Aby zapewnić prawidłowe działanie strony oraz żeby hajs się zgadzał używamy ciasteczek.
Szczegółowe informacje

hip-hop.pl »

Andrzej Buda: Jak rodził się Hip-Hop w Polsce? Część I - Breakdance

Andrzej Buda: Jak rodził się Hip-Hop w Polsce? Część I - Breakdance

Autor: Wydawnictwo_Niezalezne

1985 Piotrków Trybunalski - pierwsze Mistrzostwa Polski

W czasach propagandy sukcesu dzięki inwestycjom powstawało coraz więcej blokowisk. Otrzymanie mieszkania nie stanowiło już problemu. Aby poprawić szarość miejskich blokowisk, na osiedlach mieszkaniowych urządzano oficjalne plenery plastyczne z udziałem mniej lub bardziej znanych malarzy. Ich owocem były malowidła na ścianach bloków, rzeźbiarskie mozaiki w bramach i nowoczesne rzeźby na trawnikach.

W latach 70-tych najczęściej wykorzystywano technikę murales - powstałą w latach 20-stych XX wieku, związaną z meksykańską rewolucją ludową. Twórcy murales po II wojnie światowej zyskali sławę szczególnie w krajach bloku socjalistycznego jako twórcy zaangażowanej sztuki dla mas. Ich realistyczne kompozycje przedstawiały ludzi walki, pracy, nauki, przywódców rewolucyjnych i komunistycznych. Dlatego władze PRL łaskawym okiem patrzyły na wielkoformatową formę graffiti i wspierały ją oficjalnie (na zdjęciu: osiedle w Słupsku). Niestety z powodu marnej jakości farb, niewiele z tego zachowało się do naszych czasów, a i hiphopowe graffiti nie miało szans na rozwój.

Lepsze warunki miał breakdance - dzięki telewizji. Pierwszym teledyskiem wyemitowanym zimą 83/84 został Street Dance grupy BREAK MACHINE. Ten utwór był hitem na Zachodzie i dlatego Krzysztof Szewczyk prezentował go w Przebojach Dwójki. Dotarł też na 40 miejsce radiowej Listy Przebojów Programu III. Słychać go było nawet na dyskotekach. Falę mody na breakdance rozwinął program Jarmark, który wymyślił mu polską nazwę: taniec-połamaniec. Tej nazwy użył też Franek Kimono w piosence Breakdance. W Jarmarku mogliśmy oglądać Up Rock legendarnych Rock Steady Crew. Później na przegrywanych kasetach wideo pojawił się film Beat Street z ich udziałem, pokazujący początki kultury hip-hop i rzeczywistość Bronxu w początku lat 80-tych.

Piotr "Piter" Błaszczyk z Zagnańska pionier kieleckiego b-boyingu wpomina: Zdobycie jakiegokolwiek materiału wideo graniczyło niemalże z cudem. Również problemem było odtworzenie zdobytej już taśmy wideo. Jedyną opcją było zostawanie po godzinach otwarcia na terenie sklepu Pewex (jedyne sklepy w PRL zaopatrzone w zachodnie towary, które można było kupować tylko za dewizy - dolary, marki itp. - przyp. AB) w Kielcach. To tam właśnie można było obejrzeć cokolwiek, gdyż wtedy wideo prywatnie w mieszkaniach przeciętnego człowieka nie istniało!

1985 Piotrków Trybunalski - pierwsze Mistrzostwa Polski Młodzi ludzie z PRL mieli możliwość tańca w Miejskich Ośrodkach Kultury, które organizowały konkursy tańca disco. Pierwszy odbył się w 1985 roku w Kielcach. Piotr Błaszczyk: Dwie ekipy, które zaczęły tzw. bitwy były właśnie w Zagnańsku, jeden zespół był dwuosobowy drugi trzyosobowy i zaczęliśmy na dyskotekach ze sobą rywalizować. 1986 FLASH BOYS z Gniezna.

W 1985 roku, gdy startowały mistrzostwa Polski w tańcu Disco, Rap i Break Dance, dominowali reprezentanci centralnej Polski. Spośród paru tysięcy tancerzy wygrał Jarosław Staniek (ur. 1964), który przeprowadził się z Sandomierza do Warszawy aby studiować na Politechnice, bo chciał budować mosty. Zyskał powodzenie u dziewczyn i darmowy wstęp do dyskotek. Został choreografem.

1986 FLASH BOYS z Gniezna

Jarosław Staniek: Ktoś z Berlina Zachodniego przywiózł młodzieżowy magazyn Bravo, który lansował breakdance. Próbowaliśmy się wtopić w tę subkulturę, ale ja nie czułem się do końca breakdance'owcem. Nie tańczyłem na ulicy z czapką, żeby zarobić, ale po to, żeby pokazać kilkuminutowe scenki, coś ludziom przekazać.

Kolejne miejsca zajęli: Maciej Byczewski (Byku) z Sieradza i Supeł z Kielc. Maciej Kiełpiński (Kiełpo, ur. 1969): Sam udział w tej imprezie maksymalnie podnosił prestiż każdej ekipy. W Gnieźnie grupa która dostąpiła tego niewątpliwego zaszczytu nosiła nazwę Flash Group, choć nie odniosła żadnego znaczącego sukcesu, to jednak jako pierwsza zaistniała na ogólnopolskiej arenie od początku prowadzona przez Jerzego Jeżka, zwanego dalej Ramo.

Obok Piotra Błaszczyka (2 miejsce), ta sama trójka zwyciężyła w mistrzostwach rok później. W 1986 roku powstała też pierwsza szczecińska grupa BE BOP. Tańczyli electric boogie i trenowali w klubie Atut. Podczas występów grupa występowała w strojach wzorowanych na ubiorach z okresu Księstwa Warszawskiego i pierwsza w Polsce wprowadziła stop-klatkę do swojego stylu. W mistrzostwach Polski w Piotrkowie Trybunalskim zajęła pierwsze miejsce.

W 1987 roku BE BOP rozpadła się. Jej członkowie - Zbyszek Ciesielski i Jacek Czerkies założyli nowy skład o nazwie B.B. RAP. Wśród jego nowych członków byli Stogo i Lando. Na kolejnych mistrzostwach Polski w Piotrkowie B..B. RAP zajęło II miejsce przegrywając jednym oczkiem z FLASH BOYS (Gniezno), a pokonując ekipy z Włocławka i Koszalina. Solo zwyciężył najlepszy wówczas gnieźnieński elektryk Sindbad. Jego konkurentami byli: Kuba, Kaszub, Miciu (Włocławek), Eryk, Stogo i Landos (Szczecin), a mimo braku dostępu do materiałów z Zachodu turniej stał na wysokim poziomie.

Rok 1988 przyniósł najciekawsze dotąd mistrzostwa - pokaz dał aktualny mistrz Europy Robert Gimbusha, który jako pierwszy pokazał Polakom jak się kręci bańkę i inne figury, które dziś należą do podstawowych. Zaczęła się ostra jazda na figury. Jako pierwszy kilka z nich opanował Stogo, który wygrał solo. Grupowo dzięki pomysłowości i akrobatyce znów zwyciężyli FLASH BOYS wyprzedzając trzyosobową ekipę z Białegostoku. III miejsce zajął SCRAP BEAT z Włocławka.

W 1989 roku odbywające się wcześniej w różnych miastach Mistrzostwa Polski Disco Rap Breakdance zostały na stałe wpisane do kalendarza Miejskiego Domu Kultury w Szczuczynie, bo odbyły się tam trzeci raz z rzędu. Co ciekawe, Break Partner i Electric Boogie zaliczono do jednej kategorii. Zwyciężył Mariusz Sadowski ze Zbójnej, bo jako jedyny wykonał mało wówczas znana figurę 99. W kategorii Breakdance Formacja wygrali młodzi chłopcy z MGDK Iława. Rok później konkurs zdominowali ludzie z Zambrowa - indywidualnie wygrał tańczący electric boogie Sebastian Słaby, a zespołowo formacja FOLLOW ME. Dopiero w 1991 roku wprowadzono 2 osobne kategorie: Break Parter i Electric Boogie przez co turniej przedłużył się do 3 dni - zwłaszcza, że po raz pierwszy rozegrano eliminacje, półfinał i finał. Zaciętą rywalizację z udziałem m.in. tancerzy zza wschodniej granicy wygrał Dariusz Dąbkowski przed reprezentującym gospodarzy debiutantem - Robertem Muczyńskim (MDK Szczuczyn). III miejsce zajął Pasiac ze Szczecina, a jego koledzy - Stogo, Lando i Dobry w kategorii break-dance zajęli odpowiednio II, III i V miejsce. Jako formacja najlepsi okazali się WAMB-3 z Przasnysza, którzy obronili swój tytuł mistrzowski w 1992 roku. Wówczas po raz pierwszy zatrudniono sędziów z oficjalnych organizacji tanecznych, przez co turniej podzielił się na 12 kategorii. Jednak indywidualnie I nagrody nie przyznano, a zwycięzca sprzed roku - Rafał Dąbkowski musiał zadowolić się II miejscem.

5 VI 1993 Mistrzostwom towarzyszył koncert MR DANCE, czyli nowej grupy Pawła Stasiaka (ex PAPA DANCE), oraz Marek Sierocki, który poprowadził dyskotekę i pokaz gwiazd. Tytuł mistrzowski bez głosu sprzeciwu trafił do BOYS FROM THERE z Piotrkowa Trybunalskiego, którzy pojawili się w Szczuczynie dośc niespodziewanie. Indywidualnie zwyciężył młody tancerz Marek Laszuk.

BE BOP: od lewej od góry: Tomasz Wieczorek, Stylian Tomow, Paweł, Tomasz Landowski (Lando), Jacek Czerkies (Kolor), Kuba Żurawiecki (Żuraw), Bąbel, Eryk Zaremba, Zbyszek Ciesielski, Piotr Żogo (Stogo), Mirek Burza.

4 VI 1994 do mistrzostw zgłosiła się rekordowa liczba 300 tancerzy, przez co wzrosła też ilość kategorii. W kategorii Electric Boogie formacje zwyciężył duet ROZTAŃCZONE PIOTRKI z Olsztyna, a członek tego duetu Piotr Fedorowicz wygrał także indywidualnie. W kategorii Breakdance Parter wygrał najmłodszy z Olsztynian - Michał Olszewski, oraz formacja WAMB-3, która swój trzeci tytuł przypieczętowała także kolejną nagrodą honorową dla najlepszej grupy turnieju.

Maciej Kiełpiński: Był to pierwszy turniej na jakim byłem. jako gwiazda wieczoru pojawił się Nazar oraz Hirek Wrona jako DJ. Jednak to nie oni byli główną atrakcją konkursu, a grupa Crazy Crew z Gniezna na czele z Dariuszem Foeresterem (DJ Lary). Formacja zaszokowała swoją oryginalnością, i humorem. Otrzymali oni honorową nagrodę za najbardziej zabawną i oryginalną grupę w historii mistrzostw w Szczuczynie, oraz zajęli drugą lokatę w kategorii Rap formacje młodzieżowe. Niesamowitą furorę na turnieju zrobił Lary, który to na pewno do dziś utkwił w pamięci wielu widzów, a już na pewno w mojej. To chyba właśnie jego styl, zachęcił mnie do tańca i do dziś to właśnie jego cenię jako najlepszego znawcę tańca współczesnego. PEACE. Niestety nie udało mi się znaleźć wiarygodnych faktów na temat turnieju w roku 1995, sam również niewiele pamiętam, jednak turniej ten pamiętam jako turniej najbardziej oryginalny ze wszystkich, a to na pewno za sprawą licznej ekipy z Gniezna na czele z Larym.

DJ Lary z Gniezna poprowadził dyskotekę podczas mistrzostw w 1996 roku, na które przyjechała najlepsza wówczas polska ekipa SCRAP BEAT z Włocławka - zdobywcy I miejsca w kategorii formacja, oraz indywidualnej (Sławomir Salomoński). W kategorii dziecięcej wygrał Bartek Guberski z Grajewa. A najciekawsze, że najlepszym tancerzem electric boogie indywidualnie i drużynowo został Robert Kryla (ur. 25 I 1975) z Poznania - ten sam, który rok później z castingu dostał się do pierwszego polskiego boysbandu JUST 5!

7 VI 1997 z powodu konkurencyjnych imprez Mistrzostwa przyciągały już coraz mniej uczestników, a zdominowali je weterani jak Piotr Mastalarek z Olsztyna, który w kategorii electric boogie zachwycał nieprzewidywalnymi ruchami. W kategorii break dance wygrali BREAK BOYS z Przasnysza, oraz Juliusz Borden z Ciechanowa, który indywidualnie niewielką różnicą punktów wyprzedził Tomasza Kozłowskiego z Włocławka. Rok później ta kategoria świeciła pustkami (w przeciwieństwie do np. kategorii rap solo, która pod względem chętnych przerosła oczekiwania organizatorów). I nagrodę zdobyli BREAK BOYS - jedyna (!) startująca formacja. Zresztą w kategorii indywidualnej chłopcy z Iławy pokłócili się z organizatorami, którzy nie przyznali im żadnego z nagradzanych miejsc. W efekcie I nagrodę zdobył Filip Drążkowski z Piły. W kategorii electric boogie tytuł obronił niezawodny Piotr Mastalarek. Były to ostatnie Mistrzostwa Polski, bowiem od 1 stycznia 1999 rząd Jerzego Buzka (który w PRL był zarejestrowany jako źródło tajnych służb aż pod 2 pseudonimami!) wprowadził nowy podział administracyjny kraju na większe województwa. W efekcie należący dotąd do województwa łomżyńskiego Szczuczyn znalazł się w dużym województwie Podlaskim i stracił źródła finansowania imprez kulturalnych.

Zobacz też:
Historia kultury hip-hop w Polsce 1977-2013: Spis treści
Historia kultury hip-hop w Polsce 1977-2013



Informacje o artykule
Data dodania:2012-12-03
Dział / Kategoria: taniec / felieton
Średnia ocena:1.00 (2)
Oceń artykuł: Aby ocenić artykuł musisz się zalogować
Autor:
Wydawnictwo_..., 16 lat
zespół, Wrocław

anonim
Autor: G funkcja   Link do posta
13:11:57, 03-12-12
nie specjalnie się jaram bredgencem:) ale spoko poczytać o historii rodzimej kultury HH

Wydawnictwo_Niezalezne
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
19:01:45, 03-12-12
Za komuny hip-hopem jarała sie jedynie garstka ludzi, ale oni do dziś istnieją i pamietają. Od b-boyingu w Polsce się zaczęło, ale np. w dawnym NRD mieli niezłe ekipy graffiti w latach 89-90, wiekszy dostęp do sprzętu - końcówek itp.

anonim
Autor: Jacek P Pasta   Link do posta
01:19:07, 29-08-13
wspomnienia Piotra Błaszczyka są nie pełne ponieważ oprócz niego w tym samym zespole tańczyły ( Robert Chonin , Darek Wojcicki, i ja Jacek Pasta Pastuszka Zagnańsk. A w 85/86 na otwartych mistrzostwach w kiecach ja zająłem pierwsze miejsce w breakdance solo. I w nagrodę dostałem to samo co Piotr Staniko którego pozdrawiam. Uścisk dłoni dyrektora Marzeckiego darmowe wstępy na imprezy i wywiad w echu dnia ze zdjęciem . Pozdrawiam chłopaków ze Szczecina Gniezna i Torunia wspaniałe to były dni. Jak ktoś z chłopaków chce się skontaktować to pisać aidemac@wp.pl   IRELAND

anonim
Autor: Tomasz Kiszka FLASH BOYS   Link do posta
21:11:15, 02-10-16
Pierwsze zdjęcie nie pochodzi z 1985 a z 1987r
Drugie zdjęcie z grupą Flash Boys jest nie z 1986 a z 1988
Oryginalne zdjęcia grupy z albumów rodzinnych członków formacji FB możecie oglądać na facebook a także jej historię i dorobek oraz na flash-boys.com.pl

Dodaj wypowiedź

Autor: Podaj wynik dodawania: 4 + 2 =

Pozostało znaków: 1250

Uwaga:
Twój host to ec2-54-161-73-123.compute-1.amazonaws.com (54.161.73.123). Informacja ta zostanie zapisana wraz z Twoją wypowiedzią. W przypadku naruszenia czyichkolwiek dóbr osobistych informacja ta zostanie ujawniona tak aby ułatwić ściganie autora.

Hip-Hop.pl © 2000-2017 • kontakt • redakcjareklamamateriały promocyjneFAQ, pomoc i zasadyPolityka Cookies