Aby zapewnić prawidłowe działanie strony oraz żeby hajs się zgadzał używamy ciasteczek.
Szczegółowe informacje

hip-hop.pl »

Proces twórczy jest kwintesencją Hip-Hopu - wywiad z Proceente

Proces twórczy jest kwintesencją Hip-Hopu - wywiad z Proceente

Autor: bj86

Dowiedz się więcej o: Aloha Ent., EmazetProcent.

Na koniec roku 2012 Proceente przygotował dla swoich fanów konkretną porcję stylowego rapu. 28 grudnia światło dzienne ujrzał kolejny solowy projekt reprezentanta Aloha Entertainment, czyli "Dzień z życia mistrza ceremonii mixtape". Koncept materiału osadzony jest w leniwym miejskim klimacie, gorącego lata, o klasyczną stylistykę riddimów oraz treściwe cuty zadbał DJ Anusz. Zapraszamy do lektury wywiadu z Proceente.

Marta Es: Zadowolony ze sprzedaży DZŻMC?
Proceente: Sprzedaż nie jest moją najważniejszą korzyścią. Puściłem go za darmo do Internetu. Jest zainteresowanie, sama płyta natomiast jest pewnego rodzaju haczykiem, dodaję ją do zakupów zrobionych w moim sklepie powyżej jakieś sumy. Jeśli chodzi o odbiór płyty to jest on bardzo pozytywny. Otrzymuję sporo mejli i wiadomości na fb, że podoba się ludziom.

Mówimy o mikstejpie, a w ręku mam płytę w dwuskrzydłowym opakowaniu z 24 kawałkami...
Proceente: Ja trochę tak podchodzę do mikstejpów. Jest tutaj szerokie spektrum, do którego można włożyć wiele tworów. Zupełnie inne mikstejpy tworzy np. Dj Tuniziano z Tedeefem. Są to zmiksowane kawałki oparte na typowych blendach. Ja podchodzę do mikstejpu jak do płyty. Instrumentale wybieram w podobny sposób jak bity od producentów i tworzę z tego własne utwory. Jeśli chodzi o wydanie DZŻMC, jest tutaj trzyskrzydełkowy digipack, płyta tłoczona, i wlepeczka. Wychodzę z założenia, że teraz hip-hop w wersji fizycznej jest niczym innym jak gadżetem dla kolekcjonerów. Dlatego jeśli ktoś ma kupić płytę, ponieważ nie starcza mu ściągnięcie rarów trzeba dać odbiorcy coś więcej niż tylko muzykę.

Czym się kierowałeś przy doborze podkładów?
Proceente: Selekcjonerem w dużej mierze był Dj Anusz, czyli człowiek z którym współpracowałem przy tym mikstejpie. Anusz jest wybitnym teoretykiem hip-hopu, ma ogromną ilość winyli, lubuje się w latach 80-tych w oldschoolu. Podesłał mi blisko 100 różnych beatów z których wybrałem 20 na płytę. Kierowałem się swoim gustem, pomysłem na tekst do danej melodii. Kilka beatów sam sobie wybrałem, m.in.: do kawałka Aloha Sklep.

Kuba Be: Mikstejp wydany zimą, gdzie czuć klimat wakacji...
Proceente: Na pomysł mikstejpu wpadłem w czerwcu. Teksty powstały na przełomie czerwca i sierpnia. Wydaje mi się, że treść mikstejpu nie jest zbyt wysublimowana, raczej jest to prosty przekaz, kameralny z którym mam nadzieję wielu słuchaczy będzie mogło się identyfikować. Przyziemny, lekko hedonistyczny, bo takie jest lato. W hip-hopie najprzyjemniejsze jest dla mnie pisanie, sam proces twórczy. Działania produkcyjne, promocyjne to brudna robota. Proces twórczy jest dla mnie kwintesencją hip-hopu, dlatego starałem się by ten mikstejp miał przede wszystkim klimat. Tworząc staram się dawać ludziom coś pozytywnego. Wydaje mi się, że miesiąc styczeń który jest ponury, zimny był idealnym momentem na wydanie takiej płyty gdzie jest przywoływane lato.

Marta: Śledzisz swoją popularność poza granicami Warszawy?
Proceente: Nie da się ukryć, że bardziej znani jesteśmy w Warszawie. Trzeba zawsze działać na lokalnym rynku. Prócz Warszawy, Aloha dobrze odbierana jest na Mazurach. Od wielu lat prowadzę tamtejszy festiwal hip-hopowy. Staram się współpracować ze sceną łódzką, wydaję Greena. Współpracuję z firmą Mass. Na mikstejpie jest kawałek "Technologia drzewa" z NDK. Nagrywam z ekipą Dwa Zera znad morza. Również we Wrocławiu Aloha jest całkiem nieźle odbierana. Na pewno najbardziej rozpoznawalni jesteśmy w Warszawie i najwięcej osób nas słucha tutaj, ale śledząc statystyki z youtube'a i facebooka widać, że jest odzew nie tylko ze stolicy. Wiadomo, że tę niszę trzeba cały czas pogłębiać by móc iść do przodu.

Kuba: Koncert w Palladium pokazał jaką potęgą są Lavoholicy, kiedy płyta?
Proceente: W Warszawie zamieszkał Spinache i Piter Pits. W tym momencie kompletujemy sprzęt by móc zacząć nagrywać wokale. Spinache i Pits są specjalistami od nagrywania i obrabiania dźwięku, więc jesteśmy w stanie sami nagrywać, a chłopaki w Kanadzie będą się dogrywać do utworów. Jest to projekt bardzo leniwy dlatego nie jestem w stanie podać ram czasowych, jednak jest w nas dobra energia, dużo pomysłów więc myślę, że wyjdzie z tego coś dobrego.

Nie cieszy ta potęga hip-hopu, który już zapisał się dużymi literami w historii polskiej muzyki?
Proceente: Przede wszystkim rynek zweryfikował, kto ma rację. Muzyka na nośnikach słabo się sprzedaje, jednak na tym tle muzyka hip-hopowa się wyróżnia. Trzeba podkreślić, że w naszą muzykę nie są wpompowywane takie pieniądze jak w muzyków popowych, a sprzedaż i oglądalność mamy wyższą. Osobiście zawsze uważałem, że hip-hop to taka forma, która jest niewyczerpalna. W tym momencie mało kto kupuje tomiki poezji i je czyta, natomiast hip-hop stał się jedną z nielicznych przyswajalnych form poezji. Pionierzy cały czas nagrywają a mają rodziny i po 35 lat na karku.

Z drugiej jednak strony cały czas głównym odbiorcą jest młodzież, niektórzy raperzy nie  wiedzą jak ją zagospodarować.
Proceente: Wszystko zależy od tego w jaki sposób podchodzi się do muzyki i swoich słuchaczy. Jeśli artysta podchodzi pragmatycznie i nagrywa dla młodych to niech się później nie dziwi że ma taką publiczność. Na moich koncertach pojawiają się 15, 16 latkowie, ale są też słuchacze w moim wieku.

Patrząc na Ciebie, Spinacha, Pezeta można wyobrazić sobie Was za 5, 10 lat na scenie a później co dalej, pójdziecie w stronę producencką?
Proceente: Wymieniony przez ciebie Spinache ma za sobą ciekawe współprace np.: z Krystyną Prońko czy Michałem Urbaniakiem, myślę, że każdy mógłby sobie takich kolaboracji życzyć. Uważam, że rynek filmowy jest jeszcze taką białą plamą. Wszystkie filmy hip-hopowe są smutne, rzewne , bez happy endu. Jeśli spojrzymy na rynek amerykański, czy francuski tam powstają komedie z udziałem raperów. Myślę, że u nas pomału zacznie się to zmieniać. Niektóre teledyski są to takie króciutkie filmiki jak np. ostatni projekt Górala "Jeden z życia moment", czy to co robi Wielkie Joł, czy Łona zapowiadając swoje koncerty. Film jest nam bliski ponieważ każdy z nas jest poniekąd aktorem, komikiem.

Dlaczego wciąż ściągamy chociaż nienajgorzej zarabiamy, przynajmniej Ci, którzy są konsumentami kultury?
Proceente: Mnie to nie dziwi. Jako wydawca i muzyk powinienem mówić, że jestem okradany. Myślę, że mała część osób która ściąga muzykę z Internetu ma poczucie, że robi coś niewłaściwego. Cała sytuacja z kupowaniem plików, jest sztucznie wymyślonym światem przez różnego rodzaju koncerny fonograficzne. Obserwując globalne tendencje będzie tak, że muzyka będzie za darmo do ściągnięcia. Pojawi się za tym zagwostka dla Ministerstwa Kultury co zrobić by mimo wszystko artyści dostawali za to pieniądze.

Wracając do mikstejpu, kolejny raz Daniel Marciniak jest autorem okładki.
Proceente: I po raz kolejny się postarał :) Myślę, że jest to bardzo fajny i letni koncept z tą pocztówką. Muszę podziękować również Staszkowi z eReM Studio za współpracę przy mikstejpie. Podziękowania kieruję także do Spinacha i Pitera Pitsa za pomoc w nagraniu klipów. Z kolei Tomek Karwiński robił wszystkie zdjęcia, które publikowaliśmy do mikstejpu a Adaś Zawalich zmontował zdjęcia i filmiki i dla nich również serdeczne podziękowania. Na zakończenie podziękowania dla Dj'a Anusza przyjaciela, który zawsze mnie wspiera i pomaga.

Czy pastelowe kolory, staną się Twoim znakiem firmowym?
Proceente: Bardzo lubię pastele, więc myślę że tak. DZŻMC jest kontynuacją krążka Aloha 40%, dlatego takim zestawem kolorów koresponduje z poprzednim projektem.

Dowiedz się więcej o: Aloha Ent., EmazetProcent.


Informacje o artykule
Data dodania:2013-03-06
Dział / Kategoria: muzyka hip-hop / wywiad
Średnia ocena:nieoceniany
Oceń artykuł: Aby ocenić artykuł musisz się zalogować
Autor:
bj86, 32 lata
mężczyzna, 3miasto

Ostatnie artykuły tego autora:
Trzeba wpuścić trochę świeżego powietrza na scenę - wywiad z Paresłów
"Niedopowiedzenia" wywiad z Czarnym
To co nieznane ma być napędem do tworzenia - wywiad z projektem K.A.C.
Swoją duszę oddałem muzyce - wywiad z ZDU

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
Dodaj wypowiedź

Autor: Podaj wynik dodawania: 3 + 1 =

Pozostało znaków: 1250

Uwaga:
Twój host to ec2-23-20-165-182.compute-1.amazonaws.com (23.20.165.182). Informacja ta zostanie zapisana wraz z Twoją wypowiedzią. W przypadku naruszenia czyichkolwiek dóbr osobistych informacja ta zostanie ujawniona tak aby ułatwić ściganie autora.

Hip-Hop.pl © 2000-2018 • kontakt • redakcjareklamamateriały promocyjneFAQ, pomoc i zasadyPolityka Cookies