Aby zapewnić prawidłowe działanie strony oraz żeby hajs się zgadzał używamy ciasteczek.
Szczegółowe informacje

hip-hop.pl ť

Kiedy rymujesz jesteś niesmiertelny - Zack Turner

Kiedy rymujesz jesteś niesmiertelny - Zack Turner

Autor: Kada

Zack Turner nie należał do chłopców, którzy wdawali się w bójki i cały dzień spędzali z kolegami na podwórku. "Niebieski kołnierzyk... Wychowywałem się jedynie z mamą i dwoma starszymi braćmi, którzy mieli innego tatę. Często się przeprowadzaliśmy, bo mama zawsze uganiała się za jakimś kolesiem. Często żyliśmy od wypłaty do wypłaty, ale zawsze mieliśmy to czego potrzebowaliśmy" - wspomina. Zainteresowanie muzyką zrodziło się właśnie dzięki niej. Była barmanką, sekretarką i... dj'em w stacji radiowej w Crescent City. "Przynosiła tyle płyt i singli, że nieustannie mieliśmy jakieś fajne nagrania" - tłumaczy Zack. W jednym z numerów "Ślizgu", parę lat temu, wśród listów do redakcji był niecodzienny tekst. Autorka pisała o swojej "zajawkowej babci", a jako dowód dołączyła zdjęcie starszej pani w wielkiej bluzie i szerokich spodniach, wymachującej rękoma stojąc na desce. Przebojowa mama z radia momentalnie mi się z tym skojarzyła. Nie było tu jednak mowy o jeździe na desce, ale chyba jako jedna z niewielu mam zarapowała później na płycie swojej pociechy.

Po powrocie do rodzinnego San Jose (Kalifornia), Zack zapisał się do liceum, gdzie próbował zdobyć nowe przyjaźnie. Okres wyobcowania przerwało zapoznanie się z Keithem Griego, znanym także jako DJ Design. Wszystko zaczęło się przez... szczury. Pupil, a jak się później okazało, pupilka Zack'a była w ciąży i wkrótce stał się on właścicielem kolejnych sześciu zwierząt. Postanowił zarobić, więc zdecydował się sprzedać je w szkole. "Wpadłem w kłopoty, kiedy pewnego razu położyłem szczura na biurku nauczycielki. Omal nie dostała ataku serca. Wszystkie dzieci się śmiały, gdy ona musiała wzywać dozorcę, żeby pozbyć się gryzonia". Być może właśnie wtedy dokonała się symboliczna przemiana z niepozornego chłopaka. Po paru dniach zawieszenia, zyskał szacunek w oczach rówieśników z klasy.

Zacka Turnera Przypadki
Zamiłowanie do breakdance narodziło się, kiedy na ekrany wszedł w 1984 film "Beat Street". "Zazwyczaj powtarzaliśmy ruchy, które zaobserwowaliśmy wcześniej albo wymyślaliśmy swoje własne" - opisuje Zack. Jednak prawdziwy przełom przyszedł nieco później. W telewizyjnym show "Real People" zobaczył program poświęcony hip-hop'owi. Zrobiło to na nim ogromne wrażenie. "Mówili o bitwach, tańczeniu i używaniu własnego talentu zamiast przemocy. To było coś." Później szło już kolejno: pierwszy utwór, czyli Run-DMC's "Hard Times", pierwsze myśli o tym by zająć się rymami... Przed usłyszeniem Beastie Boys w ogóle nie myślał o byciu raperem. Inspiracją do napisania pierwszego tekstu i zagłębienia się w kulturę był kawałek Beastie Boys "Licensed to III". Jak twierdzi "to był wspaniały okres. Piłbym, palił, podrywał dziewczyny, robił wszystkie rzeczy, które robili Beastie Boys na tej płycie. Raperzy zawsze mówią 'Nie zgrywamy wzorców', ale jednak to robią. Ice Cube zarapowałby 'fuck the police 'cause I'm a teenager', a Ty byś się z tym utożsamił, bo w końcu byłeś tym nastolatkiem." Nie pozostał także obojętny na wpływ klimatu N.W.A. i C.I.A. "Miałem epizod z więzieniem za kradzież i inne rzeczy" - wspomina. Jednak mimo wszystko był dobrym chłopakiem, podziwianym wśród kolegów za wiedzę o hip-hop'ie: "Byłem kolesiem, do którego przychodziło się po jakiś mixtape" - śmieje się.

Serum na nieśmiertelność
W wieku 16 lat wygrał konkurs, organizowany w jego szkole, co zdeterminowało go do wzmożonej pracy nad jego własnymi tekstami. Dema jego i DJ Design'a były teraz priorytetem: "Pamiętam pierwszy bit, który zrobił Keith. Ktoś mu pożyczył sampler i on zaczął coś mieszać. Zloopował kawałek "That's Tight" Michaela Jacksona a ja napisałem do tego tekst i zarymowałem". Początkowo materiał powstawał w sypialniach chłopaków, w końcu przyszedł czas na studio. Nagrany profesjonalnie kawałek "Crack on the skull" nigdy nie ujrzał światła dziennego, ale był to już kolejny krok naprzód. Znaczny wpływ na działania podejmowane przez duet miało poznanie DJ Peanut Butter Wolf'a i MC Charizmy, którzy przygotowywali się właśnie do trasy z Organized Konfusion. W tym samym roku MC Charizma został zabity. Spowodowało to lawinę przemyśleń o życiu i wpływie rapu na innych "Zdałem sobie sprawę z siły rymów, kiedy raperzy zaczęli umierać. Pamiętam, że dopadło mnie to po śmierci Charizmy. Podczas jego pogrzebu grali jego album - on był martwy, ale czuło się jakby tam był - nadal żywy przy mikrofonie. Uświadomiłem sobie, że kiedy rymujesz, jesteś nieśmiertelny. "Wonderful Life" opowiada o tym jak wszedłem w rap, o czasach kiedy czułem, że muszę zrobić coś pozytywnego w moim życiu. Jestem mądrym kolesiem - nie potrzebuję ładować się w jakieś gówno". Dwuletni pobyt w Seattle podyktowany był chęcią ucieczki od nurtujących go spraw "Pojechałem tam, żeby przeboleć stratę dziewczyny" --przyznaje. "Ale Seattle nie jest odpowiednim miejscem, żeby naprawić złamane serce. Dużo pada, dlatego zagłębiłem się w twórczość Cheta Bakera i Sade." Tam też po raz pierwszy zetknął się z graffiti w prawdziwym miejskim wydaniu, którego w swojej rodzinnej, małej miejscowości nie spotkał. W tym czasie często zaliczał undergroundowe imprezy i freestylował na różnych domówkach. Po dwóch latach uznał, że należy to przerwać.

Legia Cudzoziemska
Do Bay Area wrócił w '94 roku, kiedy cały muzyczny obszar przeżywał transformację na skutek eksplozji hip-hop'u. Energia sceny fascynowała Zack'a, marzył by zostać b-boyem. Pozostając jednakże w sferze realności, ponownie połączył siły z DJ Designem, by dokończyć tworzenie wspólnych kawałków, czego rezultatem było powstanie duetu Foreign Legion. Nazwę zasugerowała matka Peanut Butter Wolf'a, która któregoś popołudnia zobaczyła ich kręcących się koło jej domu i powiedziała: "Dzieciaki, wyglądacie na znudzonych - powinniście dołączyć do Legii Cudzoziemskiej". Wkrótce skład się poszerzył. Do duetu dołączył Peter Parker aka Marc Stretch (aka Ricki Govani). Ich ambicją było odróżniać się od wszystkich pozostałych. "Postanowiliśmy robić prawdziwe show. Wiedziałem, że musimy zrobić coś, żeby mieć pewność, że ludzie nas zapamiętają, więc zaczęliśmy robić jaja". Z pewnością raperzy w przebraniach Batmana i Robina to niecodzienny widok. Podobnie zresztą było, kiedy Zack rapował swoją kwestię wewnątrz plecaka, noszonego przez Parkera. Wybryki grupy szybko zwróciły uwagę DJ'a Beni B z Oakland. Zaowocowało to niemal natychmiastowym wydaniem pierwszego singla Foreign Legion "Full Time B-Boy". Kawałek stał się klasykiem Bay Area, a nawet hymnem dla zwykłego fana rapu, który nie trzyma w garażu Bentley'a. "Czułem się naprawdę dobrze z tym co robiliśmy, ale myślałem o tym, żeby wrócić do laboratorium i dać ludziom trochę konkretnego materiału."

"Like That Ya'll"
Pierwszy album "Kidnapper Van", wydany w 2001 roku, zebrał pozytywne recenzje i sprzedał się na tyle, by grupa mogła ruszyć w krajową trasę. Teraz Prozack mógł skupić się na swoim solo. "Jestem pewny tego co robię, ale muszę uczyć się nowych rzeczy, próbować nowych stylów. Jestem w stanie zrobić to lepiej samemu." Nie przeszkadzało to absolutnie poczynaniom Foreign Legion, w ramach którego ukazał się później drugi album, zatytułowany "Playtight". DJ Design i Peter Parker w międzyczasie pomagali koledze w trasie. Ciężka praca, zarówno artystyczna jak i fizyczna, kiedy zatrudnił się aż w trzech miejscach, opłaciły się. Będąc pod skrzydłami ABB Records (Dilated Peoples, Little Brother) Prozack wydał parę singli, a następnie podpisał kontrakt z DreamWorks Records. W Nowym Jorku i Atlancie pracował z takimi producentami jak Pete Rock i Organized Noize (OutKast, TLC, Bubba Sparxx), których jest wiernym fanem "Zrealizowaliśmy utwory, które brzmiały w taki sposób w jaki chciałem. To było świetne, gdyż producenci bez problemu odgadli moją wizję i nie skończyło się na tym, że powstał jedynie ich kawałek z moim featuringiem". Ponadto raperowi muzycznie towarzyszyli na albumie także: Jay Dee (A Tribe Called Quest, D'Angelo, Q-Tip, De La Soul, Common), Alchemist (Cypress Hill, Mobb Deep, Dilated Peoples, Fat Joe, Big Pun), Supa Dave West (Mystic, De La Soul, A Tribe Called Quest, Q-Tip), Jake One (Busta Rhymes, new G-Unit productions), Madlib (Busta Rhymes, Quasimoto, Jaylib, Beastie Boys), DJ Design (Foreign Legion, Beastie Boys), Gennessee & Essence, i Paul Nice (Guru, Beastie Boys).

Winny czy nie?
Prozack z entuzjazmem podchodzi do swojej działalności. Realizuje się w sposób właściwy sobie i jest z tego bardzo zadowolony. W opowiadaniu o swojej muzyce, zamyka się w jednym określeniu, które stosuje z uporczywością akwizytora - shit. Rzecz jasna, trochę trudnym byłoby przytoczyć wypowiedź artysty, w której wszystko jest dla niego gównem. W każdym razie ciepłej, a raczej gorącej, czego nie można mu odmówić. "Chciałem spojrzeć z perspektywy, która była prawdziwa, niekoniecznie z perspektywy ulicznej. Nie jestem stamtąd. Zrobiłem parę głupstw kiedy dorastałem, ale nie pochodzę z getta. Kiedy byłem w getcie to dlatego, że miałem wybór. Ale wyrosłem na hip-hop'ie. Nie ma wątpliwości - jestem winien moją inspirację w życiu raperom."

Strona internetowa: www.prozackturner.com



Informacje o artykule
Data dodania:2004-03-23
Dział / Kategoria: kultura hip-hop / informacja, biografia
Średnia ocena:nieoceniany
Oceń artykuł: Aby ocenić artykuł musisz się zalogować
Autor:
Kada   rap graffiti breakdanceKada

Ostatnie artykuły tego autora:
Prawdziwy rap jest w zwrotkach - wywiad z Owalem/Emcedwa
Hip-hopolo to Funky Filon
Samemu i dużo, bo to kocham - wywiad z O.S.T.R
Jak nagrać słabe demo
Czasem musisz opuścić dom, żeby go docenić - mówi Dave Hollister

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
anonim
Autor: ogierer   Link do posta
14:45:42, 29-04-08
bsmv

Dodaj wypowiedź

Autor: Podaj wynik dodawania: 1 + 5 =

Pozostało znaków: 1250

Uwaga:
Twój host to ec2-100-24-122-228.compute-1.amazonaws.com (100.24.122.228). Informacja ta zostanie zapisana wraz z Twoją wypowiedzią. W przypadku naruszenia czyichkolwiek dóbr osobistych informacja ta zostanie ujawniona tak aby ułatwić ściganie autora.

Hip-Hop.pl © 2000-2019 ? kontakt ? redakcja ? reklama ? materiały promocyjne ? FAQ, pomoc i zasady ? Polityka Cookies ?