Aby zapewnić prawidłowe działanie strony oraz żeby hajs się zgadzał używamy ciasteczek.
Szczegółowe informacje

hip-hop.pl »

Wywiad z Pmx'em

Wywiad z Pmx'em

Autor: hankchinaski

Nie wszyscy pewnie pamiętają pierwszy battlebeat, który miał miejsce przy nowopowstałym dziale naszego forum - "o produkcji". Kilkunastu zapaleńców zebrało się na własną rękę i walczyło wtedy o honorowe zwycięstwo. Jednym z nich był pMx, z którym teraz prezentujemy wywiad. Przeczytajcie co ma do powiedzenia ten producent z Wrocławia.

Na początek typowe pytanie, jakie były Twoje początki i jak zaczynałeś działać w Hip-Hop'ie?
Pmx:
Hip-Hop'em zainteresowałem się w 7 klasie szkoły podstawowej, pamiętam, że wymieniłem się wtedy z kolegą kasetami, dałem mu Queen'ów, a on mi Public Enemy "Fear of a black planet", którą mam do dziś. Chodziłem też do kolegi posiadającego oryginalną kasetę Boogie Down Productions (ciężko było jeszcze z oryginałami, tym bardziej takich rzeczy) i słuchałem jej u niego bo nie chciał mi jej pożyczyć i nie miał też jak przegrać. Wtedy akurat zaczynał się powoli boom na tę muzykę. W radio Kolor co niedzielę bodajże o 17-tej leciała audycja Kolorszok, którą jak większość osób wie, prowadziła Bogna Świątkowska, więc co tydzień o 17-tej na dwie godziny byłem wyłączony z rzeczywistości i nagrywałem sobie audycje by później robić składanki z ciekawszych utworów. Noszenie opuszczonych, szerszych spodni w tamtych czasach powodowało narażenie się co najmniej na szyderstwa, a w ekstremalnych sytuacjach na oklep od osobników z łysymi deklami we flejersach lub też noszących szaliki z barwami lokalnego zespołu piłkarskiego.

Jak długo zajmujesz się produkcją?
Pmx:
Przygoda z muzyką zaczęła się wraz z kupieniem pierwszego PC'ta w 1996 r. Wtedy popularne były trackery i też zacząłem coś tam dłubać, ale te produkcje były mocno słabe. Katowałem Fast Trackera jakieś 2-3 lata i po tym okresie nastąpiła przerwa, która trwała około 2 lata, aż do zakupienia lepszego PC'ta, na którym mogłem odpalić Fruity Loopsa. Wtedy opcja z programami była utrudniona, ponieważ dostęp do internetu nie był tak powszechny i trzeba się było trochę nakombinować by zdobyć dany program. Obiektywnie patrząc to "na poważnie" produkcją zajmuję się od 3-4 lat.

Z kim obecnie współpracujesz? Na jakich produkcjach można będzie usłyszeć twoje bity?
Pmx:
Główne siły skierowane są w stronę płyty, którą robimy wspólnie z Pierrotem i Lk (Klimat). Mamy już teoretycznie zrobione 6 kawałkowe demo, które po drobnych poprawkach puszczamy po wytwórniach i mamy nadzieję, że załapie, bo naprawdę na tle tego całego gówna wychodzącego teraz, to moim zdaniem dobry materiał. Bity moje i Lk, ostre teksty Pierrota połączone z jego szalonym flow dały efekt, którego się nie spodziewaliśmy. Wiemy też, że produkcja ta jest oczekiwana wśród np. forumowiczów z uwagi na powstające tematy z zapytaniem o datę premiery. Oprócz tego robię Jotowi z Drutz jakieś produkcje na jego płytę, współpracuję z Wojtkiem eF, twórcą projektu LZRIM, który pracuje na solowym materiałem "Logicznie Zwiazany Rymem i Muzyką", na którym pojawią się francuzcy raperzy (m.in. Mystik znany z wcześniejszego singlowego kawałka "Przekaz"). Możliwe, że coś zrobię z Jaroszem, znanym również jako Roszja, członkiem Sfondu Skunksa. Ogólnie chcemy z paroma osobami z Wrocławia przerwać trochę monopol ludzi królujących na scenie hip-hop'owej, którzy zupełnie nie wiadomo skąd się tam wzięli i są kontynuatorami disco-polowego chłamu w oprawie dostosowanej do dzisiejszego rynku. Co najgorsze zamiast spotkać się ze zmasowanym oporem doczekują się naśladowców i propagatorów. Nam się to nie podoba i na tyle na ile to będzie możliwe będziemy się starali coś z tym zrobić. Współpracuję również z Kosmanem, w którym drzemie duży potencjał, nad jego drugą produkcją po "Czas to zmienić" (znajduje się tam mój jeden bit). Cały czas przygotowuję się do projektu odbiegającego znacznie od stylistyki hip-hop'owej.

Z jakich gatunków muzycznych najczęściej samplujesz kawałki?
Pmx:
Jeśli już sampluję to z jazzu i funku z lat 70-tych, czyli jak większość producentów i nie jestem w tej kwestii oryginalny. Staram się jednak odchodzić od samplingu i układać swoje własne melodie korzystając tylko z brzmień instrumentów. Zresztą nawet podczas samplingu nie wycinam pętli tylko raczej pojedyncze akordy i nuty i układam je po swojemu.

Często tak jest, że ludzie nie zagłębiają się w robienie muzyki z powodu braku pieniędzy na sprzęt, można powiedzieć, że produkowanie muzyki jest drogim sportem, jak to wygląda u Ciebie, na jakim sprzęcie obecnie pracujesz?
Pmx:
Kwestia pieniędzy na początkowym etapie jest najmniej ważna. Liczą się chęci, jakiś tam słuch muzyczny i komputer z odpowiednim oprogramowaniem. Co przy dzisiejszym stanie rzeczy nie jest problemem sporym, bo komputer jest już czymś powszednim, a nie mega atrakcją, na której pokaz zlatuje się pół podwórka. Jak przez rok się to nie znudzi to wtedy można zacząć myśleć o wydawaniu na ten cel większych sum pieniędzy. Obecnie pracuję na komputerze klasy PC z procesorem Athlon 2,2 ghz, 768 MB RAM, kartą dźwiękową M-Audio delta 2496 audiophile. Jako odsłuch służy wzmacniacz Harman Kardon HK670 z podpiętymi głośnikami ELAC Bs 203.2. Sampelki zgrywam z Numarka TT1550 podłączonego pod mikser DM-950. Najbliższymi planowanymi zakupami jest klawisz midi i moduł brzmieniowy Rolanda JV-1080 lub 2080 ewentualnie syntezator Microkorg . Kiedy to nastąpi to tylko i wyłącznie zależy od finansów, więc aby się wgłębiać w produkcję pieniądze to nieodłączna lecz nie najważniejsza sprawa.

Z tego co wiem oprócz produkcji kiedyś zajmowałeś się rapowaniem, dlaczego przestałeś rapować i postanowiłeś tworzyć muzykę?
Pmx:
To było parę lat temu i była to działalność w okresie przerwy produkcyjnej. Udzielałem się wtedy wraz z Wojtkiem eF jako LZRiM. Graliśmy nawet sporo koncertów ale rymowanie to nie jest to co mnie pociągało i powiedzmy szczerze wychodziło z zadowalającym mnie skutkiem, więc najzwyczajniej dałem sobie z tym spokój mając na uwadze dobro swoje i ewentualnych słuchaczy. Po tym epizodzie pozostała jedna zwrotka na płycie LZRiM, wydanej oficjalnie ale ze względu na słabą promocję i dystrybucję jest chyba nieosiągalna szerzej niż poza Wrocławiem.

Jak przebiegała Twoja współpraca z Drutz?
Pmx:
Drutom zrobiłem kiedyś remix i to teoretycznie cała współpraca pomiędzy mną, a nimi. A praktycznie to doradzamy sobie nawzajem odnośnie twórczości i od czasu do czasu wspólnie imprezujemy.

Gdybyś miał wyprodukować płytę jakiemuś znanemu raperowi, kto to by był?
Pmx:
Zdecydowanie Snoop. Przyznam szczerze, że kiedyś zupełnie się nim nie jarałem ale od jakiegoś czasu mam straszne ciśnienie na jego kawałki. Najlepiej byłoby gdyby na tej płycie dołączyli do niego Nate Dogg i Warren G.

Czy jest jakiś producent, który jest dla Ciebie mentorem?
Pmx:
Myślę, że mentor to zbyt wielkie słowo ale najbardziej jaram się produkcjami Timbalanda i The Neptunes. Dużo eksperymentują i cały czas pchają swoje produkcje do przodu, a nie oglądają się na klasykę. Z polskich producentów najbardziej cenię Whr czyli Magierę i L.A za to, że potrafią się odnaleźć w wielu klimatach i za brzmienie, Emade za inne podejście do Hip-Hop'u.

Zrobiłeś remix do kawałka Ski Składu - "Dzień Zagłady" i do kawałka "Każdy ponad każdym" na "Kodex 2: Suplement". Jak doszło do powstania tych remixów?
Pmx:
Tak się złożyło, że Peja chciał mieć ten kawałek w wersji dnb ze zmienioną perkusją i basem, a że Magiera, który współtworzył tę płytę wiedział, że robię oprócz Hip-Hop'u jakieś produkcje dnb, dał mi możliwość przerobienia tego kawałka, oryginalny klip został lekko przemontowany i trochę ta wersja pośmigała na VIVIE. Z remiksem na "Kodex2: Suplement" sytuacja była podobna - propozycja od Magiery.

Coraz bardziej popularne stają się "żywe" instrumenty w bitach, czy masz zamiar wykorzystywać je w swoich produkcjach?
Pmx:
Jak najbardziej. Mało sampluję, instrumenty vst mają jeszcze kłopoty z odwzorowaniem niektórych brzmień, a korzystanie z sample Cd z gotowymi frazami jest uważane za popelinę, więc wykorzystanie żywych instrumentów z mojego punktu widzenia byłoby super rozwiązaniem. Nie chciałbym tego robić jednak na takiej zasadzie, że biorę gitarzystę, basistę, trębacza i oni grają mi wszystko po swojemu, ułożę bębny i potem podpisuję się, że to moja kompozycja. Jeśli już to chciałbym mieć wpływ na to co grają, np. poprzez wcześniejsze ułożenie danej partii inst. przy wykorzystaniu vsti. Nie rozumiem również czemu używanie wspomnianych sample cd skazuje producenta na złą opinię. Jeśli mam do wyboru wrzucić źle brzmiący sampel i ułożyć sobie sam partię, załóżmy saxofonu, korzystając właśnie z sample Cd, na którym brzmienia tegoż instrumentu zostały nagrane w dobrym studio, na dobrym instrumencie i przez dobrego muzyka, bez namysłu wybieram tę drugą opcję, bo dzięki niej produkcja będzie na większym poziomie. Oczywiście wykluczam tu korzystanie z gotowych loopów w stylu ejay, bo to rzeczywiście przesada.

Jakiej muzyki słuchasz na codzień? Kim się inspirujesz?
Pmx:
To co powiem, może zabrzmi dziwnie ale słucham stosunkowo mało Hip-Hop'u. Jeśli już to bardziej polskiego żeby śledzić co się dzieje. Z zagranicy lubię raczej mainstream - produkcje Neptunów, Timba, ostatnio jaram się dirty southem, stosunkowo niedawno zacząłem słuchać westcoastów, które pare lat temu były dla mnie niestrawne, do tej pory jednak nie lubię Tupaca, co przez wielu rapowców jest nie do przyjęcia. Nie jarają mnie zupełnie jazdy na składy z głębokiego podziemia, o których wie 50 osób. Stwierdzam, że jestem mało hip-hop'owy. Większość muzyki jaka trafia do moich uszu to jednak klimaty elektroniczne, drum'n'bas, 2step, lounge, jak i bardziej pokręcone fazy, które prezentuje ostatnio odkryty przeze mnie zespół Mum (z kreseczką nad u). Oprócz tego jazz, funk. Moje gusta muzyczne są naprawdę różnorodne. Uważam, że producent muzyczny powinien być osłuchany z każdym rodzajem muzyki, wtedy można wetknąć jakiś element z innego gatunku niż ten, który się tworzy. Takie właśnie rzeczy wpływają na rozwój i powstawanie czegoś nowego. Chyba, że się chce zostać tylko wyrobnikiem...

Jak ma się wrocławska scena rap?
Pmx:
Z tego co obserwuję to kiepsko niestety. Poza małymi wyjątkami nie ma o czym mówić. Wiadomo: Tymon, Jarosz, Jot i całe Drutz, Kasta. Kanał Audytywny dają radę. Wśród początkujących zespołów nie zauważyłem jakichś wybitnych jednostek, no może poza PePe składem, który dobrze rokuje. Zresztą jaki jest nasz wrocławski rap można zobaczyć po ilości wydanych oficjalnie płyt. Nie chcę się rozwodzić zbytnio na ten temat, bo o tym mówili już członkowie zespołu Drutz w wywiadzie, który był całkiem niedawno w Waszym portalu. Za to mamy dobrych producentów, wiadomo Whr, Skalpel (jakby nie patrzeć to producenci), Piooro, Spaso (Kanał Audytywny) i z mniej znanych: Greenhouse, Erio (producenci Drutz), Ems.

Jakie plany na przyszłość?
Pmx:
Płyta Pierrota i mój własny projekt z wokalistką utrzymany w konwencji muzyki elektronicznej, gdzie będę mógł się muzycznie wyszaleć. Przy okazji wywiadu skorzystam i ogłoszę, że poszukuję potencjalnej wokalistki właśnie do tego projektu. Pomoc przy powstaniu nowego wrocławskiego labelu Ta!RAP!Aty?, który promowałby wrocławską scenę. Na razie są plany i chęci, a wiadomo, że wszystko rozbija się o kasę. pierwsza produkcja w ramach tego labelu to klip do kawałka "Niosę styl", niedługo znajdziecie ją na Portalu Hip-Hop.pl. No i ciągły rozwój. Planuję zapisać się do jakiejś szkoły realizacji dźwięku i wcisnąć się do jakiegoś studia najpierw na staż, a potem do pracy.

Dzięki za wywiad, słowo na koniec?
Pmx:
Buziaki dla mojego "Maleństwa" za cierpliwość, z jaką znosi dzielenie przeze mnie czasu między Nią, a muzyką.



Informacje o artykule
Data dodania:2005-11-25
Dział / Kategoria: muzyka hip-hop / wywiad
Średnia ocena:9.33 (6)
Oceń artykuł: Aby ocenić artykuł musisz się zalogować
Autor:
hankchinaski   rap graffiti breakdancehankchinaski

Ostatnie artykuły tego autora:
Muzyka w podwórkowym stylu - SSDI
Miejski Styl Bycia - wywiad z Temate/Henson
Jeśli pragniesz Hip-Hopu Twoim antidotum jest The Jonesz
Rap to przede wszystkim ekspresja - wywiad z Rezpektz
Samotność, Wolność, Pasja - wywiad z Racą, Stoną i DJ Ike'em

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
anonim
Autor: nadmorszczak   Link do posta
17:59:58, 25-11-05
zajebiste foty :)

Łozo
Autor: Łozo   Link do posta
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
20:12:54, 25-11-05
Big Up !!!!!!! :D A tak na marginesie to pMx niedlugo zapierdoli soczysta zwrocine :D

globus/gbs
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
07:11:41, 26-11-05
Lepiej niech sie przyzna ten, kto zapierdolil zoladkowa!
Szacun pmx.

Rose
Autor: Rose   Link do posta
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
13:55:56, 26-11-05
jestem pod wrazeniem zdjec umieszczonych w tym wywiadzie... 

Pimp_71
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
14:12:56, 26-11-05
Word up!

pMx
Autor: pMx   Link do posta
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
14:44:08, 26-11-05
zdjecia wykonal: www.dwaem.klamstwo.org

anonim
Autor: kicol   Link do posta
15:24:21, 26-11-05
pozdro z 3-miasta od kolegow z wakacji

anonim
Autor: QFA Dj Pijany Dzieciak   Link do posta
16:55:09, 26-11-05
nice wywiad! Pmx oby tak dalej ;-)

anonim
Autor: sabi   Link do posta
20:01:15, 26-11-05
Podobalo mi sie, tak madrze powiedziane :) Pozdrawiam :P

anonim
Autor: ANCYMON71   Link do posta
22:13:01, 26-11-05
NO ! NASZ CZŁOWIEK......WKOŃCU:)
 PUMA KTO ZAJEBAŁ ZOŁADKOWĄ W CZORAJ NA TYM  FESTIWALU BO  CHLOPAKI
 Z  TEWU BYLI Z WOJTEK EF. I JOKA WIEC
TO NAPEWNO NIE ONI   CZYZBY TUNIK JĄ  CIACHNĄ   HMMMMM  ZAPYTAM JUTRO  DJ PIJANY DZIECIAK   OCB BO JESTEM ZANIEPOKOJONY  TYM KARYGODNYM INCYDENTEM...


mmmmm
Autor: mmmmm   Link do posta
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
12:38:58, 27-11-05
na pewno nie pmx,on jest porzadny i spokojny:]

anonim
Autor: Dj Pijany Dzieciak   Link do posta
11:48:03, 29-11-05
Wiem kto zszachował wóde. To Romanowski ziom !

PISY
Autor: PISY   Link do posta
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
22:44:39, 29-11-05
kozak..........props props props









POZDRO
PISY

anonim
Autor: Wallace   Link do posta
20:20:39, 30-11-05
No wywiad pokazuje to że gościu wie o co chodzi w tej muzyce choć jeszcze nie słyszałem jego bałaczków ale po wywiadzie podoba mi się gość i pozdro dla emasa

"KaIeL"
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
15:56:27, 01-12-05
Raczej raczej Piona !

anonim
Autor: hę??   Link do posta
18:56:49, 02-12-05
a o co wam chodzi z tymi zdjeciami?? nie kumam ocb

anonim
Autor: emanko ziomal   Link do posta
16:54:26, 13-12-05
jaki paziu hohohohohohohoh

Nomade
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
04:01:35, 01-08-06
No wlasnie ciekawe dlaczego nie ma oporu tylko jest nasladownictwo?

Dodaj wypowiedź

Autor: Podaj wynik dodawania: 4 + 2 =

Pozostało znaków: 1250

Uwaga:
Twój host to ec2-18-207-252-123.compute-1.amazonaws.com (18.207.252.123). Informacja ta zostanie zapisana wraz z Twoją wypowiedzią. W przypadku naruszenia czyichkolwiek dóbr osobistych informacja ta zostanie ujawniona tak aby ułatwić ściganie autora.

Hip-Hop.pl © 2000-2019 • kontakt • redakcjareklamamateriały promocyjneFAQ, pomoc i zasadyPolityka Cookies