Aby zapewnić prawidłowe działanie strony oraz żeby hajs się zgadzał używamy ciasteczek.
Szczegółowe informacje

hip-hop.pl »

Przegląd Polskich Teledysków odc. 03 seria:3

Przegląd Polskich Teledysków odc. 03 seria:3

Autor: flaco666

Dowiedz się więcej o: Płomień 81, Ten Typ Mes.

Pośród wszystkich opisywanych clip'ów mógłbym na palcach jednej ręki wyliczyć te, które naprawdę zasłużyły na szóstkę z plusem.

Z pewnością do nich nie należą dzisiaj prezentowane pozycje. Na początek poleci Płomień 81 i "WWA", a później "Wjaazd" Tego Typa Mesa.

Clip 1: Płomień 81 - "WWA"

Z tego, co pamiętam Płomień nigdy mnie nie zaciekawił swoimi teledyskami, dlatego przed obejrzeniem byłem bardzo zniecierpliwiony swoją opinią na temat "WWA". Jeśli chcecie wiedzieć, czy przypadł mi do gustu, czytajcie dalej.

Początek jest mocny. Przedstawienie loga wytwórni clip'u zrobiło na mnie wrażenie. Sposób pokazania go przypomina najmocniejsze początki horror'ów ostatnich lat. Chwilowe zakłócenia obrazu, czarne tło i dziwne dźwięki. Można się przestraszyć. Niestety pozytywne wrażenie zgubiło się gdzieś po kilku sekundach. Clip ma zimną barwę. Nie ma w nim jakiejś zawiłej akcji. Po prostu w kamerze uchwycono Warszawę oraz środek jednego z klubów. Nawijka chłopaków właśnie odbywa się w nim, pośród kręcących tyłkami, dziewczyn. Raperzy występują też w dużej hali, na tle samochodów swoich kumpli. Są pokazy palenia gumy i podkręcania prędkości. Wszystkie mają zapalone światła, co w lekkim półmroku teledysku jest bardzo widoczne.

Z technicznego punktu widzenia clip nie wypada najgorzej. Podczas nawijki Onara, chłopak zostaje przedstawiony w oświetleniu tylko na jego osobę. Wszystko pozostające w tyle pokryte jest ciemnością. Przy staniu pod blokiem, kamera skierowana zostaje na niego od dołu ku górze, aby pokazać wysokość budynku. Światła, jakie zarejestrowano podczas nocnej eskapady na Warszawę, dodatkowo wzmocniono komputerowo. Dzięki, albo przez, realizatorów, lampy sklepów, bloków i samochodów mrugają. Nie jest to jakiś fajny efekt, bardziej zwracający uwagę na prostotę efektów specjalnych. W "WWA" nastąpiła mała pomyłka. Kamera trzęsie się przy pokazywaniu blokowisk, natomiast kiedy na ekranie widnieją pupy tańczących maniurek, operator "siedzi w spokoju". Przy filmowaniu napisów galerii handlowych i sklepów, clip w pewnych momentach nie może nabrać ostrości. Oczywiście efekt zamierzony. Z kolei, kiedy w kadr wchodzą np. nogi dziewczyn, gubią się one w ciemnościach otoczenia, co daje wyraz temu, że odbiorca nic nie widzi.

Utwór "WWA" po samym tytule świadczyłby o swego rodzaju "wizytówce" raperów, jednak tak nie jest. Teledysk do piosenki zrealizowano pokazując bardziej dziewczyny niż miejscówki chłopaków. A ich nawijki odbywają się pewnie w miejscach, w których bardzo rzadko bywają. Clip nie należy do najlepszych, dlatego zasługuje na dwójkę.

Clip 2: Ten Typ Mes - "Wjaazd"

Mes nie specjalnie prezentował wysoki poziom produkcji teledyskowych. "Wjaazd" nie odbiega od słabego wizerunku kinematografii rapera. Założeniem obrazu i piosenki jest pokazanie, iż polski rap bez Mesa nie może istnieć. Z pewnością wielu myśli odwrotnie. Tłem do nawijki rapera są skąpo ubrane dziewczyny, z długimi nogami. Pomiędzy zbliżeniami na artystę, pokazana zostaje historia chłopaka, który podkrada kasę na dragi, swoim rodzicom.

Początek clip'u wg Mesa jest "Wejściem z buta". Wchodzi do rozgłośni radiowej, wkłada do autoodtwarzacza swoją płytę, a kolesia siedzącego za mikrofonem, wyrzuca z pomieszczenia, wspólnie z kumplami. Nie wiem czemu, ale raper jest człowiekiem zbyt pewnym siebie, co przejawia się cwaniactwem w obrazie. Siedząc przy stole pełnym alkoholi, pomiędzy ładnymi dziewczynami, z cygarem w ręku, Mes czuje się niczym Ojciec Chrzestny.

Techcznie clip nie jest zaskakujący, wręcz przeciętny. Razić mogą małe reflektory umiejscowione na scenie, gdy pokazane są tańczące na wybiegu damy. Pomieszanie czarno-białego filmu z kolorowym, jest dobrym pomysłem. Historia chłopaka zostaje przez to, oddzielona od wykładu z życia Mesa. Opowieść o dragach jest smutna, dlatego barwy są ponure, powiedziałbym nawet, że nie ma w nich "życia". Natomiast sceny z Mesem tryskają powodzeniem i szczęściem, z tego powodu nadano mu normalną kolorystykę. Szczegółem, który utkwił mi w pamięci, to czarne rękawiczki na dłoniach rapera. Być może służy to pokazaniu jego, trochę tajemniczego i skrytego, charakteru. Rękawiczki są dowodem, iż Mes potrafi myśleć, gdyż nie chce po sobie zostawić żadnych śladów. "Wjaazd" kończy się wypadkiem "malucha" w nocy, w którym jechał bohater historii razem z kolegami. Jest to jeden z przykładów, do czego prowadzi branie narkotyków.

Całość zrobiona została trochę "na siłę". Wyczuwa się brak chęci u Mesa do realizacji tego clip'u. Nie przekonuje mnie reżyseria Filipa Tomanna i Tomka Dławichowskiego. Spokojnie mogę go wyrzucić do jednego wora z "Przez Chwilę" Nowatora.

W dzisiejszym pojedynku trudno oszacować, kto wygrał. Stawiałbym raczej na Tego Typa, gdyż w jego teledysku przynajmniej przedstawiono jakąś fabułę w porównaniu do "WWA", gdzie scenariusz mocno kuleje. Mes zasługuje na trójkę. A w kolejnym odcinku "Przeglądu Polskich Teledysków" zobaczycie recenzję trochę mocniejszych videoclipów, Kasty i Molesty. Polecam.

Dowiedz się więcej o: Płomień 81, Ten Typ Mes.


Informacje o artykule
Data dodania:2009-08-20
Dział / Kategoria: muzyka hip-hop / felieton
Średnia ocena:7.00 (1)
Oceń artykuł: Aby ocenić artykuł musisz się zalogować
Autor:
flaco666, 30 lat
mężczyzna, Kraków

Ostatnie artykuły tego autora:
Przegląd Zagranicznych Videoclipów odc. 09 seria:3
Przegląd Zagranicznych Videoclipów odc. 09 seria:3
Przegląd Zagranicznych Videoclipów odc. 10 seria:3
Przegląd Polskich Teledysków odc. 09 seria:3
Przegląd Polskich Teledysków odc. 10 seria:3

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
Dodaj wypowiedź

Autor: Podaj wynik dodawania: 3 + 1 =

Pozostało znaków: 1250

Uwaga:
Twój host to ec2-18-207-252-123.compute-1.amazonaws.com (18.207.252.123). Informacja ta zostanie zapisana wraz z Twoją wypowiedzią. W przypadku naruszenia czyichkolwiek dóbr osobistych informacja ta zostanie ujawniona tak aby ułatwić ściganie autora.

Hip-Hop.pl © 2000-2019 • kontakt • redakcjareklamamateriały promocyjneFAQ, pomoc i zasadyPolityka Cookies