Aby zapewnić prawidłowe działanie strony oraz żeby hajs się zgadzał używamy ciasteczek.
Szczegółowe informacje

hip-hop.pl »

Wywiad z twórcami składanki "KrkRap.com vol. 2"

Wywiad z twórcami składanki "KrkRap.com vol. 2"

Autor: modem1990

Dowiedz się więcej o: Firma, Juree aka Jurand.

Nagan i Diabeł - od lat związani z krakowską sceną Hip-Hop. Ci ludzie to zagorzali miłośnicy undergrundu i twórcy składanki "vol2" sygnowaną logiem portalu krkrap.com, która ukazała się w tym roku. Przkonajcie się co na niej usłyszymy i co się dzieje obecnie na krakowskiej scenie. Do dzieła!

Może na początek - co chcieliście osiągnąć wydając tę składankę, jaki mieliście w tym cel? To promocja miejscowej sceny?
Diabeł:
No właśnie tu Cię zaskoczę, bo wiele osób widząc newsy, single i huczne zapowiedzi stwierdziło, że tą składanką "promujemy" krakowską scenę. Nic bardziej mylnego, to nie o to chodzi, bo dobry rap zawsze obroni się sam i nie trzeba go nigdzie promować czy pchać na siłę. Vol. 2 miał być przede wszystkim dla ludzi z naszego miasta - miał być takim udokumentowaniem pewnego okresu w krakowskim rapie, pokazaniem tego, jak ten rap się zmienił od czasów powiedzmy "Krk Rap Atak" czy nawet "Krk Na Mikrofonach". Miał też zachować pewną ciągłość, systematyczność wychodzenia składanek w naszym mieście - takie przynajmniej było nasze początkowe założenie. Później pojawiła się myśl, żeby jednak płyta dotarła do jak największego grona słuchaczy - nie po to, aby promować konkretne składy z Krakowa, nie po to, aby promować naszą scenę, lecz po to, aby mniej więcej pokazać ludziom, co się u nas dzieje (chociaż przez brak kilku ważnych ekip udało nam się to może w 60%). A czy dzieje się dobrze czy źle - to już sami ocenią. O krytykę absolutnie nikt nie będzie się obrażał.

A kto był pomysłodawcą wydania tej płyty?
Nagan: Diabeł (śmiech).
Diabeł:
Wypadałoby w tym miejscu wspomnieć o naszej pierwszej składance, wydanej jeszcze pod szyldem portalu Hip-Hop.pl. Jej pomysłodawcą był Nagan - moja rola w tym wszystkim ograniczała się jedynie do zaprojektowania nadruku na CD oraz do wypalenia tych kilkuset płyt ze składanką. A vol. 2 to już bardziej moja inicjatywa - spontaniczny pomysł, który siedział w mojej głowie od czasów pierwszej składanki, a o którym przypomniał mi pewnego dnia kumpel z pracy. Krótka gadka z Naganem i już w ten sam dzień ogłosiliśmy nabór ekip na vol. 2.

Wiem, że zorganizowaliście konkurs dla artystów, którzy chcieli się znaleźć na Krkrap.com vol. 2. Skąd pomysł na taką formę selekcji?
Nagan:
Przy pierwszej składance było identycznie i uważam, że to najlepsze rozwiązanie. Jedynym minusem takiej formy wyboru jest to, że później obraża się z 50 osób, że to nie oni zostali wybrani, ale my nie mamy na to już wpływu. Ktoś musiał odpaść, żeby ktoś mógł się dostać.
Diabeł: Życie.

A jakie kryteria musieli spełniać wykonawcy, aby pomyślnie przejść Waszą selekcję?
Nagan:
Co do kryteriów, pierwsza selekcja to był wybór kawałków, które stały na jakimkolwiek poziomie, natomiast druga to wybór tych, które podobały się nam obu.
Diabeł:
A z tym to już gorzej, prawda (śmiech)? Często wystarczyło nam 20 sekund kawałka, aby jednoznacznie stwierdzić, czy dany track nadaje się na składankę czy nie. I oczywiście nie wszystkie kawałki, które odrzuciliśmy byłe złe. Po prostu obaj musieliśmy być "na tak". Dla tych, którzy mieli jakieś "ale" co do naszej "niesprawiedliwej" selekcji chcieliśmy przygotować dwupłytowy składak pt. "Krkrap.com vol. 2: Niedocenieni" złożony z samych odrzutów, ale powstrzymaliśmy się.

No właśnie, wyboru kawałków dokonaliście razem, więc konfrontacja była nieunikniona (śmiech). Czy wszystkie wybrane utwory zadowalają Was obu w 100%, czy każdy z Was musiał się zgodzić na duże kompromisy przy wybieraniu dwunastki?
Nagan
: Mi się nie podobają dwa kawałki i wrzuciłbym za nie inne, ale Diabeł mnie przekabacił, więc co zrobić... (śmiech). Konfrontacja była długa i burzliwa na tyle, że później nie odzywaliśmy się do siebie trzy dni, ale w końcu każdy troszkę odpuścił i powstał produkt finalny, taki, który mogliście ściągnąć z Hip-Hop.pl.
Diabeł:
U nas problem polega na tym, że jarają nas skrajnie różne rzeczy. Powiem Ci, że z selekcją nie było aż tak źle jak na początku przypuszczaliśmy. Jak już wspomniałem wcześniej, zaproponowałem zasadę veta - słuchamy wspólnie kawałka i jeżeli jeden z nas powie "NIE", to ten kawałek bankowo nie wchodzi na płytę i druga osoba absolutnie nie ma prawa tego kwestionować. Sprawdziło się znakomicie i chciałbym kultywować tę zasadę przy vol. 3. Przekabaciłem Nagana i koniec końców i tak wyszło na moje - to dlatego ta płyta zbiera tak negatywne opinie (śmiech). A czy wszystkie utwory podobają mi się w 100%? Biorąc pod uwagę cel tej płyty - jak najbardziej!

Nagan, kiedyś powiedziałeś, że Krkrap.com vol. 2 nie jest gotowe na legal, z powodu "nie gotowości ludzi na rap z Krakowa". Jak myślisz dlaczego ludzie nie są gotowi na rap z Krakowa?
Nagan
: Bo mają mylne pojęcie na jego temat. Bo nie znają prawie żadnych składów z Krakowa. W końcu dlatego, że wydaje mi się, że żaden skład z Krakowa, który nie wypromował się jeszcze na tyle, żeby był wydany na legalu, nie poradziłby sobie na polskiej scenie. Sami wykonawcy nie są jeszcze na to gotowi, o ile oczywiście mówimy o "zabłyśnięciu" na dłużej niż przez jeden sezon i nie jedynie przez jeden klip czy kawałek. Mentalnie musi dojrzeć każdy, zarówno odbiorca jak i wykonawca. Nie chodzi tu nawet o sprzedawanie nie wiadomo ilu płyt, bo to jest problem ogólnopolski, ale o sam szacunek w kraju.

Jak wiadomo składanki powstają w bólach, więc z czym mieliście największe problemy a co było najłatwiejsze w powstawaniu i wydaniu tej składanki?
Diabeł:
Zgadza się, każdy składak powstaje w bólach i przy Krkrap.com vol. 2 nie było inaczej. Nic nie było łatwe. Mnie np. najbardziej wyczerpały kwestie techniczne. Tydzień robiłem okładkę płyty, po czym w 4 minuty zrobiłem okładkę singla i okazała się dużo lepsza od tej, przy której dłubałem tydzień (śmiech). A nie mówię już nawet, że grafik ze mnie żaden i że nad każdą okładką siedziałem przeważnie po kilka godzin. Profesjonalny grafik ogarnąłby okładki wszystkich singli w jeden dzień, no ale ja to ja (śmiech). Pomijam już fakt, że słowo "wdzięczność" i "Kraków" to antonimy. I tak, moim zdaniem to też jest problem, bo tworzymy jedyny portal o krakowskim rapie w tym mieście wkładając w to serce, czas, zaangażowanie i (niestety) pieniądze. Robimy "coś" dla ludzi nie mając z tego zupełnie nic (a wręcz na tym tracąc) - a czy ktoś to w ogóle docenia? No właśnie... Pozdrawiam w tym miejscu Juena z Nakoz.org - on chyba jako jedyny jest w stanie nas zrozumieć.
Nagan
: Ja myślę, że największym problemem pozostaje ciągle niesłowność ludzi, w tym przypadku pojawia się ten sam problem, który wystąpił przy pierwszej części. Chodzi mi tutaj o obsuwę terminu ukazania się składanki przez to, że parę składów obiecało przysłać nowe wersje kawałków w lepszej jakości, ale czekać na nie musieliśmy po kilka miesięcy. Drugą na pewno dosyć ciężką sprawą była selekcja kawałków, z której nie do końca jestem zadowolony, ale taki system wyboru wybraliśmy i tak musi być.

Po wydaniu pierwszej części Waszej kompilacji "Krakow.hip-hop.pl vol. 1" zorganizowany został koncert. Na razie jest cisza. Czy jest więc w planach koncert lub jakaś inna forma promocji?
Diabeł:
Za czasów pierwszej składanki miało to jeszcze jakiś sens - teraz na tego typu koncerty przychodzi ledwo 50 osób, więc... Nie wiem, ja nie mam już do tego głowy. Siły witalne i młodzieńczy zapał opuściły mnie już dawno - Nagan, może Ty coś powalczysz?
Nagan: W przypadku "dwójki" planowaliśmy od razu taki koncert, ale niestety nie doszło do jego realizacji z powodu wycofania się z pomysłu szefa klubu, w którym miał być on zorganizowany. Może jeszcze coś popróbujemy, ale obiecać nic nie mogę.

Czemu na krążku pojawiły się remixy np. Firmy czy Juree'go? Nie boicie się, że to może obniżyć poziom tego wydawnictwa? W końcu większy prestiż płyty jest wtedy, gdy są na niej oryginalne, premierowe utwory. Czy nie było tak, że brakowało Wam kawałków i dopchaliście je remixami?
Diabeł:
Bardzo dobre pytanie i jednocześnie dobra okazja, żeby to w końcu wyjaśnić. Nie "dopychaliśmy" płyty remixami. "We krwi" Juree'ego i Aury to remix tylko w teorii, bo przecież w oryginalnym kawałku o tym samym tytule Juree nawija pod zupełnie inny bit, ma zupełnie inny tekst i nie ma Aury na feacie. Później mamy remix Frontów, z tym, że jest to remix kawałka, który jeszcze nigdzie nie wyszedł, a więc jest to utwór w 100% premierowy. A z Firmą masz trochę racji, bo sam kawałek śmigał już wcześniej po necie, co nie zmienia jednak faktu, że w takiej a nie innej wersji po raz pierwszy pojawia się tylko u nas.
Nagan
: Nie mam nic do dodania. Może tylko tyle, że wybierać na pewno mieliśmy w czym, ale jeśli chodzi o jakość kawałków, wcale nie było tak różowo jak się wielu osobom teraz wydaje...

Zajęliście się promocją krakowskiej sceny, jakie były Wasze początki w jej promowaniu?
Diabeł: Mnie w to wszystko wciągnął Nagan, jakoś na przełomie 2001/2002 roku. Długo by o tym mówić, tak czy owak moje promowanie krakowskiej sceny wybiegało daleko poza Krkrap.com. Niestety żyjemy w dosyć niewdzięcznym mieście, dlatego coraz częściej pomagam graczom spoza Grodu Kraka. Kto ma wiedzieć, ten wie. Tyle w tym temacie.
Nagan:
Moimi początkami w promocji krakowskiego rapu było stworzenie, już nieistniejącej strony, krakow.metropolia.net, która formułą przypominała obecny krkrap.com. To było około pięciu lat temu. Następnie, po niedługim czasie, "przejęło" nas Hip-Hop.pl i działaliśmy pod domeną "Krakow.Hip-Hop.pl". Wtedy też wyszła pierwsza część składanki "krakow.hip-hop.pl vol. 1", a my współorganizowaliśmy kilka koncertów w Krakowie. Od około 2, 3 lat działamy już zupełnie niezależnie i staramy się pomagać krakowskim zespołom, (ale i nie tylko) w pokazywaniu swoich umiejętności szerszej grupie osób.

Nagan, jesteś twórcą strony krkrap.com. Czy mógłbyś powiedzieć więcej niej coś więcej czytelnikom, którzy jej nie znają?
Nagan:
Portal pod tą nazwą, tak jak już mówiłem przed chwilą, istnieje od 2, 3 lat i jak na razie ma się bardzo dobrze. Główną ideą, jaką kierowałem się przy jego tworzeniu było pokazanie wszystkich walorów Krakowa jeśli chodzi o rap. Znajdziecie tam składy i raperów z naszego miasta. Ich zdjęcia i biografie (prawie jak na Bravo, tylko, że my mamy jeszcze ich utwory). Do tego najlepsi dj'e, najlepsze graffiti z Krakowa, trochę archiwalnych artykułów i wywiadów, nawet sprzed kilku lat... Jednym słowem, nie chwaląc się, ja uważam krkrap za swojego rodzaju skarbnice wiedzy na temat Hip-Hopu z Krakowa i mogę zagwarantować Wam, że nigdzie nie znajdziecie na ten temat tylu informacji.

Na płycie pojawiły się utwory, które z rapem mają mało do czynienia, np. "Najźlejsi". Dlaczego zdecydowaliście się na umieszczenie na krążku tego kawałka?
Diabeł: Wiesz co, tak teraz patrzę na to z boku i... chyba masz rację. My znamy rap Grema i Dahilli od lat, więc może tego nie dostrzegamy i patrzymy na to co robią przez pryzmat ich wcześniejszych dokonań, ale... co to zmienia? O to właśnie chodziło - o pokazanie, że gdzieś w tym całym ulicznym hardkorze naszego miasta jest także miejsce na świeżość, na coś totalnie zakręconego i na swój sposób innowacyjnego. "Najźlejsi" - pokaż mi w Polsce drugi taki kawałek. Wiesz, tak w ogóle to wychodzę z założenia, że jeżeli coś jest bardziej oryginalne niż moja ksywka, to jest dobre (śmiech).
Nagan:
A ja się nie zgadzam. A dlaczego by i nie umieszczać tego kawałka? Ma być oryginalnie, ja wiem na co stać obu tych artystów i wiem, że są dobrzy, a tak jak mówił Diabeł, pokaż mi drugi taki kawałek! (śmiech).

Czy planujecie już trzecią część składanki? Co dalej z portalem krkrap.com?
Diabeł: Na razie odpoczywamy po vol. 2 i jeszcze nie planujemy kolejnej części, ale wiemy, że vol. 3 na pewno powstanie. Pytanie tylko kiedy i w jakiej konwencji - może teraz Kraków plus goście? Kto wie, zobaczymy. Jedno jest pewne, opracowaliśmy już formę samego wydania vol. 3, która dla wielu będzie nie lada zaskoczeniem (śmiech).
Nagan
: Dokładnie tak. A portal krkrap.com mam nadzieję, że wciąż będzie się rozwijał i mniej osób będzie się na niego obrażało (śmiech). Wkrótce też planujemy też oprzeć portal na nowym systemie i designie, który myślę, że zaskoczy wielu...

Dzięki za wywiad, oby vol. 3 było już legalem! Jakieś ostatnie słowo dla użytkowników Hip-Hop.pl? Diabeł: Dzięki za wywiad. Ostatnie słowo do użytkowników Hip-Hop.pl? No cóż, nie kupujcie polskich rap płyt i hejtujcie ile wlezie, bo hejting jest potrzebny - pokazuje, kto tak naprawdę ma do siebie dystans a kto nie.
Nagan:
Dzięki za pytania, pozdrawiam czytelników, słuchajcie krakowskiego rapu, bo ma potencjał, tylko jeszcze niewielu go odkryło oraz krytykujcie nas ile się da, bo to nam pomaga ciągle się rozwijać. No i czekajcie na legale z Krakowa, bo niedługo będziemy napierać. Pozdrówki!

Pobierz: KRKRAP.COM - KRKRAP.COM vol. 2

Dowiedz się więcej o: Firma, Juree aka Jurand.


Informacje o artykule
Data dodania:2008-08-29
Dział / Kategoria: muzyka hip-hop / wywiad
Średnia ocena:4.00 (3)
Oceń artykuł: Aby ocenić artykuł musisz się zalogować
Autor:
modem1990, 28 lat
mężczyzna, Miłosław

modem1990
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
18:59:10, 27-08-08
Zapraszam do lektury i do komentowania:) PZDR!!

anonim
Autor: TONY STARKSU!   Link do posta
16:09:03, 29-08-08
W KRAKOWIE WLASNIE SPADL SNIEG, PROSTE!

anonim
Autor: dild   Link do posta
16:09:30, 29-08-08
Wiecie dlaczego gosc ma ksywe diabel??? bo jest piekielnie slaby:)

snupdok
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
16:31:46, 29-08-08
pewnie ze spadl snieg, przeciez po to ma okulary przeciwsloneczne

PROJEKT FATMAN i TRUSKI- NOWA PŁYTKA
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
19:34:38, 29-08-08
BEKA

anonim
Autor: Gtw USofA productofthegero   Link do posta
22:46:44, 29-08-08
fajny t-shirt  KRCRAP.COM

mca1
Autor: mca1   Link do posta
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
23:41:59, 29-08-08
to jest stare zdjęcie Nagana które ma pokazywać koszulke, a nie zdjęcie do wywiadu. śniegu nie ma ;p

anonim
Autor: heheheh   Link do posta
01:25:32, 30-08-08
jedyny portal o krakowskim rapie w tym mieście hehe zawsze lepiej ubrani niż utalentowani
 pokłony dla lucyfera

Chris Martin Coldplay ^^
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
08:08:34, 30-08-08
jak to mnie śmieszy jak w wywiadach ludzie mówią 'hejtujcie na nas ile wlezie', takie niby pokazanie że mają na to wyjebane. jak z ciebie taki masochista to półóz głowe na szynach i poczekaj na pociąg. Jeżeli hejtują to może niekoniecznie bezzasadnie? Troche dystansu do swojej twórczości /działalności troche pokory i czego tam jeszcze chcecie i tak nigdy nie bedziecie kimś więcej niż tylko .. no wlasnie kim ?

Chris Martin Coldplay ^^
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
08:14:24, 30-08-08
nie po to, aby promować naszą scenę, lecz po to, aby mniej więcej pokazać ludziom, co się u nas dzieje


hahaha czyli de facto ją promować nie ?

nie badzcie tacy podziemni bo was szczury zjedzą chłopaki..

anonim
Autor: akor   Link do posta
14:34:02, 30-08-08
hmmmmmmmm... jak dla mnie to w krakowie jest spoko temat co rapu...

anonim
Autor: pełen motel   Link do posta
15:34:10, 30-08-08
ja jestem z krakowa i mojim zdaniem jeszcze dużo nam brakuje do reszty kraju!!

anonim
Autor: ieowuroiwruiow   Link do posta
15:58:46, 30-08-08
"ja jestem z krakowa i mojim zdaniem jeszcze dużo nam brakuje do reszty kraju!!"



NO JAK WSZYSCY TAM SA TAK INTELIGENTNI JAK TY TO NA PEWNO. "MOIM" KURWA A NIE "MOJIM"

Smerf Przepraszacz
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
03:51:54, 31-08-08
sorry, ale racja Kraków to chyba największe miasto w PL które nie ma dobrej ekipy HH, bo 3Y to porażka, kiedyś byl fajny mixtape eNprzezHdoA i to tyle jezeli chodzi o tą scene, no ale jak tam chodza buraki zima w okularach i mowia ze nie chca sie lansowac to bez komentarza

anonim
Autor: pjusnababy   Link do posta
11:24:44, 31-08-08
ale co to za ludzie? co to ma byc? co to robi na pierwszej stronie? jeden zjeb nosi okulary przeciwsloneczne w zimie (ja pierdole, jaka porazka), a drugi sie lansuje zdjeciami jakby byl jakims kurwa pedalskim modelem. zalosc w krk

anonim
Autor: Jani KRK   Link do posta
14:06:56, 31-08-08
No czego się spodziewać po internautach . Diabeł i Nagan na prawdę dużo pracują aby gówno z krk miało promocje, co prawda wolnymi krokami ale do przodu. A moim zdaniem kraków jest mocny i to bardzo tylko że większość ludzi tutaj  robi inny HH niż reszta PL, bez kitu JEST WYJĄTKOWY. ciekawe też czy gdyby kraków był stolicą to jego rap by znała cała Polska. Wbijać na www.krkrap.com logować, ściągać te gówna każdy znajdzie coś dla siebie.

anonim
Autor: fgdfgdfgfd   Link do posta
14:39:56, 31-08-08
Grem i Dahilla mają mało co wspólnego z HIPHOPEM ?? kurwa ludzie, przecież Oni sa hiphopem !! są tu od zawsze nagrywają to na wysokim poziomie !!

anonim
Autor: dc   Link do posta
17:58:53, 31-08-08
jestem z krk i przepraszam wszystkich za tak słaba składankę

anonim
Autor: kraków   Link do posta
23:57:37, 31-08-08
ja takze jestem z krk, i takze przepraszam za rap ztad!postaciami godnymi uwagi sa mercedresu, gremlino, gruber, za to reprezentacja dj jest bezkonkurencyjna:dj krime, trakmajster, daniel drumz...i wiele innych znakomitosci.pozdrawiam kraków jako stolice turntabliemu!!!

anonim
Autor: Młody ZoolV   Link do posta
17:03:42, 01-09-08
Jesteśmy N.A.J.L.E.P.Ś.I :D Pozdro krk

anonim
Autor: drunken.masta@vp.pl   Link do posta
23:27:18, 01-09-08
Krakow jeszcze namiesza w calej Polsce...

anonim
Autor: MOOOD   Link do posta
13:35:02, 26-03-09
POZDRO DLA KRK ;D /BZDURY WYPISUJĄ- STANDARD/

Dodaj wypowiedź

Autor: Podaj wynik dodawania: 2 + 5 =

Pozostało znaków: 1250

Uwaga:
Twój host to ec2-34-231-247-139.compute-1.amazonaws.com (34.231.247.139). Informacja ta zostanie zapisana wraz z Twoją wypowiedzią. W przypadku naruszenia czyichkolwiek dóbr osobistych informacja ta zostanie ujawniona tak aby ułatwić ściganie autora.

Hip-Hop.pl © 2000-2019 • kontakt • redakcjareklamamateriały promocyjneFAQ, pomoc i zasadyPolityka Cookies