hip-hop.pl »

Lecą bity z komputera

Lecą bity z komputera

Autor: IKE

MPC2000. Ideał. Maszyna nie osiągalna dla większości z nas. Koszt nowego samplera - nie mniej niż 4500 PLN. I w tym momencie można by powiedzieć "pas". Ale pozostaje alternatywa - komputer. O robieniu bitów krok po kroku, przy wykorzystaniu jedynie domowego, pozostającego daleko w tyle za profesjonalnym sprzętem, PC'ta pragnę pokrótce napisać.

Na wstępie należy powiedzieć o tym, co jest niezbędne do robienia muzyki w warunkach domowych. Przede wszystkim komputer z szybkim procesorem, minimum 64 Mb RAM'u, duży Š˙

Zakładając, że zdecydowaliśmy się na samplowanie starych płyt analogowych, warto przed przesłuchiwaniem trochę o nie zadbać. Wiele krążków spędziło przecież na strychach wiele lat. Letnia woda z mydłem i po kłopocie. Po co? Po to, żeby oszczędzić igle niepotrzebnych cierpień oraz poprawić jakość dźwięku. Kiedy płyty dokładnie wyschną możemy przystąpić do ich odsłuchiwania. Podłączamy mikser do wejścia line-in w karcie dźwiękowej, uruchamiamy COOL EDITA i nagrywamy (oczywiście dźwięk powinien mieścić się w zakresie 30000 Hz do -30000 Hz - w przeciwnym razie pojawi się niechciany przester...). Wybrany przez nas motyw zaznaczamy, kopiujemy i wklejamy do nowego pliku dźwiękowego. Uruchamiamy program CLEAN (pakiet urządzeń czyszczących) i usuwamy wszelkie szumy, trzaski, dodajemy lekkie rozproszenie stereo, dodajemy odrobinę basu. I mamy czyściutki motyw muzyczny. Teraz tniemy go na mniejsze części wedle uznania. Kwestia pociętych sampli jak na ten moment produkcji bitu jest zamknięta. Nie wnikam w gusta muzyczne, gdyż jest to sprawa całkowicie indywidualna. Jedni idą w stronę minimalnego wysiłku i wykorzystywania kilku czy kilkunasto sekundowych motywów, inni układają własne linie melodyczne wykorzystując do tego sample nie dłuższe niż 1 sekunda. Wszystko zależy od wizji artystycznej, wyobraźni i umiejętności.

Kolejnym, niezwykle ważnym elementem bitu jest pętla perkusyjna. Zbieranie dźwięków stóp, werbli, hihatów jest zajęciem czasochłonnym, jeżeli zdajemy się na przesłuchiwanie starych funkowych czy soulowych winyli. Na tym etapie zaczyna się ujawniać indywidualność producenta, gdyż gromadzi on uderzenia o takich barwach i takiej mocy jakie odpowiadają jego gustom i preferencjom. Dźwięki poszczególnych urządzeń perkusyjnych możemy także obrabiać i nadawać im specyficznego charakteru. Służy do tego m.in. wtyczka o nazwie SPECTALIZER, znajdująca się w pakiecie Steinberg Mastering Edition. Plugin ten nadaje mocnego i pełnego brzmienia. Kwestię ustawień pomijam, gdyż jest to ponownie bardzo osobista sprawa. Zostając przy uderzeniach, przy odrobinie szczęścia można znaleźć w Internecie osoby, które dysponując płytami CD wypchanymi po brzegi soczystymi dźwiękami bębnów...

Maszyną służącą do łączenia sampli z perkusją jest FRUITY LOOPZ. Zarówno seria 2.x jak i 3.x posiada swoje wady i zalety, ale założenie programu jest niezmienione. Na poszczególne "ślady" ładujemy wavy z samplami i z dźwiękami perkusji. Ustawiamy tempo bitu i ilość "kratek" na patternie. Sposób rozkładania stóp werbli, hihatów i ohihatów może na początku stwarzać pewne problemy, ale gwarantuje - po kilku miesiącach stanie się to czynnością całkowicie naturalną. Na kolejny ślad możemy załadować dźwięk basu, klikamy na przycisk KB i w prosty sposób układamy linię melodyczną.

Podkład zaczyna nabierać charakteru. Jesteśmy z niego coraz bardziej zadowoleni. Z dnia na dzień układamy coraz lepsze pętle perkusyjne, wszystko staje się bardziej rytmiczne, po jakimś czasie łączymy ze sobą różne sample, z różnych płyt, urozmaicamy podkład, aż do momentu, gdy podoba się nam już bez żadnego "ale".

Dalsza droga to tylko ciężka praca, tysiące godzin spędzonych przy komputerze i nad mikserem, nieprzespane noce. Każdemu z Was życzę dużo wytrwałości i cierpliwości. Powodzenia!



Informacje o artykule
Data dodania:2002-10-08
Dział / Kategoria: produkcja / produkcja
Średnia ocena:nieoceniany
Oceń artykuł: Aby ocenić artykuł musisz się zalogować
Autor:
IKE   rap graffiti breakdanceIKE

ads
Autor: ads   Link do posta
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
21:04:52, 03-12-04
osobiscie wole zgrywac sample do sound forge, loopa perkusji pisze w reasonie, wszystko składam w music makerze w kupę i czasami nakładam efekty lub dopisuje jakis instrument w reasonie... ja tak robie... kazdy ma swoją jazdę... pozdr..

anonim
Autor: mtsz   Link do posta
Host: ---.jgora.dialog.net.pl
23:11:23, 11-12-04
najlepszy moim zdaniem do produkcji jest acid pro

anonim
Autor: METHOD   Link do posta
Host: ---.internet.org.pl
22:54:48, 15-12-04
Eloooo ziooooooooom, czekam na nowe produkcje!!!!

DJ_Trawa_i_Fanki_FloŁ
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
19:12:14, 01-01-05
a gdzie można dostac ACID Pro ?

anonim
Autor: jcb   Link do posta
Host: ---.244.69.57
21:35:07, 02-04-05
\"oczywiście dźwięk powinien mieścić się w zakresie 30000 Hz do -30000 Hz - w przeciwnym razie pojawi się niechciany przester...\" !?!!?!? przester to z tego co wiem to jeśli amplituda fali dźwiękowej jest większa niż może być w sygnale - ale może się myle... może chodziło o sprzężenie !? a 30000 Hz do - 30000 Hz !!! co to za zakres !??!? człowiek słyszy od 20 do 20000 Hz i nie ma czegoś takiego jak herce ujemne... może chodziło o decybele (30000 dB - nic nie wytwarza takiego dźwięku) ale może się myle... może wogóle się myle i całe to zdanie jest ok !!?

anonim
Autor: masterofceremonial   Link do posta
Host: ---.neoplus.adsl.tpnet.pl
10:31:06, 17-06-06
Trzeba sobie pomagać:) DJ TRAWA już ci podaję link: http://www.instalki.pl/programy/download/tworzenie_muzyki/ACID_XPress.php PEACE

Dodaj wypowiedź

Autor: Podaj wynik dodawania: 1 + 4 =

Pozostało znaków: 1250

Uwaga:
Twój host to ec2-54-81-77-93.compute-1.amazonaws.com (54.81.77.93). Informacja ta zostanie zapisana wraz z Twoją wypowiedzią. W przypadku naruszenia czyichkolwiek dóbr osobistych informacja ta zostanie ujawniona tak aby ułatwić ściganie autora.

Hip-Hop.pl © 2000-2014 • kontakt • redakcjareklamamateriały promocyjneFAQ, pomoc i zasadyPolityka Cookies