Aby zapewnić prawidłowe działanie strony oraz żeby hajs się zgadzał używamy ciasteczek.
Szczegółowe informacje

hip-hop.pl ť

Moje ucho to instrument - wywiad z TY

Moje ucho to instrument - wywiad z TY

Autor: Nomad

TY, prawdziwa legenda brytyjskiej sceny Hip-Hop, przyjechał do Polski z siedmioosobowym zespołem prosto z występów w Danii, z sześciogodzinnym opóźnieniem. Pomimo to, koncert odbył się o czasie i był to jeden z najlepszych (o ile nie najlepszy) koncertów, jakie widziałem. Pełna energii i uczucia muzyka nie pozwalała ustać w miejscu i cała sala w warszawskim CDQ (ok. 150 osób) pląsała do rytmu. Publiczność nie pozwalała wykonawcom zejść ze sceny i koncert trwał półtorej godziny. Następną godzinę zajęło TY podpisywanie płyt i rozmowy z fanami. Nic dziwnego, że kiedy wreszcie mogliśmy porozmawiać, padał z nóg i choć starał się być miły, to widać było jego zmęczenie i rozdrażnienie. Całości dopełniała atmosfera miejsca, gdzie przeprowadzaliśmy wywiad: schody na zapleczu, przy drzwiach na salę, gdzie dudniła muzyka i ciągle ktoś wchodził i wychodził. Ponadto, nad nami stało kilka osób i gadało nam nad głową, generalnie niewiele było słychać. Dlatego zlitowałem się i nie męczyłem go zbyt długo, zresztą TY też nie miał ochoty na długie pogawędki, sądząc po jego zdawkowych odpowiedziach i ukradkowym ziewaniu.

Chciałbym zacząć od Twoich nigeryjskich korzeni. Czy czujesz jakiś związek z Afryką?
TY:
Moi rodzice pochodzą z Nigerii, ale ja urodziłem się i wychowałem w Londynie. Ale owszem, czuję związek...

Pytam, bo brałeś udział w nagraniu płyty "African Conciences: Africa-America-Europe" w 2002 roku...
TY:
Pochodzę z Londynu, wychowałem się w wielokulturowym środowisku, a tam ludzie słuchają różnej muzyki. Wiele z tych gatunków ma związek z Hip-Hop'em, więc starałem się wziąć właśnie te różne nurty i wykorzystać je przy robieniu muzyki. Uczynić ja głośną, być z niej dumnym, reprezentować ten rodzaj niszowej kultury, w której żyjemy, która ma duszę. Nie chcę kopiować amerykańskiego Hip-Hop'u, który ma własną historię do opowiedzenia, tylko wykreować nową historię z europejskiego punktu widzenia, z czarnym, afrykańskim tłem, bo stamtąd pochodzę. Europejską perspektywę, jeśli chodzi o styl, muzykę, wielokulturowość. Europa jest wyjątkowa i to wkładam w swoją muzykę i swój album.

Jesteś w grze od wielu lat, współpracowałeś z tak różnymi artystami, jak I.G. Culture, Eric Bennet, Talib Kweli, czy De La Soul. Opowiedz nam o tej współpracy.
TY:
Eska jest z I.G. Culture (jedna z wokalistek zespołu TY - przyp. red.). Jestem artystą hip-hop'owym, współpracowałem z wieloma ludźmi, jak I.G Culture i Talibem Kweli, z MC Mell O (legenda brytyjskiej sceny - przyp. red.), DJ'em Pogo, DJ'em Biznizz (dwaj legendarni brytyjscy DJ'e - przyp. red.), Nextmenem, Unsung Heroes, z ludźmi z Norwegii, dalej z nimi mam kontakt, Ultramanem z Brazylii, ludźmi z Tanzanii, Danii, tak jak wczoraj. Zrobiłem kilka kawałków we Francji, Tony Ireland i tak dalej można by wymieniać. Bardzo dużo ludzi...

No dobrze, ale jak ich poznawałeś?
TY:
Cóż, prosili o współpracę, a ja to robiłem...

Możesz opowiedzieć o imprezach "Lyrical Lounge", które swego czasu były bardzo popularne w Wielkiej Brytanii?
TY:
Były bardzo popularne. Show robiłem z DJ'em Pogo, któremu wiele zawdzięczam, bo wziął mnie pod swoje skrzydła. Upewnił się, że daję sobie radę i nie zaniknę na scenie, dał mi świadomość celu, jaki mam obrać, nadał mi kierunek i wiarę w to, co robię. "Lyrical Lounge" to było świetne doświadczenie, prowadziłem to show i mieliśmy takich wykonawców jak Raskalz, Supernatural, Jeru The Damaja, Big Daddy Kane, Masta Ace, wielu brytyjskich artystów...

Co z produkcją? Produkujesz sam, czy z zespołem?
TY:
Ja tylko kooprodukuję, muzykę piszemy razem. Ja tylko ewentualnie mówię, jak powinno coś wyglądać.

Grasz na jakimś instrumencie?
TY:
Nie, jedyny instrument muzyczny, jaki mam to moje ucho. Wsłuchuję się w muzykę, wynajduję sample, potem mówię: to jest tak i tak...

Nagrywasz dla Ninja Tune, co miał zatem oznaczać epizod z Bear Mountain Records, której właścicielem jest Maseo z De La Soul?
TY:
To był eksperyment, próba. Zresztą z De La Soul mam dobry kontakt i stale współpracujemy.

A co możesz powiedzieć o brytyjskiej scenie, która przeżywa teraz drugą młodość?
TY:
To wszystko zależy od cyklu. Czasem jest popularna, prawdziwy przebój, czasem ludzie nie zwrócą na to uwagi. Myślę, że muzycznie nadszedł dla nas czas, jesteśmy gotowi do następnej akcji - uderzyć na Amerykę. Teraz Channel U i 1 Extra w Internecie oferują nam nową drogę dla Hip-Hop'u, mamy nową generację ludzi zainteresowanych brytyjskim Hip-Hop'em. Wcześniej nie byli zainteresowani, bo nic o nim nie wiedzieli. I tak to się właśnie odbywa.

Jak widzisz przyszłość dla TY?
TY:
O, widzę dużo pracy przed nami, staramy się pracować tak dużo, jak to tylko możliwe. Będziemy pracować z Eską na jej własne konto, ale także chcemy się skupić na nowych artystach. Bo duże kompanie muzyczne nie zwracają uwagi na muzykę, jaką robimy. Będziemy dalej robić swoje.

OK, dzięki za wywiad, gratuluję świetnego występu i do zobaczenia.

Dyskografia TY:
1. "Awkward" 2001 Ninja Tune (awkward - ang. niezręczny)
2. "Upward" 2003 Ninja Tune (upward - ang. w górę)



Informacje o artykule
Data dodania:2004-06-24
Dział / Kategoria: muzyka hip-hop / wywiad
Średnia ocena:nieoceniany
Oceń artykuł: Aby ocenić artykuł musisz się zalogować
Autorzy:
Nomad Michał Szymański  rap graffiti breakdanceNomad
Olaf   rap graffiti breakdanceOlaf

Ostatnie artykuły tych autorów::
Rosyjska scena Hip-Hop
Gdzie pojadę, tam nagrywam - wywiad z Shabazz
Robienie imprez to narkotyk - wywiad z First Rate
Uzależniony od występowania - wywiad z Blade'm
Nauczymy młodzież jak robić Hip-Hop - wywiad z Gangstarr

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
anonim
Autor: Dan   Link do posta
13:25:49, 28-06-04
nie wiem czy nie widziałem gdzies nowego kawałka tego kolesia z Rots Manuva oooo zajebizty ooo tak :)))) a i tez mam taki instrument tylko tylko nie potrafie na nim grac :))

Dodaj wypowiedź

Autor: Podaj wynik dodawania: 3 + 1 =

Pozostało znaków: 1250

Uwaga:
Twój host to ec2-3-94-129-211.compute-1.amazonaws.com (3.94.129.211). Informacja ta zostanie zapisana wraz z Twoją wypowiedzią. W przypadku naruszenia czyichkolwiek dóbr osobistych informacja ta zostanie ujawniona tak aby ułatwić ściganie autora.

Hip-Hop.pl © 2000-2019 ? kontakt ? redakcja ? reklama ? materiały promocyjne ? FAQ, pomoc i zasady ? Polityka Cookies ?