Aby zapewnić prawidłowe działanie strony oraz żeby hajs się zgadzał używamy ciasteczek.
Szczegółowe informacje

hip-hop.pl »

Usta czy nos?

Usta czy nos?

Autor: TikTak

Dźwięki beatboxu nie ograniczają się tylko do naśladowania perkusji, bardzo ważnym elementem jest też linia basowa. Wbrew pozorom nie tworzy się jej wyłącznie za pomocą nosa. Wielu beatboxerów zna tylko ten jeden sposób dodania basu i przez to mocno upraszcza swoje zestawienia. Jednak po obejrzeniu występu kogoś ze światowej czołówki bboxerów szybko zmienisz zdanie. Ogólnie mówiąc, są dwie szkoły robienia linii melodycznej do bitu - linia ustna oraz nosowa.

.: NOS

Kiedy wymawiasz /n/ lub /m/, powietrze wylatuje przez nos. To zjawisko, wraz z zestawieniami głosek np. /pn/, /fn/, /tn/ daje możliwość tworzenia nosowej linii basowej. Na początek wymów /m/ z zamkniętymi ustami, zrób wielkie [mmmm] jakbyś chciał pokazać, że coś ci smakowało. Później spróbuj zrobić to samo z otwartymi ustami - może to brzmieć pomiędzy /n/ a /a/. Uważaj, żeby powietrze ciągle wylatywało drogą nosową. Tu wielkimi krokami zbliża się przełom - otóż okazuje się, że podczas 'nucenia' [nnnnn] możliwe jest swobodne poruszanie ustami. Dlatego do linii nosowej możesz dołączać praktycznie wszystkie kombinacje głosek wargowych - /p,b/ i klików wraz z dźwiękami nosowymi /m,n/ Spróbuj pobitować trochę dołączając linię nosową. Zauważ, przy okazji, że kiedy robisz krótką przerwę w linii basowej - między pętlami - możesz zaczerpnąć nosem powietrza nie przerywając ustami bitu.

Oczywiście wyżej opisałem całkowite podstawy, istnieje jeszcze wiele innych sposobów na zrobienie dobrej linii nosowej. Następny krok polega na uzyskaniu różnych wysokości dźwięku. Dobrym rozwiązaniem jest nucenie przez nos gamy. Daje to pewne pojęcie o poziomach głosu, jakie musisz utrzymywać podczas setu, długości i wysokości linii melodycznej w danym momencie. Spróbuj podnieść poziom swojego głosu do cienkiego pisku, później, przechodząc przez stan normalny, obniżyć do niskiego basu.

Przechodzisz wtedy do tzw. deep bass'u - brzmi on mniej więcej jak wydłużona i głośna chrypa. Dźwięk, od którego wywodzi się głęboki bas uzyskasz odchrząkując, tak jakbyś oczyszczał/a gardło przed długim przemówieniem. Następnie wystarczy wydłużyć ten dźwięk i dać mu większą moc. Oczywiście na początku, po kilkunastu sekundach takiego basu boli gardło i naprawdę można ochrypnąć. Jednak po kilku tygodniach ćwiczeń organizm przyzwyczaja się do tego nadwerężenia. Wystarczy spojrzeć na kawałki Rahzela, najsłynniejszego użytkownika tej techniki.

Kolejnym krokiem może być modulowanie dźwięku nosowego. Bez bitu brzmi to jak dziecięce naśladowanie nosem karabinu maszynowego: /mm-m-mm/. Po dodaniu bitu otrzymujesz wyjątkowo brzmiącą, wibrującą linię basową. Oczywiście ćwicz, ćwicz i ćwicz jeszcze trochę.

.: USTA

Nos nie jest konieczny do tworzenia linii basowej. Nieco trudniejsza metoda na melodię to bas i bit puszczony jednocześnie przez usta. Tutaj wyróżniłbym dwie techniki. Pierwszą z nich stosowano już w jazz'ie jako improwizację wokalną. Scat, bo o nim tu mowa, powstał ponoć dnia, kiedy Louis Armstrong podczas koncertu zapomniał kilku wersów tekstu i wstawił w to miejsce melodyczne /bo-ba-ba-ba-bi-ba/. Ogólnie, ten rodzaj linii basowej tworzysz poprzez wstawianie po dźwiękach linii perkusyjnej różnych samogłosek - dobrze pasują tu /a,e,i/ chociaż zastosowanie tej techniki zależy tylko od wyobraźni i inwencji. Przykładem tego typu linii melodycznej może być interpretacja utworu Tom's Diner w wykonaniu Killa Kela - można jej było posłuchać na wrześniowym koncercie Keli w Warszawie. Można by to zapisać mniej więcej jako: [dźwięki perkusji zostały wytłuszczone]

Ba-Da-Pff-Da-Ba-Da-Khh-Da-
Pa-Da-Pff-Da-Ba-Da-Khh-Ba

Druga metoda wprowadzenia linii melodycznej przez usta to wibracje. Wibrować mogą przeróżne części układu mowy - wargi [Pfff], język przystawiony do podniebienia [Rrrrr] czy podniebienie miękkie [Ghrrr]. Wibracje te mogą być wokalizowane, tzn. możesz je udźwięczniać, dodawać do nich głos. Choć określenie to brzmi strasznie, wokalizowane wibracje to jeden ze sposobów robienia linii melodycznej w beatboxie.

Linia basowa przez usta czy nos? - na to pytanie odpowiedz sobie sam/a. Przede wszystkim zależy to od koncepcji wykonywanego kawałka, ale ważne jest też urozmaicenie. Dlatego warto poeksperymentować z różnymi brzmieniami, aby uzyskać to, co najbardziej pasuje do Twojego stylu. Powodzenia!



Informacje o artykule
Data dodania:2003-07-09
Dział / Kategoria: muzyka hip-hop / felieton
Średnia ocena:nieoceniany
Oceń artykuł: Aby ocenić artykuł musisz się zalogować
Autor:
TikTak Patryk Matela  rap graffiti breakdanceTikTak

Ostatnie artykuły tego autora:
Konserwacja instrumentu
Wywiad ze zwycięzcami Beatbox Contest, RDW oraz Bladym (a.k.a Kriss'em)
Click tha Supah Latin - beatbox'owe uderzenie z Kalifornii
Killa Kela - wywiad
Stopa, werbel, hat

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
Dodaj wypowiedź

Autor: Podaj wynik dodawania: 1 + 4 =

Pozostało znaków: 1250

Uwaga:
Twój host to ec2-3-93-75-30.compute-1.amazonaws.com (3.93.75.30). Informacja ta zostanie zapisana wraz z Twoją wypowiedzią. W przypadku naruszenia czyichkolwiek dóbr osobistych informacja ta zostanie ujawniona tak aby ułatwić ściganie autora.

Hip-Hop.pl © 2000-2019 • kontakt • redakcjareklamamateriały promocyjneFAQ, pomoc i zasadyPolityka Cookies