Aby zapewnić prawidłowe działanie strony oraz żeby hajs się zgadzał używamy ciasteczek.
Szczegółowe informacje

hip-hop.pl ť

Przegląd Polskich Teledysków odc. 09 seria:3

Przegląd Polskich Teledysków odc. 09 seria:3

Autor: flaco666

Dowiedz się więcej o: Eldo, Lilu, Chiwas/Nowator, Chiwas.

Kolejny odcinek "Przeglądu Polskich Teledysków" być może Was nie zaskoczy, ale myślę, że warto przeczytać, co do powiedzenia i przekazania nam nie tylko słownie, ale również obrazowo mają polscy artyści hip-hop'owi?

Na początek Chiwas i Nowator w "Za granicami kraju", potem kobieca Lilu z Reno w "Kobietach", a na koniec Eldo z "Nie pytaj mnie o nią".

Clip 1: Chiwas -eat. Nowator - "Za granicami kraju"

W czasach, kiedy wielki boom na Irlandię i Wielką Brytanię minął, artyści pokroju Nowatora i Chiwasa wzięli się za robienie swego rodzaju hymnu poświęconego wszystkim, którzy wyjechali nie zapominając o polskiej ziemi.

"Za granicami kraju" z pozoru może się wydawać, że poświęcony jest Polakom emigrującym do innych krajów m.in. do USA, jednak tak nie jest. Clip został zrobiony przede wszystkim, aby zareklamować dwie postaci - Chiwasa i Nowatora. Panowie niby chcą przedstawić trudy życia swoich rodaków i znane miejsca w Stanach Zjednoczonych, ale tak naprawdę większość czasu uwaga widza zostaje mimowolnie skupiona na rapujących chłopakach. Pomiędzy ujęciami na szybko jadące pojazdy czy Nowy Jork, Statuę Wolności i Manhatan, na ekranie pojawiają się Nowator z Chiwasem. Ten drugi w swojej zwrotce stoi na mini "molo" nad Wisłą. Kamera obejmuje go zarówno od połowy, jak i całego; z góry i od dołu. Rozkładając ręce próbuje nam przekazać, że Polska jest jego Małą Ojczyzną, a poza tym jest bardzo pewnym siebie zawodnikiem, któremu nikt nie podskoczy. Pośród jego gestów daje się zauważyć wspomniane ukryte znaczenie, niczym u wszystkich polityków na mównicy sejmowej.

Jeżeli chodzi o Nowatora, to ten z kolei nawija na tle budynku z dużym gra-itti - "DOM". Wspomagany przez Chiwasa próbuje nam zademonstrować swoje kiepskie umiejętności obycia z kamerą. W scenie zostaje wprowadzony podział na dwa plany, z czego raz na pierwszym znajduje się Nowator, a raz jego kumpel. Ostatnim momentem w "Za granicami kraju" jest nawijka chłopaków na schodach, lekko poniżej (przypuszczam) boiska do gry w kosza. Za sobą mają ustawione trzy, cztery re-lektory, prawdopodobnie od samochodów. Nie demonstrują ich zbytnio, aby nie okazało się, że na tle np. teledysku do "Dla Moich Ludzi", -ury wypadają blado. Na schodkach oprócz dwóch raperów, stoją znajomi, na których połowa składa się z dziewczyn. Być może twórcy myślą, że Chiwas i Nowator na tle maniurek wypadają na bardziej męskich, jednak jest odwrotnie - w szczególności Nowator wygląda, jakby był jedną z tańczących koleżanek. Wytłumaczeniem dla wielu gestów zarówno jednego, jak i drugiego, jest padający śnieg i zimno na tzw. "polu" czy "dworze" (po warszawskiemu).

Na koniec warto dodać, że całość została zrealizowana w -ormacie 16:9, przy czym czarne paski zostały zastąpione białymi, a obraz został podzielony, jak w clip'ie "Kochana Polsko" OSTR-ego. Zdecydowanie nie polecam, nawet Polakom za granicami naszego kraju.

Clip 2: Lilu -eat. Reno- "Kobiety"

Kobiecy polski rynek hip-hop'owy nigdy mnie nie zachwycał, być może dlatego, że laski nie mają takiej siły przebicia jak mężczyźni, dobrze radzący sobie na scenie. Dziewczyny z pewnością muszą jeszcze sporo poćwiczyć, aby dorównać swoim koleżankom zza Oceanu, przynajmniej w mniejszym stopniu.

"Kobiety" nie są dobrym clip'em, a to za sprawą -eministycznej treści. Lilu przedstawia piękną płeć jako najważniejszą na świecie. Uważa, że wszystko jest jej podporządkowane. Clip opiera się przede wszystkim na zobrazowaniu upiększania się Lilu. W scenach swojej nawijki raperka chce, aby -acetom zrobiło się gorąco, a to przez jej ruchy podkreślające biust. Nie wychodzi to najlepiej. Motywem przewodnim są momenty w ubikacji, w której kamera została zamontowana u góry. W tym pomieszczeniu dzieje się główna akcja teledysku. Na ekranie pokazują się "liżące się" dziewczyny, laski z drinkami czy papierosami. W jednej z przedstawionych sytuacji, na podłodze ubikacji, zauważamy wspólnie z maniurką, że chodzi sobie małe stworzonko, przypominające jeża. Taki mały gag w "Kobietach". Taniec synchroniczny lasek na zielonym tle wygląda, jakby układał go sam Tomasz Jacyków, włącznie z ubiorem wokalistki. Tandetne ruchy i kiczowaty strój nie przyciągnie męskiej części widowni przed telewizory, chyba po to, aby się pośmiać z Lilu.

Reno na tle raperki nie wypada rewelacyjnie. Muszę przyznać, że dobrze się dobrali. Widzimy go w lekkim półcieniu podczas nawijki. Podchodzi do malującej się przed lustrem Lilu, i zaczyna do niej kierować swoją zwrotkę. Dziewczyna olewa go i nic sobie nie robi ze słów kolegi. Nie ma się co dziwić, takich zmanierowanych lasek na dyskotekach jest setki. Brak oryginalności w temacie może być kolejnym zarzutem wobec "Kobiety".

Clip pod względem technicznym wychodzi kiepsko. Gra światła i cienia praktycznie jest niezauważalna. Kopia samego teledysku jest wzorowana ze starych -ilmów, jednak zupełnie nie pasuje do tematu i samej postaci Lilu. Teledysk kończy się zerwaniem zamontowanej kamery w ubikacji przez jakiegoś kolesia. Obraz w tej chwili zaczyna szumieć, aż w końcu całkowicie zanika. Zdecydowanie "Kobiety" są videoclip'em, w którym Lilu i Reno chcą się wylansować. Nie Polecam!

Clip 3: Eldo - "Nie pytaj mnie o nią"

Jakby ktoś mnie zapytał: "Kto w polskim hip-hop'ie prawi najwięcej tra-ionych morałów?", bez wahania odpowiedziałbym, że Eldo. Chłopak mimo upływu lat wciąż zaskakuje nas swoimi tekstami, a w teledyskach nadal przedstawia szarą rzeczywistość naszego kraju.

Patriotyzm, to zjawisko, które przejawia się w clip'ie "Nie pytaj mnie o nią". Teledysk ma głębsze przesłanie do tłumu. Eldo ujawnia swoje przekonania, że nigdy nie opuści swojej Ojczyzny. Zawsze będzie o Niej pamiętał. Nie przeszkadza mu, że wielu ludzi rządzi Polską bardzo niedbale oraz, że obskurne kamienice i miejsca stają się niemalże symbolem wielu miast. Raper nawija do nas jednocześnie pokazując za swoimi plecami obskurne otoczenie. Nie zabrakło starych budynków, zniszczonych ścian czy klatki schodowej. Eldo opierając się o ścianę próbuje tra-ić do swoich słuchaczy. Nie zabrakło też scen na dworcu, gdzie chłopak siedzi na ławce i ogląda otaczającą go rzeczywistość. W "Nie pytaj mnie o nią" pojawiają się również małe szczegóły, takie jak niewyraźne odbicia re-lektorów samochodów i nocnych lamp; stara kartka leżąca na ziemi; ręce Eldoki i brodaty bezdomny na dworcu. Wszystko jest skrzętnie dograne i nieco przejmujące, że żyjemy w tak zaniedbanym architektonicznie kraju.

Ujęć w clip'ie jest mnóstwo. Częsta ich zmiana raczej pozytywnie wpływa na odbiór. Dzięki temu jesteśmy w stanie zobaczyć każdy ruch rapera i jego twarz, na której rysują się raczej negatywne uczucia. Dostrzegamy żal, gorycz i smutek. Mało wyostrzony obraz w kilku momentach ma swój urok. W sytuacji, kiedy na ekranie pojawia się "Peron 4", kamera porusza się, a odbiorca czuje, jakby patrzył oczyma pijanego bezdomnego, który nie umie utrzymać równowagi. Pokazując kamienice, zastosowano ujęcia szerokokątne, aby uchwycić jak najwięcej. W "Nie pytaj mnie o nią" pojawiły się także spowolnienia tempa obrazu. Clip kończy się ujęciem na śpiącego rapera na ławce, na dworcu. To mała przenośnia, że każdy może tak skończyć nie mając żadnej możliwości podjęcia pracy. Polecam Teledysk nie tylko ze względu na sprawy techniczne, ale przede wszystkim ze względu na temat.

Dowiedz się więcej o: Eldo, Lilu, Chiwas/Nowator, Chiwas.


Informacje o artykule
Data dodania:2009-09-10
Dział / Kategoria: muzyka hip-hop / felieton
Średnia ocena:7.00 (1)
Oceń artykuł: Aby ocenić artykuł musisz się zalogować
Autor:
flaco666, 30 lat
mężczyzna, Kraków

Ostatnie artykuły tego autora:
Przegląd Zagranicznych Videoclipów odc. 09 seria:3
Przegląd Zagranicznych Videoclipów odc. 09 seria:3
Przegląd Zagranicznych Videoclipów odc. 10 seria:3
Przegląd Polskich Teledysków odc. 10 seria:3
Przegląd Polskich Teledysków odc. 11 seria:3

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
Dodaj wypowiedź

Autor: Podaj wynik dodawania: 5 + 4 =

Pozostało znaków: 1250

Uwaga:
Twój host to ec2-18-207-249-15.compute-1.amazonaws.com (18.207.249.15). Informacja ta zostanie zapisana wraz z Twoją wypowiedzią. W przypadku naruszenia czyichkolwiek dóbr osobistych informacja ta zostanie ujawniona tak aby ułatwić ściganie autora.

Hip-Hop.pl © 2000-2019 ? kontakt ? redakcja ? reklama ? materiały promocyjne ? FAQ, pomoc i zasady ? Polityka Cookies ?