Aby zapewnić prawidłowe działanie strony oraz żeby hajs się zgadzał używamy ciasteczek.
Szczegółowe informacje

hip-hop.pl »

Wywiad z Gano

Wywiad z Gano

Autor: Alicja

Dowiedz się więcej o: Moral/Gano.

Redakcja: Może na początku się przedstawisz i powiesz jaki jest skład waszego zespołu. Wiesz - skąd jesteś, co grasz ?

Gano: Gano HaiHaieR Katowice, dzisiaj jestem tu razem z Jajem i Jedensiedem (Tymi i P.I.H.), wszyscy reprezentujemy ten sam skład.

R: Powiedz jaki styl preferujecie i jakiego adresata szukacie w swoich piosenkach?

G: Z racji faktu, że HaiHaieR skupia wielu ludzi nie jestem w stanie odpowiedzieć na to pytanie, każd9

R: Jak wygląda scena hip-hop'owa w Katowicach?

G: Jak doskonale wiadomo jest bardzo rozwinięta, siłą rzeczy skupię się w odpowiedzi na reprezentantach HaiHaieR, gdyż o nich wiem najwięcej. Już wkrótce ukaże się moja solowa płyta "W Samo Sedno", produkowana w całości przez KRI., jeszcze wcześniej powinna ujrzeć światło dzienne produkcja Igora, związanego z nami przyjaźnią producenta pod tytułem "Ekspedycje" na której znajdą się w utwory zaproszonych przez niego gości. Nad swoim albumem pracuje wciąż Jajo, ale jest rozmowa o jakichkolwiek terminach byłaby zbyt ryzykowna. Jako HaiHaieR kładziemy nacisk na pokazanie Polsce naszych dobrych przyjaciół, grup Spodmiastaprojekt (Risq i Hastu) oraz Andreforos 032 (Dene, Zylus i Seon). Dużo ich pracy będzie można usłyszeć na wymienionych przeze mnie wcześniej płytach.

R: A pozostałe elementy hip-hop'u: b-boy'ing, graffiti? Powiedz jak to wygląda w Katowicach.

G: Wszystko o czym mówisz toczy się własnym katowickim rytmem, ale nie chciałbym się wypowiadać wiążąco, gdyż nie jestem w tych tematach osobą kompetentną, a jedynie odbiorcą. Korzystając z okazji chciałem pozdrowić i udzielić wsparcia moralnego grupie ACNE.

R: Jak wygląda sytuacja młodych na Katowickiej scenie hip-hop'owej? Czy młodzi się w ogóle przebijają, czy jest zdominowana przez starszych?

G: Każdy kto jest dobry zostaje prędzej czy później zauważony, to reguła. Ostatnio miałem okazję bawić się na pewnym koncercie, gdzie występowały jak to określiłeś "młode" zespoły. Było ich naprawdę sporo, a tylko o jednym czy dwóch słyszałem wcześniej, to chyba o czymś świadczy, prawda ? Dosyć konkretny potencjał wymagający jeszcze "oszlifowania" wykazuje zespół P.H.F.N.G., który zresztą niesłusznie (ukłon dla niewiedzy) został kiedyś skrytykowany w Klanie za rzekomy plagiat. Niektórzy ludzie powinni bardziej uważać na słowa (oczywiście nie jest to groźba).

R: Powiedz nam czy łatwo wybić się w Katowicach jako nowy zespół. Czy są producenci, czy macie wyspecjalizowany "przemysł", który pomaga ludziom wychodzić na scenę?

G: Mamy bardzo mocny zespół producencko-realizatorski, jak również zaplecze "techniczno-lokalowe". W chwili obecniej aktywnie produkującymi osobami są Jajo, KRI. oraz Igor. Znaczna większość nagrywek powstaje u Igora w IGS Studio, właśnie tam Jajo rejestruje swój materiał, oczywiście tam powstał album "Ekspedycje".

R: Jak zaczęła się wasza przygoda z hip-hop'em? Kiedy zaczęliście, ile już gracie? Jaki mieliście start?

G: To było wiele lat temu ... kto pamięta te czasy? Piraty Public Enemy, Yo! MTV Raps o północy i kasety wypełniane szumiącymi kopiami nagrań, gangsterskie odzywki, tajemnicze miny dzieciaków. Fajnie było. Teraz też jest fajnie, ale już inaczej. Tamte czasy pełne ideologii, wiary w nadludzkość swoich idoli już nie wrócą, ale procentują do dziś wiedzą którą przyniosły.

R: Koncertujesz i jeździsz po kraju, więc może powiesz jak widzisz scenę hip-hop'ową w Polsce. Jak ją oceniasz, jakie miasta się wyróżniają?

G: Polska jest niewielkim, ale bardzo zróżnicowanym krajem, dlatego w wielu miejscach to samo reprezentowane jest inaczej i to bogactwo jest bardzo dobre. W takich momentach zwykło się wymieniać scenę warszawską, katowicką, kielecką, nie zapominając przy tym o Szczecinie (prawda Aha ?) czy Łodzi (Drim Tim - nowy nielegal). Najlepsze jest jednak to, że w każdym z miejsc w którym się pojawiamy są ludzie którzy tworzą swoją część polskiej sceny - jest przecież Białystok i Jedensiedem, jest Saab w Krakowie, Trzystyle i wielu innych w Koninie, gdzie byś się nie ruszył jest hip-hop. O to chodzi.

R: Korzystacie z wielu osób przy nagrywaniu płyt, czy raczej sami robicie całą produkcję? Czy wspomagacie się gościnnymi występami lub pomocą np. dj'ów?

G: Kiedy spotykasz się mniej lub bardziej regularnie z grupą znajomych, pijecie razem piwo, rozmawiacie o różnych, nie zawsze miłych rzeczach, imprezujecie, to z tych wspólnych obserwacji powstają różne nagrania, później trafiają na ten czy inny album, to naturalne. Nawiązując do mojego albumu mogę powiedzieć, że wystapi na nim większość wymienionych wyżej osób, w większości oczywiście z HaiHaieR.

R: Dzięki, o to właśnie mi chodziło. Jakie jest wasze motto i co możesz powiedzieć naszym czytelnikom i odwiedzającym portal HIP-HOP.pl?

G: Jesteśmy po prostu grupą przyjaciół, to trzyma nas razem i jest na tyle silne, że wystarcza za jakiekolwiek motto.

R: Czy często odwiedzasz strony hip-hop'owe w internecie i jeżeli tak, to czy są jakieś, które najbardziej lubisz? Jak oceniasz poziom takich stron?

G: Zawsze byłem "technicznym chłopakiem" i fanem Williama Gibsona (chociaż on sam do dzisiaj nie ma komputera), więc jestem w miarę na bieżąco z technologią. Sam charakter internetu sprawia, że tych stron jest mnóstwo, najlepsze wg mnie to Enigma (www.enigma.art.pl - przyp. red.) i młody, ale dynamicznie rozwijający się Konkret. Oczywiście zarówno HaiHaieR, jak też i ja sam jesteśmy obecni w sieci (www.haihaier.prv.pl), chociaż nie ukrywam, że ostateczne (ciekawe na jak długo :-) wersje tych stron dopiero się pojawią, możliwe też, że zmieni się ich lokalizacja, oczywiście z korzyścią dla końcowego odbiorcy.

R: Skoro już jesteśmy przy pytaniu o internet, co sądzisz o MP3? O pojawiających się za darmo nagraniach z gotową muzyką?

G: MP3 jest ok, ale tylko wtedy kiedy artysta wyraża na nie zgodę. Wyobraź sobie sytuację, że kupujesz wieloślad (np. peceta) za 6.000, mikrofon za 4.000, przedwzmacniacz i jakieś inne bajery za następnych 5.000, robisz na tym płytę, a dzień po premierze możesz ją ściągnąć z sieci. Fajnie ? Sprzedaje się tylko kilka sztuk, a słucha Cię cały kraj. Jesteś w plecy. Fajnie ? To zwyczajna kradzież. Ludzie w Polsce nie mają świadomości, że wytwór ludzkiej wyobraźni też jest coś wart. Tym bardziej w sytuacji, kiedy polski przemysł muzyczny nie należy jeszcze do najstabilniejszych, nie ma wielkich pieniędzy i klapa finansowa jednego tytułu może, chociaż nie musi zadecydować o pojawieniu się następnego.

R: Dziękujemy Ci bardzo i pozdrawiamy.

G: OK, dzięki, pozdrawiam wszystkich ludzi z HIP-HOP.pl, to dobrze, że taki portal powstał.

R: Dziękujemy bardzo.

Dowiedz się więcej o: Moral/Gano.


Informacje o artykule
Data dodania:2003-02-28
Dział / Kategoria: muzyka hip-hop / wywiad
Średnia ocena:nieoceniany
Oceń artykuł: Aby ocenić artykuł musisz się zalogować
Autor:
Alicja Alicja Zdaniewicz rap graffiti breakdanceAlicja

Ostatnie artykuły tego autora:
Ciężko z nami o kompromis - rozmowa z TEWU
Król samplingu - wywiad z Amonem.
Wywiad z DKA
Sampel z flecika - wywiad z Meą
MCF

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
Dodaj wypowiedź

Autor: Podaj wynik dodawania: 4 + 5 =

Pozostało znaków: 1250

Uwaga:
Twój host to ec2-34-226-234-20.compute-1.amazonaws.com (34.226.234.20). Informacja ta zostanie zapisana wraz z Twoją wypowiedzią. W przypadku naruszenia czyichkolwiek dóbr osobistych informacja ta zostanie ujawniona tak aby ułatwić ściganie autora.

Hip-Hop.pl © 2000-2019 • kontakt • redakcjareklamamateriały promocyjneFAQ, pomoc i zasadyPolityka Cookies