Aby zapewnić prawidłowe działanie strony oraz żeby hajs się zgadzał używamy ciasteczek.
Szczegółowe informacje

hip-hop.pl ť

Rap History 1981

Rap History 1981

Autor: Rap History Warsaw

Szczególne powody do radości ma grupa Funky Four Plus One. Singiel "That's The Joint" odnosi ogromny sukces komercyjny, stając się z miejsca prawdziwym klasykiem muzyki rap. Utwór inspiruje kolejne pokolenia hiphopowych artystów - zarówno MC's, tworzących liczne tekstowe follow-upy - jak też didżejów, wykorzystujących kompozycję w procesie produkcji muzycznej (zarówno przy tworzeniu cutów do własnych nagrań, jak też przy samplingu zarejestrowanych prze grupę wokali i dźwięków). Funky Four Plus One zostają zaproszeni do udziału w słynnym satyrycznym programie telewizyjnym - Saturday Night Live - wyświetlanym na antenie ogólno-amerykańskiej stacji NBC. Nowojorski kolektyw przechodzi więc do historii, jako pierwsza hiphopowa grupa, dająca występ na żywo w telewizyjnym studiu.  

Już nie w blasku kamer i fleszy, a we własnym domowym zaciszu  Grandmaster Flash tworzy pierwszy, w pełni didżejski utwór hiphopowy, zarejestrowany na wosku. Co prawda Druh Sławek (w pierwszej części cyklu "Winylowa historia rapu", dostępnej na łamach nie istniejącego już dzisiaj magazynu "Ślizg") za prekursora w kategorii cut-up mix uznaje kompozycję "Death Mix Throwdown", autorstwa Afriki Bambaaty i Jazzy Jaya, to jednak właśnie utwór Flasha zdobywa sobie powszechną pionierską renomę. Stało się tak za sprawą dwóch bardzo istotnych czynników. Po pierwsze Grandmaster jako pierwszy rejestruje na płycie dźwięk skreczu, po drugie zaś odkrywa oraz inicjuje stosowanie techniki samplingu (wykorzystywanie fragmentów innych nagrań przy konstruowaniu własnych kompozycji) w procesie produkcji muzycznej. W swój autorski mix wplata m.in. kilkudziesięciosekundowy fragment disnejowskiej bajki. "The Adventures Of Grandmaster Flash On the Wheels Of Steel" do dziś imponuje tanecznym potencjałem, precyzją wykonanych cięć, przejść i skreczy, a także selekcją zmiksowanych utworów. Ta 7-minutowa kompozycja była nagrywana przez Flasha na żywo, przy jednoczesnym użyciu aż trzech gramofonów! DJ wielokrotnie powtarzał wszystkie zaplanowane sekwencje, aż do momentu, gdy był w pełni zadowolony z uzyskanego efektu i brzmienia. "The Adventures Of Grandmaster Flash On The Wheels Of Steel" jest praprzodkiem współczesnych kompozycji turntablistycznych oraz popisowych utworów didżejskich, obecnych na rapowych krążkach w dekadzie lat 80.  

Hip-hop nie rozwinąłby jednak w pełni skrzydeł i nie zawładnął masową wyobraźnią słuchaczy, gdyby nie ogromne wsparcie ze strony niezależnych rozgłośni radiowych. To właśnie w 1981 roku na falach stacji WHBI-FM debiutuje legendarny John Rivas a.k.a. Mr. Magic. Ten niezwykle utalentowany prezenter i didżej radiowy był związany z rapem od początku jego istnienia. Jego autorska audycja - "Rap Attack" - była pierwszym w dziejach programem radiowym, emitowanym na falach dużej nowojorskiej rozgłośni, dedykowanym stricte muzyce i kulturze hip-hop.  

Swoje pięć minut chwały przeżywa także grupa Trouble Funk, debiutująca singlem "Pump Me Up". Pochodząca z amerykańskiej stolicy formacja, godnie reprezentuje scenę go-go, której kolebką był właśnie Waszyngton. Go-go to niezwykle energetyczne, ekspresyjne, pulsujące rytmem połączenie funku z elementami muzyki afrykańskiej i rapu. Ta "najdoskonalsza muzyka taneczna, stworzona przez człowieka" - jak określił ją wspomniany wcześniej Druh Sławek - nigdy nie zyskała sobie wielkiej popularności poza Dystryktem Columbii. W drodze na szczyt na pewno nie pomogły jej rozbudowane, nierzadko półgodzinne lub nawet dłuższe kompozycje, ani też liczące zazwyczaj nawet kilkunastu członków "big bandy", gdzie perkusiści stanowili około połowy składu osobowego. Rytm go-go był jednak inspiracją dla wielu późniejszych gwiazd rapu, takich jak: Salt'N'Pepa, Doug E Fresh, Heavy D, a nawet LL Cool J.  

Rocznik 1981 warto zapamiętać jeszcze z jednego istotnego powodu. Na Manhattanie zostaje zawiązana grupa Beastie Boys. Dwójka białych nowojorczyków żydowskiego pochodzenia - Mike Diamond (Mike D) oraz Adam Youch (MCA) - zapraszają do współpracy perkusistkę Kate Schellenbach i gitarzystę Johna Berry'ego. Grupa, gustująca wówczas w ostrym punkrockowym brzmieniu, zdobywa sobie pierwszych fanów w lokalnych podziemnych klubach muzycznych Wielkiego Jabłka. Nikt jeszcze nie podejrzewa, że za parę lat, po drobnej, acz znaczącej roszadzie personalnej, formacja stanie się jedną z najbardziej wpływowych i progresywnych mega-gwiazd nie tylko hip-hopu, ale całej sceny muzyki rozrywkowej.  

Na koniec warto odnotować kilka ciekawostek. "Giggolo Rap" Disco Daddy'ego i Captain Rappa to pierwszy w historii utwór, nagrany na Zachodnim Wybrzeżu. "Disco Dream" grupy Mean Machine zyskuje status pierwszej rapowej kompozycji, zarejestrowanej przez latynoskich artystów. Hip-hop dociera także do białych klifów Dover. "Wikka Rap" The Evasions to pierwszy brytyjski hiphopowy klasyk. Klamrą spinającą najważniejsze wydarzenia 1981 roku jest ukazanie się na rynku drugiego i zarazem ostatniego autorskiego albumu Sugarhill Gang  - "8th Wonder" - po którego wydaniu grupa znika na wiele lat ze sceny.  

p.anuszewski@gmail.com

UWAGA! 7 maja po koncercie De La Soul w parku Sowińskiego zapraszamy do "Butiklubu" na imprezę RAP HISTORY WARSAW- THE VIDEOS. Przez całą noc ekipa ClapsMasters - czyli CNE & MINI'ster - a także Dj Steez i Blekot, będą grać dla was najlepsze teledyski rapowe - zarówno te oldschoolowe, jak i najlepsze sztosy z lat 90. oraz całej pierwszej dekady XXI wieku. Teledyski będą wyświetlane na 4 projektorach i 10 ekranach LCD jednocześnie. Start imprezy o godz. 22:00, adres: ul. Przeskok 2. Do zobaczenia!

Zobacz też:
Rap History 70's
Rap History 1980
Rap History 1981
Rap History 1982
Rap History 1983
Rap History 1984
Rap History 1985
Rap History 1986
Rap History 1987
Rap History 1988
Rap History 1989
Rap History 1990
Rap History 1991
Rap History 1992
Rap History 1993
Rap History 1994
Rap History 1995
Rap History 1996
Rap History 1997
Rap History 1998
Rap History 1999
Rap History 2000
Rap History 2001
Rap History 2002



Informacje o artykule
Data dodania:2011-05-05
Dział / Kategoria: muzyka hip-hop / felieton
Średnia ocena:10.00 (1)
Oceń artykuł: Aby ocenić artykuł musisz się zalogować
Autor:
Rap History ..., 36 lat
mężczyzna, Warszawa

Ostatnie artykuły tego autora:
Hip-hopowe teledyski w pięciu smakach
Rap History 1980
Rap History 70's
Rap History 1982
Rap History 1983

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
Bednar
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
10:18:53, 05-05-11
Polecam ten artykuł, wielu ciekawych rzeczy można się dowiedzieć.

szucik_2
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
11:51:14, 05-05-11
MISTRZOWSKI ARTYKUŁ! Najlepsza seria, pomysł i jego realizacji jak dla tego portalu.
-----------
Ostatnia edycja: 2011-05-05 11:52:18

stary_skurwysyn1
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
10:59:38, 06-05-11
a co z pozostalymi boxami w side onie????!!!!!

HoodMoney
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
21:41:34, 06-05-11
allegro.pl(...)25959
^^^ spodnie od 1zł BCM !

Rap History ok !

Dodaj wypowiedź

Autor: Podaj wynik dodawania: 5 + 3 =

Pozostało znaków: 1250

Uwaga:
Twój host to ec2-35-175-120-174.compute-1.amazonaws.com (35.175.120.174). Informacja ta zostanie zapisana wraz z Twoją wypowiedzią. W przypadku naruszenia czyichkolwiek dóbr osobistych informacja ta zostanie ujawniona tak aby ułatwić ściganie autora.

Hip-Hop.pl © 2000-2019 ? kontakt ? redakcja ? reklama ? materiały promocyjne ? FAQ, pomoc i zasady ? Polityka Cookies ?