Aby zapewnić prawidłowe działanie strony oraz żeby hajs się zgadzał używamy ciasteczek.
Szczegółowe informacje

hip-hop.pl »

Rap History 1982

Rap History 1982

Autor: Rap History Warsaw

Rok 1982 to dla kultury hip-hop okres dynamicznego rozwoju na wielu płaszczyznach. Grandmaster Flash do spółki z The Furious Five wydają przełomowy singiel "The Message". Opublikowany w maju, nakładem wytwórni Sugarhill Records, w niespełna miesiąc osiąga status platyny. Poruszająca wizja nowojorskiego getta, gdzie codzienna egzystencja, jawi się jako walka o przetrwanie, a przemoc, bieda, narkomania, bezrobocie i brak perspektyw, wyznaczają codzienny rytm życia, trafia w serca młodych Afro-amerykanów.

To właśnie trudne realia "miejskiej dżungli" sprawiają, że raperzy z zespołu The Furious Five decydują się zawrzeć dramatyczny apel: "Nie popychaj mnie, bo i tak już stoję nad krawędzią". Komercyjny sukces tytułowego singla, promującego pełnometrażowy album grupy, przyczynia się ewolucyjnej zmiany oblicza muzyki rap. Hip-hop to już nie tylko beztroskie rymowanie o kolejnych imprezach i zdobytych kobiecych sercach. To już też coś więcej niż egocentryczne przechwałki lub pochwalne peany na cześć pionierskich didżejów. Do tematyki rapowych tekstów przenikają kwestie polityczne - tlący się w amerykańskim społeczeństwie rasizm, społeczne i ekonomiczne wykluczenie mieszkańców wielkomiejskich osiedli, arogancja władzy, brutalność policji, kiepska edukacja, narkomania, a także brak zainteresowania potrzebami młodzieży ze strony politycznego establishmentu. Rap staje się uniwersalnym środkiem wyrazu, a zarazem sumieniem młodych ludzi, zamieszkujących amerykańskie metropolie.   

W rapie zmienia się jednak nie tylko spektrum poruszanych problemów. Ewolucję przechodzą także muzyczne podkłady. Disco-funkowe beaty, oparte na popularnych breakach, ustępują miejsca syntetycznemu brzmieniu elektro. Nowy prąd zyskuje popularność dzięki dokonaniom Afriki Bambaaty. To właśnie Kevin Donovan jest autorem kompozycji "Planet Rock", inspirowanej utworem "Trans Europe Express" niemieckiego Kraftwerku - ikony muzyki elektronicznej. Minimalistyczny beat do którego zarapowali: Mr. Biggs, Pow Wow oraz MC Globe (wchodzący w skład kolektywu Soulsonic Force), zapewnił Bamowi renomę hiphopowego producenta-wizjonera. "Planet Rock" szczególnie upodobali sobie b-boys oraz b-girls, którzy potrafili przy nim tańczyć do upadłego. Afrika postanowił więc pójść za ciosem i jeszcze w tym samym roku, wspólnie z Soulsonic Force, opublikował kolejny singiel - "Looking For The Perfect Beat" - który pod względem imprezowego potencjału zdecydowanie podniósł poprzeczkę. Tytuł utworu idealnie też określa muzyczną drogę Bambaaty na przestrzeni następnych kilkunastu lat. Z trójki ojców-założycieli kultury hip-hop to właśnie on posiadał najszersze muzyczne horyzonty i nigdy nie zrezygnował z podejmowania nawet najbardziej ekscentrycznych i zadziwiających eksperymentów muzycznych. Brzmienie, zainicjowane przez niego na początku dekady, zyskało miano elektro-funku, a "Planet Rock" stał się wkrótce jednym z najczęściej samplowanych utworów.   

Popularność, jaką zdobył sobie "The Message", wynikała też po części z efektownego wideoklipu, który obiegł niemal cały świat, trafiając nawet za żelazną kurtynę. Niewiele osób jednak wie, że pierwszym hiphopowym teledyskiem był klip promujący debiutancki singiel grupy Whodini, pod tytułem "Magic's Wand". Trio, założone na Brooklynie jeszcze w 1981 roku, którego menedżerem został Russel Simmons (brat Josepha "Runa" Simmonsa, założyciela Run DMC), zyskało sobie rozgłos dzięki radiowym audycjom Mr. Magica. Raperzy - Jalil Hutchins oraz Ectasy - postanowili więc na swym fonograficznym debiucie oddać hołd słynnemu prezenterowi. Propsowany Mr. Magic wystąpił też osobiście w emitowanym przez telewizję czterominutowym wideoklipie. Trzecim członkiem formacji był zaś DJ Drew Carter, znany szerzej jako Grandmaster D. Carter, określany mianem "Jimmy'ego Hendriksa gramofonów", słynął z didżejskiej wirtuozerii, skreczując niemal każdą częścią ciała. Whodini zyskali sobie szacunek fanów także dzięki energetycznym koncertom, podczas których, jako pierwsi w historii hip-hopu, występowali na scenie z własnymi tancerzami. Tak swoją przygodę z muzyką rozpoczęli Kangol Kid oraz Doctor Ice - późniejsi członkowie legendarnego UTFO.   

Skoro zaś zahaczyliśmy o tematykę filmową, nie wolno nie wspomnieć o jednym z najbardziej spektakularnych wydarzeń 1982 roku. Mam tu oczywiście na myśli premierę fabularyzowanego filmu dokumentalnego "Wild Style, w reżyserii Charliego Ahearna. Ten pierwszy pełnometrażowy obraz kinowy, poświęcony kulturze czterech elementów, jest przez hiphopowych fanów uznawany za prawdziwą relikwię, mimo nie do końca wartkiej akcji i dość banalnej fabuły. Główny bohater - Zoro - jest obiecującym artystą-writerem, który każdej nocy wyrusza na akcję. Walczy nie tylko o szacunek środowiska i swojej rodziny, ale także o odzyskanie względów Rose, która przyłącza się do konkurencyjnej ekipy - The Union Crew. Menedżer nocnego klubu (Fab 5 Freddy) namawia Zoro do spotkania z dziennikarką (w tej roli Patti Astor), pragnącą napisać artykuł o sztuce graffiti. Zoro jest sceptyczny - obawia się zdemaskowania na łamach prasy i kłopotów z policją. Freddy przekonuje go jednak, wieszcząc mu rozgłos i możliwość podreperowania debetu na koncie. Razem we trójkę jadą na Manhattan, gdzie Zoro dostaje szansę stworzenia prac dla ekskluzywnej galerii i zarobienia konkretnej sumy pieniędzy. Rose odwodzi go jednak od tego zamiaru, twierdząc, że to nie dolary są dla niej najważniejsze, a kultywowanie pasji przez ukochanego. Razem z Freddym organizują wielki koncert, ukazany w finalnej scenie, na którym fantastyczne występy dają takie gwiazdy jak: Busy Bee, Double Trouble, Grandmaster Caz, Rock Steady Crew oraz The Fantastic 5 MC's, wspomagani przez Grand Wizarda Theodore'a i Grandmixera D.S.T. Najbardziej zapadające w pamięć fragmenty filmu to zdecydowanie: freestyle Busy'ego Bee, set didżejski Grandmastera Flasha oraz pojedynek koszykarski na rymy pomiędzy Cold Crush Brothers i Fantastic 5 MC's. Film ten to prawdziwie unikatowy materiał, dokumentujący undergroundowe początki kultury hip-hop. Oprócz raperów i b-boys występują w nim także słynni writerzy: Crash, Daze, Zephyr oraz Lee jako Zoro.

Na fali sukcesu "Wild Style" Busy Bee podtrzymuje famę jednego z lepszych MC's w Nowym Jorku. Jego autorytet podupadł bowiem niecały rok wcześniej. Podczas jednej z grudniowych imprez w klubie Harlem World, poprzedzającej bożonarodzeniowe święta 1981 roku, Bee improwizuje na mikrofonie, twierdząc, że nikt nie jest w stanie go pokonać. Gdy ktoś z tłumu rzuca w odpowiedzi ksywkę Kool Moe Dee, Bee publicznie disuje członka Treacherous Three. Urażony Moe Dee wyzywa Busy'ego na pojedynek, który odbywa się zaraz po Nowym Roku.  Busy Bee staje do walki uzbrojony w tradycyjne imprezowe rymy i frazy, zagrzewając publiczność do zabawy. Ale Kool Moe Dee jest bezlitosny. Jego freestyle obfituje w celne punchline'y, dotkliwie obnażające niedoskonałości Busy'ego. Bee zniechęcony opuszcza klub przed końcem konkursu, a zwycięzcą zostaje obwołany reprezentant Treacherous Three. Pierwszy w dziejach hiphopowy konflikt (beef) przyczynia się do rozwoju sztuki rymowania, łamiąc dotychczasowe konwenanse i utarte schematy. W walce liczą się od tej pory celne argumenty, ośmieszające przeciwnika, a także umiejętność wystosowania ciętej riposty wobec zarzutów konkurenta.   

W 1982 roku odbywa się także "The New York City Rap Tour" - pierwsza zagraniczna trasa koncertowa hiphopowych artystów - dzięki której mieszkańcy Europy i części Azji mają po raz pierwszy okazję usłyszeć na żywo muzykę rap. Gwiazdorska obsada tourne (wśród uczestników: Afrika Bambaataa, Fab 5 Freddy, Grandmixer D.S.T. oraz The Rock Steady Crew), wspomagana przez artystów graffiti - Phase2, Futurę i Dondiego - owocuje międzynarodowym rozgłosem i wzrostem zainteresowania ze strony zagranicznych słuchaczy. W Europie ukazuje się materiał filmowy, dokumentujący występy amerykańskich raperów i didżejów, zatytułowany "Breakout".   

Malcolm McLaren - skandalista, geniusz marketingu, odkrywca i menedżer Sex Pistols, w pełni docenia potencjał nowego nurtu muzycznego. Połączywszy siły z didżejską ekipą radiową The World's Famous Supreme Team oraz brytyjskim producentem Trevorem Hornem, wydaje singiel "Buffalo Gals" o bezprecedensowym dla hip-hopu znaczeniu. Utwór McLarena zdobywa czołówkę list przebojów w Wielkiej Brytanii i Europie zachodniej. Ciesząca się ogromną popularnością kompozycja do dziś jest źródłem sampli dla hiphopowych producentów i turntablistów.   

W tym samym czasie Stany Zjednoczone ogarnia szaleństwo tańca smurf, zdobywającego sobie fanów i naśladowców we wszystkich amerykańskich miastach. Smurf staje się jednym z fundamentalnych styli rodzącego się dopiero tańca hip-hop oraz new style.

Zobacz też:
Rap History 70's
Rap History 1982
Rap History 1983
Rap History 1984
Rap History 1985
Rap History 1986
Rap History 1987
Rap History 1988
Rap History 1989
Rap History 1990
Rap History 1991
Rap History 1992
Rap History 1993
Rap History 1994
Rap History 1995
Rap History 1996
Rap History 1997
Rap History 1998
Rap History 1999
Rap History 2000
Rap History 2001
Rap History 2002



Informacje o artykule
Data dodania:2011-03-31
Dział / Kategoria: muzyka hip-hop / felieton
Średnia ocena:10.00 (2)
Oceń artykuł: Aby ocenić artykuł musisz się zalogować
Autor:
Rap History ..., 36 lat
mężczyzna, Warszawa

Ostatnie artykuły tego autora:
Hip-hopowe teledyski w pięciu smakach
Rap History 1981
Rap History 1980
Rap History 70's
Rap History 1983

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
MOKOTÓW
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
03:12:41, 01-04-11
1982

WYP3H
Autor: WYP3H   Link do posta
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
20:46:12, 01-04-11
2003 rok będzie?

WYP3H
Autor: WYP3H   Link do posta
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
08:36:19, 02-04-11

Kiedyś żeby zdobyć platynę trzeba było sprzedać kilka razy więcej płyt.

Ten marny perkusista to jeden z pierwszych raperów, taki sukces jaki osiągnął, peja może mieć tylko w snach.


BELUS
Autor: BELUS   Link do posta
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
13:32:50, 02-04-11
HIP-HOP TO NIE KULTURA. TO RYNSZTOK

stary_skurwysyn1
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
17:55:09, 02-04-11
Można by było zrobić jeszcze reedycje boxów bo że jest Rap History Warsaw to jorgnąłem się dopiero od '89 :/

"CzyJedenRasss?-311.pl"
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
23:06:15, 02-04-11
To bardzo dobry rok był, szczególnie marzec, bo wtedy się urodziłem - z całego serca polecam :)

Koka.
Autor: Koka.   Link do posta
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
16:25:01, 10-04-11
Wyp3h

na chuj już hejtujesz Rycha?

Dodaj wypowiedź

Autor: Podaj wynik dodawania: 2 + 3 =

Pozostało znaków: 1250

Uwaga:
Twój host to ec2-3-227-233-6.compute-1.amazonaws.com (3.227.233.6). Informacja ta zostanie zapisana wraz z Twoją wypowiedzią. W przypadku naruszenia czyichkolwiek dóbr osobistych informacja ta zostanie ujawniona tak aby ułatwić ściganie autora.

Hip-Hop.pl © 2000-2019 • kontakt • redakcjareklamamateriały promocyjneFAQ, pomoc i zasadyPolityka Cookies