Aby zapewnić prawidłowe działanie strony oraz żeby hajs się zgadzał używamy ciasteczek.
Szczegółowe informacje

hip-hop.pl ť

Obróbka wokali w Adobe Audition 1.5 (CoolEdit Pro)

Obróbka wokali w Adobe Audition 1.5 (CoolEdit Pro)

Autor: WZK TZWANIAK

Obróbka wokali w Adobe Audition 1.5 (CoolEdit Pro). WZKHaupaStudio - 2007

W tym artykule napiszę to, co ja nakładam na wokale więc nie mówię, że to tak właśnie powinno być lub, że to można zrobić tylko w taki sposób, a nie inny. Jest wiele efektów, które można uzyskać w najróżniejsze sposoby, ale ja uważam żeby każdy robił tak jak mu wygodnie. Tego nauczyłem się z wielu innych artykułów z wielu forów oraz z własnych doświadczeń. Opiszę w tym tekście "obróbkę wokalu"".

Pierwszy z nich "obróbka wokalu" jest to oczyszczanie i usuwanie nie potrzebnych, "brudów", które powstały przy nagraniu. Piszę oczyszczanie i usuwanie, ponieważ nie wszystko da się usunąć wiec trzeba to wyczyścić w jak największym stopniu. A powstają one, z najróżniejszych powodów:

- Głoski wybuchające, (p, b) przez brak tzw. szurka, czyli pończocha na drucie, która neutralizuje rejestrowanie ich.

- Szeleszczące związki literowe takie jak (sz, cz, ś, ć, s, c) i oczywiście szumy różnego rodzaju itd.

Wiadome, że następnie trzeba zrobić "mix", czyli ustawić głośność wokali (zwrotek, refrenów, dogrywek, bitu i różnorakich gadek) tak by wszystko dobrze brzmiało. Aby nie było takich sytuacji, że bit łupie, a wokale są ledwo słyszalne i na odwrót.
Następnie "mastering", która to operacja jest jedna z najtrudniejszych w całej tej zabawie. Jest to usuwanie i dodawanie częstotliwości tak by brzmiało to jak najlepiej. No i oczywiście kompresja, która daje tego kopa naszemu kawałkowi. Ale to wszystko opisze w następnych artykułach.

OBRÓBKA WOKALU.
Na początku trzeba nałożyć kompresor lub limiter (Amplitude > Dynamic Processing). No i chyba już wiadomo że nie będziemy używać standardowych opcji tylko z naszych ustawień które będziemy dostosowywać do własnych potrzeb (do różnych wokali różne ustawienia).

Ratios - ściśniecie wokalu.
Czym wyższa cyfra tym bardziej jest zmiażdżony wokal.

Threshlods - jest to granica decybeli przez która wokal nie powinien się przebić.

Output (gain)
- jest to zwiększenie głośności wokalu. Czym większa cyfra tym głośniejszy będzie wokal. Ale uwaga bo to działa też negatywnie bo może on się bardziej miażdżyć przez co będzie nie wyraźny.

Radzę zapisywać swoje ustawienia, ponieważ monotonna jest to praca wpisywania cały czas tych samych ustawień. Oczywiście czasem trzeba je zmienić, bo nie każdy wokal jest taki sam.

Następna zakładka to Attack/Release, w której ustawimy początek (szybkość) kompresji i jej koniec.

Gain Processor...
Attack Time - jest to początek kompresji, a inaczej jak szybko ma działać nasza kompresja. Radzę ustawiać jak najmniejszą liczbę.

Release Time - jest to zakańczanie się kompresji. Czym dłuższy koniec tym lepiej.
Radził bym eksperymentować z tymi ustawieniami gdyż dają one dużo dla naszego wokalu.
W Level Detector wpisuję się te same ustawienia bynajmniej ja tak robię.

I ostatnia zakładka Band Limiting, która odpowiada za częstotliwości obejmowane kompresją. Ja osobiście ustawiam od 50Hz do 25000Hz gdyż poniżej lub powyżej tych częstotliwości to już tylko Infra i Ultra dźwięki.
Gdy limiter jest już gotowy zapisujemy ustawienia i nakładamy to na nasz wokal, który po takiej kompresji powinien wyglądać m.w. tak: (tu obraz="fot 1.jpg")

Następnie przejdźmy do filtrów. Jednym z bardzo dobrych filtrów jest filtr FFT (Filters > FFT Filter). Jest tam wiele standardowych opcji, które mogą się przydać do obróbki wokalu i do masteringu. Polega on na ustawieniu tak linii by wycięła (lub podbiła) nam odpowiednie pasmo danych częstotliwości np:

7000Hz - 10000Hz
To pasmo należało by wyciąć gdyż tu znajdują się nasze "szeleszczaki" (sz, cz, ś, ć, s, c).

Poniżej 80Hz
Tu znajduje się dudnienie. Pochodzi ono od stopy, basu lub tez od wokalu.

60Hz - 80Hz
Te pasmo należy lekko podbić by dodać "ciepła" do mixu lub do wokalu.

Poniżej 25Hz
DC Offset, czyli nie wiem, co to jest dokładnie, ale związane jest to z drganiem membrany. Należy to wycinać :D

Powyżej 15000Hz
Są to już niesłyszalne dla ludzkiego ucha częstotliwości (tak jak DC Offset), ale je także należy usuwać.

Więcej o częstotliwościach można znaleźć na stronie www.studio.use.pl. Wszystko dodaje lub usuwa się tak "na ucho", czyli co lepiej brzmi. Ponieważ nie ma na to złotego środka. A jeśli by był - to składanie kawałków nie było by taką fajną zabawą.

Po czym powinno się nałożyć na nasz wokal lekkiego lub głębokiego pogłosu (Delay Effects > Reverb) w zależności od tego, jaki efekt chcemy uzyskać.

Następnie nakłada się reverb'y, delay'e, phaser'y, aby uzyskać lepszy efekt na wokalach. Ja osobiście polecam nakładać na wokal krótki lecz szeroki pogłos który brzmi jak byśmy nawijali w kiblu. Może to niefajnie brzmieć accapella, ale z bitem będzie ładnie się zgrywać.



Informacje o artykule
Data dodania:2007-11-12
Dział / Kategoria: produkcja / produkcja
Średnia ocena:9.18 (11)
Oceń artykuł: Aby ocenić artykuł musisz się zalogować
Autor:
WZK TZWANIAK, 31 lat
mężczyzna, Ełk

Ostatnie artykuły tego autora:
WZK na temat swojej nowej płyty - wywiad

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
DORKI aka Dorian !
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
15:43:32, 12-11-07
Spoko artykól :) Przyda sie :):)

DORKI aka Dorian !
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
15:20:24, 15-11-07
artykuł *

Delik
Autor: Delik   Link do posta
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
15:12:56, 14-12-07
Dobry artykuł! Robie na tym programie od 2 lat i teraz jestem mądrzejszy o ten patent z częstotliwościami :D

anonim
Autor: teccard   Link do posta
07:05:24, 21-01-08
masa niedomówień i naciągnięć
dc offset poniżej 25 hz ?! masakra stary :)

anonim
Autor: pytający   Link do posta
15:43:18, 30-01-08
mam taki problem mały


Na początku trzeba nałożyć kompresor lub limiter (Amplitude > Dynamic Processing).


mam cool edit pro 2.1 i nie mam tej zakładki :-(

anonim
Autor: jeszcze raz ja   Link do posta
15:44:27, 30-01-08
powinna być w effects (tak jest napisane w pomocy) ale nie ma...

jakaś wtyczka jest potrzebna ?

wzk_hs
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
10:08:33, 21-03-08
Tutaj macie Promomix płyty Amatorów Kwaśnych Jabłek nagrany, zmixowany i zmasterowany w AA1.5 zapraszam do wyszłuchania:

http://s009.wyslijto.pl/?f ile_id=66960245723241384612

anonim
Autor: swoj czlowiek   Link do posta
20:00:33, 28-03-08
kurde ziomus: ...plik zostal usuniety z serwera."

wzk_hs
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
17:12:03, 05-04-08
witam. wrzucam ponownie promomix na serva wiec bedziecie mogli ściagnąć go. pozdrawiam i zapraszam na stronę www.akj.w8w.pl

tu link:
http://www.speedyshare.com/53247612 3.html

anonim
Autor: Prox0R   Link do posta
01:09:16, 21-04-08
Calkiem fajny kawałek. denerwuje mnie tylko ta migawka w bicie. [na wysokiej czestotliwosci] jest za bardzo piskliwa.

anonim
Autor: cvcv   Link do posta
10:34:35, 05-01-09
Zapomniałeś dodać ze wocal obrabia się na ścieżce mono i nagrywa sie w mono

anonim
Autor: mr. Herz   Link do posta
16:13:46, 27-04-09
Człowieku, to po co podstawowe pasmo przenoszenia to 20 hz - 20 000 hz??

ali gancki
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
10:59:44, 07-04-10
hehe beka

Rafaaa14141000000
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
21:41:47, 19-01-11
Threshlods - jest to granica decybeli przez która wokal nie powinien się przebić.

od kiedy?

anonim
Autor: Sokuł   Link do posta
16:07:41, 18-04-13
BEKA

Dodaj wypowiedź

Autor: Podaj wynik dodawania: 2 + 1 =

Pozostało znaków: 1250

Uwaga:
Twój host to ec2-3-209-80-87.compute-1.amazonaws.com (3.209.80.87). Informacja ta zostanie zapisana wraz z Twoją wypowiedzią. W przypadku naruszenia czyichkolwiek dóbr osobistych informacja ta zostanie ujawniona tak aby ułatwić ściganie autora.

Hip-Hop.pl © 2000-2019 ? kontakt ? redakcja ? reklama ? materiały promocyjne ? FAQ, pomoc i zasady ? Polityka Cookies ?