Aby zapewnić prawidłowe działanie strony oraz żeby hajs się zgadzał używamy ciasteczek.
Szczegółowe informacje

hip-hop.pl ť

"To nie jest hip-hop. Rozmowy" - przedpremierowa recenzja

"To nie jest hip-hop. Rozmowy" - przedpremierowa recenzja

Autor: Igor Wiśniewski

W Polsce mamy bardzo mało dzieł poświęconym hip-hopowi. Mam oczywiście na myśli tytuły, które w jakiś sposób odbiły się większym echem i przebiły do większego grona odbiorców. Oprócz "Blokersów" Sylwestra Latkowskiego oraz "Antologii polskiego rapu" autorstwa m.in. Marcina Flinta i CNE, nic ciekawego do głowy mi nie przychodzi. "To nie jest hip-hop. Rozmowy" to kolejna z pozycji, która ma szansę na owe przebicie i wniesienie czegoś wartościowego na polski rynek.


Mam jednak jeden problem z "To nie jest hip-hop. Rozmowy" - jest zbyt obszerna, by normalnie ją zrecenzować. Dlatego też, zamiast napisać możliwie jak najbardziej obiektywną recenzję, chyba pierwszy raz podczas mojej dotychczasowej przygody z pisaniem, postanowiłem opisać ogólne, subiektywne przemyślenia na temat tytułu, który miałem przyjemność poznać. A była to przyjemność przez wielkie "P".


"To nie jest hip-hop. Rozmowy" składa się z dwudziestu obszernych wywiadów z ludźmi, którzy na polskim hip-hopie zjedli zęby. Bez znaczenia, czy tą osobą jest raper, menadżer, czy prezes wielkiej firmy, która z tym środowiskiem nic wspólnego już nie ma. I tutaj już pojawia się pierwszy plus - lista nazwisk znajdująca się w książce łączy tylko powiązanie z branżą. Każda z tych osób zajmuje się czymś zupełnie innym, ma inne podejście i przemyślenia. Za przeprowadzenie wywiadów odpowiadają: Bartek Strowski oraz Jacek Baliński - pomysłodawca i główny "ogarniacz" projektu. Będąc szczerym, gołym okiem widać różnicę w stylach obu panów; Jacek Baliński wyróżnia się lekkim piórem i luźniejszym prowadzeniem rozmowy, co w ostateczności sprowadzało się do tego, że czytało się je po prostu przyjemniej.


Kolejnymi dwiema bardzo ważnymi postaciami są Maciej Bogucki, który odpowiadał za zdjęcia zamieszczone w publikacji oraz Mateusz Holak, który stworzył grafiki. Pomysł, by do każdego rozmówcy przypisać wybrany cytat z jego wypowiedzi, napisać dlaczego wybrano akurat tę osobę i jak udało się do niej dotrzeć, a także wykonanie specjalnej ilustracji to strzał w dziesiątkę. Nie można również zapomnieć o roli Rafała Grobla, dzięki któremu "To nie jest hip-hop. Rozmowy" nazywa się właśnie w ten sposób, bezprecedensowo nawiązując przy okazji do pamiętnych słów Piha.


Czytając wywiady starałem się w miarę możliwości słuchać muzyki artysty, z którym akurat prowadzona była rozmowa. Dawało to zupełnie inny feeling i wpływało w pewien sposób na odbiór całości. Co lepsze, dzięki takiemu sposobowi działania, miałem okazję nadrobić muzyczne zaległości, m.in. z dyskografii NOONa lub katalogu U Know Me. Przyjemne z pożytecznym.


Dużym plusem dla autorów i Ewy Sadowskiej odpowiedzialnej za korektę tekstu jest fakt, że nie czuć minionego czasu od przeprowadzonej rozmowy. Prace nad książką trwały od lipca 2016 do kwietnia 2018, a mimo to czytelnik nie odczuwa tego prawie wcale.


Najlepsze w "To nie jest hip-hop. Rozmowy" jest właśnie to, że rzeczywiście to nie jest hip-hop. Kultura hiphopowa to tylko wspólny pierwiastek łączący postacie znajdujące się w publikacji, o czym wspomniałem już wcześniej. Dzięki takiemu stanowi rzeczy merytoryka wzrasta, a czytelnik nie nudzi się czytając dziesiąty raz o tym, jakie plany wydawnicze ma dany artysta, jakie zawody dla bboyów ma zamiar odwiedzić czy na jakiej płaszczyźnie maluje się najlepiej danemu writerowi. W książce znajdują się osoby, które mogą pochwalić się dużymi osiągnięciami i wiedzą w więcej niż jednej dziedzinie, jak chociażby Eprom czy wcześniej wspomniany RafałGrobel. "To nie jest hip-hop. Rozmowy" to pozycja dla ludzi głodnych wiedzy i ciekawych świata, nie bojących się poważnych tematów traktujących o działaniu rynku, różnicach między tym sprzed lat, a dzisiejszym, czy po prostu zwykłą wymianą poglądów między rozmówcami.


Niestety, istnieje jedna bardzo poważna wada owej publikacji. Wywiad z szefem Stoprocent, Winim, który właśnie w tym wymienianiu się poglądami jest mistrzem. We wstępie napisane jest, iż jest to zapis tylko ułamka z kilkugodzinnej rozmowy. I to właśnie jest ta wada - sam wywiad ze szczecinianinem mógłby zajmować te niespełna 500 stron, bo jest cholernie ciekawy i bardzo żałowałem, że nie znam całości. Wini zaprezentował się w nim jako diabelnie inteligentny, zaradny człowiek, który ma bardzo dużo do powiedzenia. Jestem niemal pewny, że gdyby autorzy postanowili sprzedawać całość rozmowy jako dodatek za dodatkowe 20zł, znaleźliby się ludzie, którzy zamówiliby go bez mrugnięcia okiem.


Dwadzieścia obszernych dialogów i każdy jest interesujący? Jak się okazało, to wykonalne. W dodatku kipią one od smaczków i ciekawostek. Jedną z nich bez wątpienia jest otwarcie rozmowy z Łoną, gdzie rozmówcy niemal jakby przenieśli się do jednego z utworów rapera, bo znów zamiast zamówionej czarnej kawy, kelnerka przyniosła mu "padakę wybieloną". Myślę jednak, że największą ciekawostką jest fragment rozmowy z Dizkretem, gdzie przyznaje, że przeciął się z Taco Hemingway'em na bardzo wczesnym etapie jego kariery i odradzał mu rapowania po polsku.


O książce autorstwa Jacka Balińskiego i Bartka Strowskiego można by pisać jeszcze dwadzieścia razy tyle, a i tak nie wyczerpałoby się tematu. Próba dokładnego opisania swoich przemyśleń o niej po ponad trzech godzinach spełzła na niczym, bo nie byłem nawet w połowie. To tylko pokazuje skalę profesjonalizmu w przeprowadzeniu wywiadów, doborze rozmówców i podejmowanych tematów. Już przed premierą mogę wyjść z założeniem, że jest to pozycja obowiązkowa dla każdego zajawkowicza, jednak nie mam wątpliwości, że z tym tytułem można wyjść jeszcze dalej i sprawić, by "To nie jest hip-hop. Rozmowy" sięgnęło swoim potencjalnym prestiżem wyżej niż "Antologia polskiego rapu", którą aktualnie traktuje się jako przełomową.


 


 

Fot. Maciej Bogucki
Fot. Maciej Bogucki
Fot. Maciej Bogucki


Informacje o artykule
Data dodania:2018-06-06
Dział / Kategoria: muzyka hip-hop / recenzja
Średnia ocena:9.00 (1)
Oceń artykuł: Aby ocenić artykuł musisz się zalogować
Autor:
Igor Wiśniewski, 20 lat
mężczyzna, Zduńska Wola
Gwiazda Hip-Hop.pl

Ostatnie artykuły tego autora:
Sarius "Wszystko co złe"
5 alternatywnych propozycji do Fryderyków 2018
Relacja: Bonsoul w Łodzi
Recenzja: PlanBe "Insomnia"
RECENZJA: Mateusz Bajas "Dwie Świątynie"

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
Dodaj wypowiedź

Autor: Podaj wynik dodawania: 5 + 4 =

Pozostało znaków: 1250

Uwaga:
Twój host to ec2-100-24-122-228.compute-1.amazonaws.com (100.24.122.228). Informacja ta zostanie zapisana wraz z Twoją wypowiedzią. W przypadku naruszenia czyichkolwiek dóbr osobistych informacja ta zostanie ujawniona tak aby ułatwić ściganie autora.

Hip-Hop.pl © 2000-2019 ? kontakt ? redakcja ? reklama ? materiały promocyjne ? FAQ, pomoc i zasady ? Polityka Cookies ?