Aby zapewnić prawidłowe działanie strony oraz żeby hajs się zgadzał używamy ciasteczek.
Szczegółowe informacje
button_zwin_rozwin

hip-hop.pl »

Bieda czy impreza?

Bieda czy impreza?

Autor: Elo`G

Dwa lata temu wyjechałem na wakacje do hiszpańskiego miasta na Costa Brava - Lloret de Mar. Spotkałem się tam z sytuacjami, które zmieniły mój pogląd patrzenia na Hip-Hop. Jak to się mogło stać? Odpowiedź jest banalna.

Od kiedy pamiętam słuchałem polskiego Hip-Hop'u. Jarałem się tymi utworami, że o grupach już nie wspomnę. To były dla mnie naprawdę wspaniałe czasy - Molesta, WWO, Kaliber 44, Paktofonika. I co się nagle stało? Podczas jakiejś imprezy w hiszpańskim klubie słuchając 50 Centa, przeszyły mnie dość dziwne pytania. Dlaczego bawię się, przy zagranicznych rytmach? Dlaczego na głośnikach nie ma żadnego utworu z Polski? Ba, nawet jak wróciłem do kraju, będąc na imprezie w czarnych rytmach nie usłyszałem żadnego polskiego kawałka. Co się stało? Kiedy straciłem poczucie czasu? Okazuje się, że nie straciłem. Potrzebowałem wyjazdu na drugi koniec Europy, aby uświadomić sobie, że to, co prezentuje polski rap to smutny widok polskiej biedy. Zawsze to samo. Bloki, ławka, biedne dzieci, które to nigdy na oczy kromki chleba nie widziały. O kimś zapomniałem? A tak, Nasi kochani politycy - jakie to psy i złodzieje. Ludzie... Owszem macie rację. Bieda w kraju, trzeba o tym mówić. Ale nie do usranej śmierci. Kiedy wspomniano o tym w kilku utworach było świetnie. Kiedy kolejne albumy tego samego artysty były o tej samej tematyce zaczęło się to robić nużące. W chwili obecnej, kiedy każdy, raper w tym kraju mówi o tym samym staje się to nie do wytrzymania. Czy naprawdę nie można inaczej? Czy Nasz rodzimy Hip-Hop nie może elektryzować na imprezach ekipę? Pytanie zostanie bez odpowiedzi. Co najwyżej można Was na nią naprowadzić.

Przyjrzyjmy się komercyjnej, a zarazem najbardziej imprezowej kolebce czarnej muzyki - Stany Zjednoczone Ameryki. Nie ma nikogo, kto nie znałby 50 Cent`a, Eminem`a, Dr. Dre, Snoop Dogg`a, Nelly`ego, Xzibit`a, Game`a i wielu, wielu innych artystów, których utwory rozsadzają kluby taneczne. Artystów, którzy potrafią zabawiać fanów. W końcu artystów, którzy nadają tempo tej kulturze. Dlaczego? Dlaczego nie ma wśród nich Polaków? Oczywiście nie może ich być, gdyż rynek muzyczny w USA jest tak zamknięty, że kurz się nie przeciśnie. Zatem wystarczy, żeby ktokolwiek z Naszego kraju reprezentował przynajmniej jakąś część poziomu tych ludzi. Na pewno nie chodzi tutaj tylko o same teksty. Bo przecież jest jeszcze kwestia muzyki: podkłady, bity. Tutaj niestety też przegrywamy (na czele ich armii muzyków stoją Scott Storch, Mike Elizondo, Swizz Beatz, Sha Money XL i wielu innych), a przecież nie powinniśmy. Nasz potencjał też jest przeogromny. Producenci muzyczni takich wytwórni jak Camey, White House czy Wielkie Joł (Magiera & L.A., DJ 600V itd.). W takim razie co jest nie tak? Zaraz jakiś obrońca powie do mnie: "Cudze chwalisz, swojego nie znasz". Ano znam i kocham, tylko czemu nie może być inaczej. Róbmy to co dalej robimy, ale zacznijmy też coś nowego. Idźmy za głosem świeżości. Smutasy i nudasy odłóżmy na jakiś czas. Dał nam przykład Tede jak nagrywać mamy. Jak sami zobaczycie prócz niego i jego ludzi na scenie nie ma nikogo kto chciałby się w takie imprezowanie bawić. Uwierzcie mi to się sprzeda. Na koniec apel do Was: poczujcie to, koniec biedy, ławki i bloków, czas na panienki, imprezy i szybkie fury.



Informacje o artykule
Data dodania:2005-11-28
Dział / Kategoria: muzyka hip-hop / felieton
Średnia ocena:2.33 (27)
Oceń artykuł: Aby ocenić artykuł musisz się zalogować
Autor:
Elo`G, 33 lata

anonim
Autor: porkczops   Link do posta
08:01:03, 29-11-05
artykół może być jestem przychylny prawie w 100 % bo to jest prawda jebać wwo i inne smutasy

anonim
Autor: goopciak   Link do posta
13:46:44, 29-11-05
Moim skromnym zdaniem to artykuł zahacza o prawde jedynie czesciowo. Powiedz mi o czym mają pisac polscy raperzy? Mam pisac o dziwkach i seksie? Mam jedna kobiete, ktora kocham, ktorej nie musze placic i to mnie w pelni satysfakcjonuje! O alkoholu na imprezie? No tak, ide do klubu, zaplace jak wybiore jakis tani 10 zł. Liczmy, ze to jest dalej tani klub to za piwo zapłace 6,7 zl. Zajebiscie! Tylko troszke w Polsce jest bieda, ktora polski rap opisuje, wiec zeby sie dobze bawic na jedna noc musialbym wydac z 50-60 zl! tyle to rzadko wydaje w miesiacu! Dalej o narkotykach? nie biore o zyciu w gettcie? zyje w Polsce o tym ze mnie biali nie lubia? ale ja przeciez jestem bialy! a moze nie? bo musze przeciez sie upodobnic do 50 Centa :O To moze jestem czarny? Jak ci sie podobaja czarni ludzie to wyjedz do USA i zyj tam. Nie zmieni sie POLSKI RAP, jezeli nie zmieni sie Polska. Nie ma tematu na tyle luznego i kolorowego, zeby dawac czadu i puszczac nas na imprezach. A jak chcesz imprezowej muzyki to sie zapisz do fanklubu D-bomb albo innej zaje***scie klubowej \"kapeli\"! Pozdrawiam cie serdecznie i proponuje wyjazd do NYC a nie mieszanie Polakom w glowach!!!

anonim
Autor: goopciak   Link do posta
13:51:20, 29-11-05
i jeszcze jedno. Jakbym zarabial tyle co \"fifti\" to moglbym sobie spiewac o czarnej dupie maryny i taka jest prawda. i to tyle bo wiecej mi sie nie chce pisac, bo pasuje sie pouczyc, bo w polsce nie ma sie kasy za bycie raperem! i kiedys w tej szarej rzeczywistosci bede musial zalozyc rodzine i przetrwac! Wiec jedz do hiszpani do klubu, posluchaj 50, a potem polec do USA a tam dobrobyt zaleje cie w calosci. zioooooooom :D

Elo`G
Autor: Elo`G   Link do posta
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
14:30:11, 29-11-05
do Goopciak`a:

Sluchaj rozumiem Twoja wypowiedz i jestem wdzieczny ze zechciales skomentowac moj artykul... Troche niepokoi mnie to ze Twoja odpowiedz jest troche zbyt agresywna... Starasz sie mnie pojechac ale troche Ci sie nie udaje... A wiec pozwol ze sprostuje co niektore Twoje wypowiedzi...

1. nikt nie chce bys rymowal o rzeczach ktorych nie przezyles... Ciesze sie ze masz jedna kobiete ktora bardzo kochasz (pozdrwienia dla niej) ale ten tekst o panienkach byl do ogolu... niestety wiele razy zdaza sie ze idziesz na imprezke a tam kolesie wyrywaja panienki na lewo i na prawo uwierz mi w tym napewno nie odbiegamy...

2. Alkohol... hmmm zwazywszy na to ze statystycznie wypijamy na imprezach wiecej niz amerykanie to troche nie zgodze sie z Toba ze pijemy malo i nie mamy na to kasy... Spojrz z boku na kumpli a zobaczysz ze na TO ZAWSZE JEST... taka nasza mentalnosc

3. W tym samym akapicie wspominasz o biedzie... radze przeczytaj jeszcze raz moj artykul a potem mow ze naklaniam CALY CZAS DO ZMIANY STYLU o ile sie nie myle jest tam taki tekst:

"`Cudze chwalisz, swojego nie znasz`. Ano znam i kocham, tylko czemu nie może być inaczej. Róbmy to co dalej robimy, ale zacznijmy też coś nowego. Idźmy za głosem świeżości. Smutasy i nudasy odłóżmy na jakiś czas"

Dlatego naprawde nagrywajmy o biedzie poniewaz jest ona w Naszym kraju... ale NIE CALY CZAS

4. Natomiast jezeli chodzi o wstawke dotyczaca koloru skory to wybacz ale uwazam ze nie odgrywa wielkiej roli... Czarni umia sie bawic przy tej muzyce... my niestety nie... Oni przy tym szaleja i tancza... my niestety nie... moze to jest zazdrosc z mojej strony ale naprawde chcialbym zeby Polacy przynajmniej jakas czesc swojej tworczosci przeznaczyli na zabawe i imprezowanie a nie biede i nude...

I jak zerkniesz na spoleczenstwo to zobaczysz ze jest u nas przynajmniej polowa tematow "luznych i kolorowych"... Troche wiecej optymizmu...

Na temat wyjazdu do NYC to duzo bardziej wole MIAMI i mam nadzieje ze kiedys odwiedze to miasto... a poki co mieszkam w kraju ktory kocham i za nic na swiecie bym nie zamienil... ale czasami chce miec cos wiecej niz nude i szara rzeczywistosc

Co do zarobkow 50... niestety rozczaruje Cie... nie dochodzi sie do takiej kasy bez niczego... pracowal ciezko nad tym... trudne dziecinstwo... handel dragami...wiezienie, a w koncu dostal kilka kulek i cud ze zyje... nie spadla mu gwiazdka z nieba... ma talent i go wykorzystal... natomiast jezeli Ty bedziesz wierzyl i bedziesz pracowal nad Toba... to moze kiedys tez dojdziesz do takiego HAJSU... ale chyba jeszcze nie teraz... a kasa jest i bedzie... mamy w Polsce przyklady raperow ktorzy sie dorobili... chocby dwoch Tede i Liroy... ten drugi pracowal nawet z Ice-T i nie mow ze nie mozna z tego wyzyc... bo mozna i to ZAJEBISCIE... Pozdrawiam i na drugi raz porozmawiajmy normalnie a nie tak agresywnie...

anonim
Autor: CORFE Kędzierzyn-Koźle   Link do posta
15:17:47, 29-11-05
i co z tego .. (?)

"mój styl jest mój to wie nawet idiota"
"..wnioskuj  Polak mówi po polsku "
"..czekam na dzień w którym bez stresu spojżę w bloku okno.."

..................kazdy kraj ma swój Rap... porównywanie to Głupota... mamy polskiego Nelly :) Lerek haha..
chcesz jeszcze ameryki ???  masz ...TEDE :D   ...wszyscy co poszli za USA dali dupy i teraz ich rola w rapie ogranicza sie do mącenia w głowach nieświadomym dzieciakom..

SHALOM!!!

anonim
Autor: jestem menagerem krowy milki   Link do posta
15:32:32, 29-11-05
załosne. nawiajc o czyms czego sie nie widzi to tępe.  widac ze ty to widzisz, widzisz kase od mamusi i tatusia i mozesz sie bawic w managera. wyjezdzasz sobie  na 2 koniec europy. oczywiscie nadal jestes prawdziwy. oj człowieku przeczytaj to co napisałes i  dalej baw sie w menagerka.
"mamy w Polsce przyklady raperow ktorzy sie dorobili... chocby dwoch Tede i Liroy... ten drugi pracowal nawet z Ice-T"
tak mamy 2  raperów z których tede spiewa 10 raz o tym samym a liroy sie skurwił max, a to ze pracował z ice-t to huj znaczy, on jest juz na uboczu biznesu w usa wiec łapie sie brzytwy. wwo jest prawdziwe a pracuje z lil dapem.

a tak apropo. to ze masz swój cd nie znaczy ze nalezy ci sie miano mc. jak ty masz takie myslenie to porazka.
posłuchałem 1 kawałka i juz wiem ze reszty nie chce nawet słuchac. tak jak ten artykół jest załosny tak ty jestes załosny.
no ale wkoncu zawiesiłes swoja dziąłalnosc po 1 cd bo juz masz miano mc, teraz czeba miec miano menagera, szykając bitów na wp.pl

anonim
Autor: goopciak   Link do posta
15:51:37, 29-11-05
Do autora: Nie chcialem Cie pojechac :] Gdybym chcial to bym to zrobil. Ale sam przezylem \"dojezdzanie\" na mojej stronie :] Moge z Toba normalnie porozmawiac, bez agresji. Argumenty, ktore mi podales dobrze znam. Ale popatrz jaki poziom prezentuje poziom Liroy\'a. Nic do niego nie mam, ale jego rap lezy na niskim poziomie (a z jego kawalkow to podoba mi sie tylko SMUTNY \"Ciemna Strona\") bo chociaz ma kase to raperem jest cienkim, chociaz i tak nalezy mu sie szasunek za jego prace. Wracajac do \"dojezdzania\" to naprawde nie mialem tego na celu, gdyz czasem czytajac komentarze do artykulow smieje sie do lez :D Alkohol pije w duzych ilosciach, ale nie w klubach, tylko w domu, u kumpli, czy w naszym \"elmi\". Ale nie stac mnie na picie w klubach i zabawe, wiec jak moge o tym spiewac? Rzuc jakis temat, o ktorym moge zarymowac, a chetnie sie do Twojej rady odniose. Mam dwa kawalki typu - melanz - ale nie jest to -yeah- tylko o tym jak ja sie bawie. Nie widze sensu w jezdzeniu po sobie, tylko w kulturalnej rozmowie. Widze parze rzeczy, ktore chcesz przekazac, ale dla mnie sa nie do przyjecia... O czym moge nawijac? Kiedy rodzice maja w chuj dlugow. Nie chodze w oryginalnych ciuchach, itp. Ale jestem zadowolony z bycia Polakiem. A co do 50 no to mial trudne dziecinstwo i wtedy chyba sie nie bujal w futrze ani nie nawijal chuj wie o czym tylko o \"smutkach\" nie? Jak bede mial tyle kasy jak on to bede o tej kasie rymowal. nie?

Elo`G
Autor: Elo`G   Link do posta
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
16:35:46, 29-11-05
goopciak zgadzam sie z Toba... 50...hmmm...ale wystarczy spojrzec na jego stare utwory... niestety nie rymowal tylko o ulicy... no ale masz duzo racji w tym co powiedziales... Ja zgadzam sie z niektorymi Twoimi argumentami ale jedno jest pewne... mam odczucie ze czegos w Naszej rodzimej muzie brakuje... czego... kwestia dyskusyjna... ale dzieki za komenta... byla to ciekawa wymiana zdan... zycze powodzenia w Tworczosci...

do "
jestem menagerem krowy milki"

porazka jest brak kultury wypowiedzi z Twojej strony... a jezeli chodzi o WWO i Lil`Dap`a to nie wspomnialem w tekscie o tym ze robia kiepska muzyke... Malo tego nawet bardzo ich lubie... a jezeli chodzi o ze rymuje sie o tym czego sie nie widzi... hmmm to juz nie moja wina ze tego nie widziales... naprawde przeczytalem jeszcze raz to co napisalem i niestety dla Ciebie nic bym nie zmienil... a moja plyta... hehe dobra zabawa dla kogos kto kocha ta kulture... tak to traktowalem... moze kiedys cos nagram dla wlasnej satysfakcji... hehehe a o slowa dotyczace bycia MC... to niestety nie taka historia jaka sobie wyobrazasz chodzilo tutaj o cos calkiem innego... ta osoba doskonale wie o co... a ze ty nie czaisz metafor... to tez mi przykro...

do "
CORFE Kędzierzyn-Koźle"

tylko jedno... OD KIEDY LEREK TO POLSKI NELLY... bo ja uwazam ze to dwa calkowicie inne style muzyczne...

Ok Ziomy i Kibole :D wiecej juz nie bede odpowiadal... chyba ze ktos mi podniesie cisnienie... juz mi sie nie chce



anonim
Autor: pumpum a.k.a prkczops   Link do posta
13:28:43, 30-11-05
polskiemurapu brakuje flow i soulu to odrazu widac mało producentów jak nie wogle nie robi bitów tak muzycznie jak to robią w stanacjh czy nawet u niemiaszków poprostu u nich w bitach słyszysz coś takiego że jak jesteś w klubie to nie chce ci sie satć a co po utworze nie wiem.... popacz na podwuórko czy jakiś inny np. sen itd każdy kurwa wprowadza w dół i aż chce sie samobójstwo popełnić producenci jak scott storch pharell  używają mało dźwięków ale robią to tak że dźwięki które wydobywają wtrafiaja nie tylko do ucha ale robią coś w środku ciebie że cię to rozierdala i wiesz  dlaczego wydaleś pieniądze na ten singiel czy Lp.a wogle przecierz polskiego hip-hopu to słuchają byli narodowcy i itp typy którzy s amało inteligentni nie ma co ukrywać pogadac z nimi się nie da to każdy przyzna i ich też nie przegadać bo wkońcu ustapis zbo jak wiadomu mądry głupiemu zawsze ustampia pis elo;G artykól w cipke nie ma co  

anonim
Autor: udzielajacy sie juz goopciak   Link do posta
16:04:21, 30-11-05
do pumpum a.k.a prkczops \" wogle przecierz polskiego hip-hopu to słuchają byli narodowcy i itp typy którzy s amało inteligentni nie ma co ukrywać pogadac z nimi się nie da to każdy przyzna\" nawet mi sie nie chce twoich bledow ort. liczyc, panie inteligentny :] Ja akurat uwazam sie za osobe inteligentna, jestem w klasie maturalnej drugiego, pod wzgledem renomy LO w pewnym miescie. ciekawe czy cos rozumiesz z amerykanskich tekstow. Watpie. Jak po polsku nie umiesz pisac, to po angielsku pewnie ani tyle nei rozumiesz :) Pozdro,

anonim
Autor: hugo119   Link do posta
20:58:28, 04-12-05
Ale ja czegos nie rozumiem ... gadasz ze wszyscy spiewaja o tym samym , to powiedz mi czy K44 na 2 pierwszych płytach spiewal o blokowiskach , ławkach itp??

anonim
Autor: S.O>JRN   Link do posta
09:13:49, 20-12-05
koleś szkoda ,ze jestes tak ograniczony;/ wkręciłeś sobie akcje \"polska Ameryka\" jestej juz \"menagerem\" no fajnie ... ksywka wypas ELO G (cóz za oryginalność) chcesz stworzyć wyimaginowaną rzeczywistość ,która nie ma prawa przetrwać , bo jak mozna zyc złudzeniami ???? ja nawijam o tym co widzę...( to nie znaczy,ze tylko smuce) jadę pełnią zycia inie mam zamiarru (zmyslac) ahaaa jechałem Cie wyzej na głownej a teraz poprostu jestem obiektywny.... fajnie ze chcesz coś zrobić dla tej kultury ,ale jesteś..... sorry śmieszny... cyaaa

Elo`G
Autor: Elo`G   Link do posta
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
19:34:32, 20-12-05
To że Ty masz smutne życie to nie znaczy, że inni tak mają... starasz sie byc obiektywny... ale chyba nie znasz znaczenia tego slowa... mimo wszystko pozdrawiam... aha i smiej sie poki mozesz... bedzie Ci to w zyciu potrzebne...

SaCHeN
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
12:25:59, 18-04-06
prawda jest taka - jaki kraj taki hip-hop, u nas jest bieda, wiec sie o niej rymuje. w stanach, fifty robi z siebie gangsta wiec, o tym opowiada (:P)

anonim
Autor: erufiku   Link do posta
08:02:55, 30-10-06
Ty ale problem jest taki ze te kawalki ktore \'elektryzuja\' sale sa o niczym. Wez sobie na przyklad ostatnie poczynania 50 Centa, \'Outta Control feat Mobb Deep\', wsluchaj sie w tekst. Gdyby nie bicik od doktora to zalosc straszna. Ale w tej chwili odpowiedzialem sobie dlaczego nie lubie sie bawic przy hiphopie.

anonim
Autor: Medion   Link do posta
00:00:10, 20-09-07
a polska jest do dupy

Dodaj wypowiedź

Autor: Podaj wynik dodawania: 1 + 4 =

Pozostało znaków: 1250

Uwaga:
Twój host to ec2-3-218-67-1.compute-1.amazonaws.com (3.218.67.1). Informacja ta zostanie zapisana wraz z Twoją wypowiedzią. W przypadku naruszenia czyichkolwiek dóbr osobistych informacja ta zostanie ujawniona tak aby ułatwić ściganie autora.