Aby zapewnić prawidłowe działanie strony oraz żeby hajs się zgadzał używamy ciasteczek.
Szczegółowe informacje

hip-hop.pl ť

Słodkie i niegrzeczne - pierwsze damy dancehall

Słodkie i niegrzeczne - pierwsze damy dancehall

Autor: Klio

LADY SAW
Marion Hall aka Lady Saw (poniekąd nazywana też Pierwszą Dama dancehallu) przyszła na świat w małej wiosce St. Mary na Jamajce. Jak większość jamajskich artystów, rozpoczęła swą karierę od wystepów z lokalnym sound systemem, w 1992. Rynek muzyczny na wyspie rządzi się swoimi specyficznymi prawami, toteż od pierwszej chwili wiedziała, że żeby coś osiągnąć, musi dać z siebie wszystko. Artyści, którzy nie mają siły przebicia, sami nie wiedzą, czego chcą, a do tego nie posiadają swojego własnego stylu, szybko odpadną z tej gry. Producenci na Jamajce mają na pęczki chętnych do wydania płyty. Lady Saw należy do tych, którzy udowodnili, że warto było w nich zainwestować. Udowadnia to do dziś.
Jej debiut to album "Lover Girl", wydany w 1994. I chociaż już wtedy Lady Saw dała światu do zrozumienia, że grzecznych kawałków nagrywać nie będzie, to prawdziwe pazury pokazała na swoim drugim albumie, wydanym w 1996 "Give Me The Reason". Pochodzące z tego albumu "Life Without Dick", "What is slackness" czy "Name Nuh Stand Fi Sex" nie tylko dają świadectwo jej talentowi i niezwykłej charyzmie, ale i bezczelności, w fuzji z kokieterią. Już wtedy stało się całkiem jasne, że kto, jak kto, ale ona owijać w bawełnę nie będzie.

W 1997 ukazał się album "Passion", z którego pochodzą chyba najbardziej znane utwory Lady Saw - "Sycamore Tree" oraz "Healing" - ten ostatni z featuringiem Beenie Mana. Rok później wydała "99 ways", na którym udowadnia, że potrafi bawić się muzyką, przechodząc z jednego stylu, w drugi. Jest więc r'n'b ("Ride of your life" - w duecie z Pancho Kryztalem), są prawdziwe, ostre nawijki dancehall ("Picture on the wall", czy po prostu hity - jak "Hardcore lover" i "My brown eyes blue"). Lady Saw zamknęła ten album tytułowym kawałkiem, wykonanym a capella, w którym po raz kolejny pokazała, na co ją stać. W ciągu następnych lat ukazały się jedynie dwa wydawnictwa - "Collection" i "Raw: The Best of Lady Saw", będące podsumowaniami jej dotychczasowych dokonań.
Artystka wciąż aktywnie brała udział w dancehallowych festiwalach (jak lipcowy Summer Jam czy Chiemsee), featuringowała i nagrywała się na świeżo wychodzących riddimach, a w maju 2003 otrzymała nagrodę "Best female DJ/Rapper" na rozdaniu Reggae Music Awards w Nowym Jorku. Powróciła w wielkim stylu latem 2003, z gorącym albumem "Striptease". Dokonania Lady Saw stały się inspiracją dla wielu kobiet, działających na rynku muzycznym - Missy Elliott, Eve, Lil Kim czy Foxy Brown - każda z nich nagrała jakiś kawałek z Saw. A to wszystko z prostego powodu - już od 10 lat jest w czołówce najbardziej liczących się na Jamajce - i nie tylko - artystek. I chociaż o koronę królowej dhl w szranki z nią staje o wiele młodsza Cecile czy Spice, wciąż udaje jej się być No.1.

W lutym tego roku otrzymała nagrodę Grammy w kategorii "Best Pop Performance by A Duo or Group with Vocal", za znany także i w Polsce "Underneath it All" grupy No Doubt. Jej najświeższe nagrania to: "Man Is the least (Fiesta riddim)", "Can't Tie Me Down (Hydro riddim)" oraz "I've Got Your Man (Tiajuana riddim)".
Kojarzona jest nie tylko z mocnymi, chropowatymi nawijkami, ale przede wszystkim wulgarnością, trywialnymi tekstami i peanami na cześć seksu. Sama ma do tego dość osobliwy stosunek:
"I know I sing about sex a lot, about having sex for fun and insisting on the woman's own pleasure too, but I do not mean just go out and have sex -- I mean to go out and be strong. Sex is just a way to say that. To be strong."
("Wiem, że dużo śpiewam o seksie i o czerpaniu przez kobiety satysfakcji i przyjemności z niego, ale nie mam tym samym na myśli: "idź na seks". Mam na myśli: "idź i bądź silna". Seks to po prostu sposób na powiedzenie tego. Na bycie silną.")
I myślę, że nic więcej dodawać nie trzeba.

Dyskografia:

2003 - Striptease
1999 - Raw: The Best of Lady Saw
1998 - Collection
1998 - 99 Ways
1997 - Passion
1996 - Give Me The Reason
1994 - Lover Girl

TANYA STEPHENS

Vivienne Tanya Stephenson urodziła się w 1974, w St. Mary na Jamajce. Jest uważana za główną i najważniejszą rywalkę Lady Saw w walce o tytuł królowej muzyki dancehall. Jej debiut muzyczny miał miejsce w 1993, kiedy to na grała "Is This For Real", który trafił na muzyczną kompilację pod tytułem "Further East". W owym roku wystąpiła także wraz z Galaxy P w kawałku "One Touch". Piosenka odniosła duży sukces i choć Tanya od pierwszej chwili dała się poznać jako utalentowana nawijaczka, jej kariera nie przebiegła tak gwałtownie, jak miało to miejsce w przypadku Lady Saw. W 1994 dzięki X-Rated ukazał się jej album "Big Tings a Gwan", który (wraz z tytułowym kawałkiem) odbił się sporym echem wśród jamajskiej publiki. Jej pierwsze muzyczne kroki zostały jednak przerwane przez narodziny dziecka. Powróciła dopiero po trzech latach, w 1996. Był to jednak powrót w wielkim stylu. Wydała wtedy cała serię singli, głównie znanych hitów "Hang Up The 'Phone", "Man Fi Rule", "Big Heavy Gal", "1-1-9", "Nuff Man Flop" czy "Workout". W 1998 wraz z albumem "Ruff Rider" pojawił się (znany chyba wszystkim, którzy choć trochę orientują się w muzyce z JA) dancehallowy szlagier "Yuh Nuh Ready Fi Dis Yet" na Pepper Seed riddim. Rozpętała nim prawdziwą burzę dookoła swojej osoby, którą dodatkowo podsyciły: hit "Big Ninja Bike", wyprodukowany przez Harvela Harta i Annex crew, cover Stevie Wondera "Part time lover" i rewelacyjny "Cry & Bawl" z featuringiem Bounty Killera.
Tanya Stephens wielokrotnie śpiewa o sprawach codziennych, ale i czuje się zobowiązana do zwalczania stricte szowinistycznego (typowego dla Jamajki) podejścia do płci żeńskiej. W jej tekstach pojawia się motyw likwidowania przepaści między kobietami a mężczyznami, łamania stereotypu "man's world". Czego by o Stephens nie mówić, jest ona także wielką konkurentką Lady Saw w kategorii królowej slackness. Także i ona bowiem wyrzuca z siebie w rytm dancehallu potoki wulgaryzmów i seksualnych aluzji w rytm elektryzujących bitów. "Me wanna man wid a big ninja bike fe wi ride from", "Bounce me all night 'pon di divan - Give mi de right slam" - To pierwsze z brzegu przykłady świadczące o jej erotycznych prowokacjach słownych.

W ciągu swojej dotychczasowej kariery, wielokrotnie występowała w duecie z Bounty Killerem, Lady Saw czy Real T. Regularnie występuje na festiwalach muzyki jamajskiej, jak Sting czy Sumfest. W tym roku ukazał się jej najnowszy album, "Gnagsta Blues", będący fuzją tego, co w artystce najlepsze.
Dla Stephens muzyka od samego początku była wyłącznie pasją. Nigdy nie zdecydowała się całkowicie wejść w biznes, od zawsze trzyma się na uboczu muzycznego światka. Chcąc, nie chcąc jednak - swojemu hobby zawdzięcza sporą karierę.

Dyskografia:
Gangsta Blues (VP Records) 2004
Ruff Rider (VP) 1998
Too Hype (VP) 1997
Big Things a Gwan (X-Rated) 1994

Kontakt z Stephens: (Jamajka) 876 931 0973

CE'CILE

Cecile Charlton pochodzi z Manchesteru na Jamajce. Więkoszść dotychczasowego życia spędziła w Mandeville. W ramach ciekawostki - jej dziadek był burmistrzem miasta, co plasowało ją na pozycji przyzwoicie ustawionych. Ojciec Cecile był dobrym znajomym Ibo Coopera z grupy Third World, wstawił się więc u niego za utalentowaną wokalnie córką, co owocowało nagraniem przez nią i zespół przyjemnego i łagodnego kawałka "Beat Of My Heart". Cecile pragnęła jednak być prawdziwą divą muzyki dancehall, prowokować i emanować seksem. Dzięki pomocy Stevena Ventura, właściciela jamajskiego Celestial Sound Records i M-Phatic Music, nagrała swoje demo. W 1996, gdy stawiała pierwsze wokalne kroki, zdecydowała się wykorzystać francuską odmianę swego imienia, w którym występuje apostrof między literami "e" i "c". To, co odróżniło ją od reszty jamajskich piosenkarek, to wrodzona nieśmiałość. Być może gdyby nie to, Cecile byłaby dziś najbardziej znaną damą dancehallu. W swojej dotychczasowej karierze napisała i skomponowała wiele kawałków dla innych jamajskich wokalistów - "False hype" Jah Masona, "Crazy Glue" Chrisinti. Nie wydała dotychczas solowego albumu, jednak wzięła udział w nagraniach do wielu dancehallowych kawałków, które stały się niezaprzeczalnie hitami, jak "Play Rough" z Seanem Paulem na Liquid riddim. Współpracowała z Mr.Vegasem, Elephant Manem (odsyłam do rewelacyjnego i już sztandarowego "Bad Gal, Bad Man" ), Lexxusem, Galaxy P, Mercilessem ("We Nah Talk") czy Buju Bantonem ("Sunshine"). W swoim artystycznym dorobku ma także m.in. remake "I try" Macy Gray.

Wśród swoich muzycznych inspiracji skromna Cecile wymienia najczęściej Beenie Mana, Tanyę Stephen, Lady Saw, Mary J.Blidge i D'Angelo. Aktualnie artystka nagrywa demo - kompilację hitów dancehall/reggae. Pytana o plany na przyszłość odpowiada, że chce zarobić na tyle, by móc ze spokojem zająć się artystyczną stroną muzyki. Jej przesłanie do młodych ludzi, którzy chcą się zabrać za tworzenie muzyki jest dość sceptyczne:
"Stay in school. Finish at least high school, then get a job in the biz, like at the studio or a production company."
("Zostańcie w szkołach. Skończcie przynajmniej liceum, a potem dopiero poszukajcie pracy w biznesie - w studiu albo wydawnictwie.")
Pozbawiona idealistycznego przesłania Cecile przyznaje, że fani to jej chlebodawcy, dlatego stara się zaspokajać ich wymagania. Jako jedna z niewielu skromnych i nie dążących do sławy po trupach i tak zapisała się w historii muzyki dancehall.
Wybrane utwory:
Black Man
Changez
Cherry Pie
Do it to me
Girlfriend a dis
Good Time
Keep dem talking
Playa
Wish U neva lie to me
Cecile feat. Sean Paul Can you do the work
Cecile feat. Elephant Man Bad Gal, Bad Man
Cecile feat. Merciless We Nah Talk

Kontakt z Cecile: (Jamajka) 876 9958181 / charlton@anngel.com.jm



Informacje o artykule
Data dodania:2004-06-08
Dział / Kategoria: muzyka hip-hop / informacja, biografia
Średnia ocena:10.00 (1)
Oceń artykuł: Aby ocenić artykuł musisz się zalogować
Autor:
Klio   rap graffiti breakdanceKlio

Ostatnie artykuły tego autora:
Wielkie Ragga Joł
Siła Braci - wywiad z SingleDread
Letnie festiwale dancehall/reggae/Hip-Hop w Niemczech
Dancehall - na początku był taniec

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
anonim
Autor: hgjfgjgffg   Link do posta
08:37:52, 27-01-08
kórwa

Dodaj wypowiedź

Autor: Podaj wynik dodawania: 2 + 4 =

Pozostało znaków: 1250

Uwaga:
Twój host to ec2-3-94-129-211.compute-1.amazonaws.com (3.94.129.211). Informacja ta zostanie zapisana wraz z Twoją wypowiedzią. W przypadku naruszenia czyichkolwiek dóbr osobistych informacja ta zostanie ujawniona tak aby ułatwić ściganie autora.

Hip-Hop.pl © 2000-2019 ? kontakt ? redakcja ? reklama ? materiały promocyjne ? FAQ, pomoc i zasady ? Polityka Cookies ?