikołaj Górecki do utworu O.S.T.R. "Szpiedzy tacy jak my".

Jot "Stan równowagi"

Jeśli jesteśmy przy Asfalt Records warto wspomnieć o kolejnej około hip-hopowej płycie, czyli Fisz Emade - "Zwierze bez nogi". Album promowany świetnym teledyskiem do tytułowego utworu, nasuwa nieodparte skojarzenie do stylistyki zespołu Beastie Boys ale jak już pisałem wcześniej "dobra inspiracja nie jest zła". Jedno jest pewne - skądkolwiek owi Panowie nie czerpaliby dziś inspiracji są mega weteranami tej sceny, którzy jako nie liczni nie powielają na niej schematu. Bracia Waglewscy dawno temu wyszli poza ramy prostego hip-hopu i za każdym razem, kiedy wydają płytę możemy być pewni, że będzie to materiał świeży i zaskakujący. Dodatkowo, do Fisza i Emade dołączył chyba najlepszy dj w tym kraju - Eprom, co stawia duet, a w zasadzie już trio jeszcze wyżej w hierarchii jakości ich muzyki. "Zwierze bez nogi" to album dla wymagającego odbiorcy, z głową otwartą na gatunki czasem inne niż rap.

Wykraczając jeszcze bardziej poza rap standardowy nadmienię tylko o płycie L.U.C. "Kosmostumostów" oraz jego słuchowisku Warsaw WAR/SAW z cyklu Zrozumieć Polskę. Nadmienię też o szalonym projekcie Goorala, którego singiel "Karczmareczka" narobił w tym roku sporo zamieszania na klubowej scenie. Zachęcam do sprawdzenia całego albumu "Ethno Elektro" wydanego w tym roku przez wytwórnie SP Records

Zostając jeszcze tylko na krótki moment w podobnych klimatach polecam sprawdzić pierwszy singiel w wykonaniu Zonq "Forget yourself" zapowiadający jego płytę.

Wystarczy klimatów klubowo, elektronicznych - przejdźmy do płyty, a właściwie epki, którą opiszę jako ostatnią. Jest nią, a właściwie nim Jimson i jego album "Ucieczka z wesołego miasteczka". Sytuacja tutaj klaruje się podobnie jak z Peerzetem. Otóż cztery numery to zdecydowanie za mało biorąc pod uwagę świetną podróż, jaką była "Gorączka w parku igieł". Pomijając ten niedobór w ilości, a skupiając uwagę na jakości materiału należy zauważyć, iż Jimson nie ładuje w nas błahych tekstów. Jego liryka jest ciekawa wręcz wyszukana, a słowa rymują się w sposób nie łatwy. Rymy momentami sprawiają wrażenie skrzętnie ukrytych, czasem nawet odnoszę wrażenie, że rymów brak i tekst pisany jest białym wierszem. Najciekawszym numerem typuję "Muhammad Ali", co nie zmienia faktu, iż trochę się tym materiałem zawiodłem.

Pojawiła się w tym roku inicjatywa przywrócenia Hip-Hopowego Festiwalu w Opolu. Nie wiem, na jakim etapie są przygotowania i czy w ogóle idą na przód, dlatego też poruszam ten wątek. Akcję podobno (jak usłyszałem w radiu) popiera Hirek Wrona. Osoba przez wielu uważana za dziennikarza muzycznego promującego hip-hop w tym kraju (chociaż jak tak zerkam na stronę Pink Crow Records to widzę tam wszystko tylko nie hip-hop). Chciałbym tu zadać pytanie na czym polega popieranie festiwalu przez Hirka Wronę oraz inne osoby związane z rapem w Polsce wypowiadające się na ten temat. Nie chcę za bardzo wbijać szpilek w samego dziennikarza, ponieważ możliwe, iż powiedział "fajna inicjatywa", co zostało przekształcone w "Hirek Wrona popiera przywrócenie hip-hopowego festiwalu w Opolu". Jeśli tak, to proszę mówić, że Karim też popiera. Podpromujemy przy tej okazji moją następną płytę. Wracając jednak do sedna, co z przywróceniem hip-hopowego festiwalu w Opolu poza profilem na facebooku o tym traktującym? Świeża sytuacja z podpisaniem umowy ACTA pokazała nam, że "bycie za" lub "przeciw" często nie wystarczy. Nie wystarczyły marsze protestacyjne w całym kraju i obawiam się, że klikanie "lubię to" na facebooku może też nie wystarczyć. Sam chętnie wybrałbym się na festiwal w roli słuchacza i co oczywiste uważam, że pomysł jest przedni. Mimo wszystko chciałbym usłyszeć jeden konkret zamiast lawiny gdybań wymieszanych z dobrymi chęciami, bo tymi wszyscy wiemy co jest wybrukowane.

Waldemar Kasta "Prawda naga"

Kolejną kategorią, jaką pozwoliłem sobie przy okazji tego podsumowania stworzyć jest Nielegal Roku 2011. Miałem tutaj nie mały problem z wyborem, ponieważ wyszło w Polsce z pewnością multum dobrych płyt w podziemiu, których po prostu nie miałem okazji sprawdzić. Przeczesując rzeczy, do których udało mi się dotrzeć stanąłem w finale z rozłożonymi rękami mając do wyboru trzy mega krążki. Po kolejnym przesłuchaniu albumów Rufijoka "Who? Ja w to wbijom!", Projektu Ganges "Kontrasty" oraz Starszego Brata, pomimo, iż Rufijok pojawił mi się jako postać zupełnie wcześniej nieznana z mega flow i charyzmą zatopionymi dodatkowo w śląskiej gwarze, pomimo, iż singiel "Tylko kochać" na bicie Gapone popchnął mnie do zakupu tej płyty w formie fizycznej Nielegal Roku 2011 w mojej ocenie należy się za album Starszy Brat "Bity, rymy, weekend".

Był klip roku, był nielegal roku, najwyższa pora rozpatrzyć płyty walczące o miano debiutanta roku 2011. Albumów takich było sporo. Przerzedziłem tą pulę nieco wyjmując z niej płyty raperów będących na scenie od bardzo dawna, a ich tegoroczny debiut był tylko debiutem fonograficznym i dystrybucyjnym. Po założeniu takiego filtra płyty nominowane do owej kategorii to: BOK, Buka, Shellerini, Gadabit, Medium oraz Hurragun. Wybór nie był łatwy i w końcowej fazie postanowiłem wybrać płytę, do której najzwyczajniej wróciłem najwięcej razy. Tym samym, w moim nie skromnym odczuciu tytuł Debiutanta Roku 2011 wpada w ręce ekipy BOK za album "W stronę zmiany".

Nadszedł moment zamknąć owe podsumowanie jednym najważniejszym zestawieniem. Zbiorem dziesięciu najciekawszych płyt tego roku i jednej postawionej na miejscu pierwszym. Wszystkie poniższe dziesięć albumów to mega krążki. Każdy z nich ma w sobie coś szczególnego, co wzbudziło moją uwagę i namówiło do kilkukrotnego odsłuchania. W dzisiejszych czasach, kiedy natłok wykonawców sięga zenitu, wybrać dziesięć najlepszych płyt roku, graniczy niemal z cudem. A co za tym idzie obiektywny wybór tej jednej jedynej praktycznie nie istnieje. W moim podsumowaniu tytuł Hip-Hopowej płyty 2011 roku trafia do Fokusa za płytę "Prewersje", a pierwsza dziesiątka wygląda następująco:

1. Fokus "PREWERSJE" (Fo&Ana)
2. Jot "STAN Równowagi" (Dwaem)
3. W.E.N.A. "DALEKIE Zbliżenia" (Aptaun Records)
4. Parias "PROJEKT Parias" (Respekt Records)
5. Zeus "ZEUS, Jak Mogłeś?" (Embryo Nagrania)
6. Ten Typ Mes "KANDYDACI Na Szaleńców" (Alkopoligamia)
7. Łona "CZTERY I Pół" (DobrzeWiesz)
8. Sokół & Marysia Starosta "CZYSTA Brudna Prawda" (Prosto)
9. Sobota "GORĄCZKA Sobotniej Nocy" (Stoprocent)
10. Szad "21 Gram" (Labirynt Records)

Tym samym chciałbym zakończyć tą już i tak wystarczająco długą pisaninę. Dla osób, śledzących scenę od czasu do czasu będzie ona mam nadzieję wypełnieniem luk. Dla osób zagłębionych w polskim hip-hopie bardziej niż ja, będzie zapewne niekompletna. Dla hardcorowców będzie w niej za mało ulicznego rapu, a dla wielu raperów biorących udział w scenie i nie mających o niej zielonego pojęcia będzie nadrobieniem zaległości. Jakkolwiek by nie było warto wiedzieć.



Informacje o artykule
Data dodania:2012-02-07
Dział / Kategoria: muzyka hip-hop / felieton
Średnia ocena:3.00 (5)
Oceń artykuł: Aby ocenić artykuł musisz się zalogować
Autor:
Underground ..., 19 lat
mężczyzna, Bielsko Biała

Ostatnie artykuły tego autora:
Podsumowanie 2012 by Karim cz. 2/2
Podsumowanie 2012 by Karim cz. 1/2
4 Takty - wywiad z Młodym (Meridialu)
Podsumowanie światowej sceny Hip-Hop 2011 by Karim cz. 3/3
Podsumowanie światowej sceny Hip-Hop 2011 by Karim cz. 2/3

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
Asman
Autor: Asman   Link do posta
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
11:55:34, 06-02-12
'' Dla hardcorowców będzie w niej za mało ulicznego rapu''
Nie za malo tylko zero... Na pewno brakuje tu plyty DDK RPK i paru innych ale wiadomo kazdy ma inne gusta.

cypress.amaru
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
14:48:41, 06-02-12
..no a Hans Solo ?

s355j2g3
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
14:55:27, 06-02-12

o właśnie... hans solo... moim zdanie najlepsza płyta zeszłego roku, a zupełnie pomijana i niedoceniona.

ja rozumiem, że płyt wyszło kilkadziesiąt, ale hans nie jest debiutantem i płytę zrobił fenomenalną, więc zrzucam to na przeoczenie "recenzenta".


SAD
Autor: SAD   Link do posta
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
15:24:58, 06-02-12
kim ty kurwa jestes ? ktos sie liczy w ogole z twoim zdaniem? zaluje ze stracilem czas na czytanie tych wypocin, 'recenzent' wazny ...

cypress.amaru
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
15:26:56, 06-02-12
no płytka hansa raczej najlepsza w zeszłym roku...
a z której strony by nie spojrzeć to przynajmniej pierwsza piątka

Vieri
Autor: Vieri   Link do posta
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
16:07:06, 06-02-12
Według mnie powinno być tak:
PŁYTA ROKU:

1.ONAR "Dorosłem do rapu"
2.CHADA "WGW"
3.Kajman "K2"
4.PARIAS "Parias"
5.O.S.T.R. "Jazz,dwa,trzy"
6.DIOX/THE RETURNERS "Logika gry"
7.HADES "Nowe dobro to zło"
8.SOBOTA "Gorączka sobotniej nocy"
9.PMM "Poza horyzont"
10.HEMP GRU "Jedność"

SINGIEL ROKU: ONAR "Ja bym oszalał"
DEBIUT ROKU: W.E.N.A. "Dalekie zbliżenia"
POSTAĆ ROKU: ONAR
DJ ROKU: DJ KEBS
ZESPÓŁ ROKU: PARIAS
PRODUCENT ROKU: O.S.T.R.
KLIP ROKU: PIH "To coś więcej niż rap"

Griszanator
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
08:51:39, 07-02-12
Hans Solo

mateuszczaka
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
12:14:11, 07-02-12

Dodaj wypowiedź

Autor: Podaj wynik dodawania: 4 + 2 =

Pozostało znaków: 1250

Uwaga:
Twój host to ec2-54-81-117-119.compute-1.amazonaws.com (54.81.117.119). Informacja ta zostanie zapisana wraz z Twoją wypowiedzią. W przypadku naruszenia czyichkolwiek dóbr osobistych informacja ta zostanie ujawniona tak aby ułatwić ściganie autora.

Hip-Hop.pl © 2000-2018 • kontakt • redakcjareklamamateriały promocyjneFAQ, pomoc i zasadyPolityka Cookies