Aby zapewnić prawidłowe działanie strony oraz żeby hajs się zgadzał używamy ciasteczek.
Szczegółowe informacje
button_zwin_rozwin

hip-hop.pl »

Rap History 1985

Rap History 1985

Autor: Rap History Warsaw

Dowiedz się więcej o: Rap History Warsaw.

Połowa lat 80. to era bezdyskusyjnej dominacji Run DMC. Jeszcze w styczniu trójka serdecznych przyjaciół z Hollis Queens zdeklasowała rywali, wypuszczając na rynek swój drugi autorski long-play. Album "King of Rock" okazuje się być strzałem w dziesiątkę. Dzięki takim utworom, jak: "You Talk Too Much", "Can You Rock It Like This", a przede wszystkim tytułowemu "King of Rock", płyta zdobywa platynę, sprzedając się w łącznym nakładzie ponad miliona egzemplarzy.

Co ciekawe, był to pierwszy rapowy album, wydany także na cyfrowym kompakcie (CD), który w owym czasie dopiero wchodził do powszechnego użycia. Dzięki scenicznej energii i charyzmie, oryginalnemu wizerunkowi oraz nowatorskiej muzyce Run DMC stają się mega-gwiazdami hip-hopu. Jako jedyni artyści z kręgu tej kultury, zostają zaproszeni przez piosenkarza Boba Geldofa do wzięcia udziału w charytatywnym rockowym koncercie Live Aid, na rzecz głodującej Etiopii. 13 lipca - podczas wielkiej gali na stadionie Johna Fitzgeralda Kennedy'ego w Philadelphii - Joey, Darryl i Jason wystąpili przed blisko stutysięczną publicznością, dając niezapomniany i spektakularny show.

Popularność "królów rocka" postanowił wykorzystać brat Runa - Russell Simmons - angażując się w produkcję kultowego dziś filmu "Krush Groove". Reżyser Michael Schultz umieścił w nim historię powstania wytwórni Def Jam Recordings, której Russel był właścicielem i współzałożycielem. Filmowy label Krush Groove to prężnie działająca firma, pod której auspicjami nagrywają m.in. Run DMC, Kurtis Blow, Fat Boys, Dr. Jeckyll & Mr. Hyde oraz Sheila E. Tłoczenie płyt wymaga jednak sporych nakładów finansowych, a ponieważ żaden bank nie kwapi się z udzieleniem Russellowi pożyczki, musi on zwrócić się po pomoc do lokalnego lichwiarza. Filmowy Russell popada w kłopoty i wydaje się, że nic już nie uratuje go przed klęską. W sukurs przychodzi mu jednak Run, który pomimo zazdrości o piękną Sheilę, ratuje brata z opresji. Epizodyczne role odegrali także chłopcy z Beastie Boys, członkowie zespołów New Edition oraz Full Force, a także 17-letni LL Cool J.   

Rok 1985 jest dla Cool Jamesa wyjątkowo udany. Jesienna premiera debiutanckiego albumu rapera rzuca słuchaczy i krytyków na kolana. Okazuje się, że ten szczupły nastolatek skrywa wewnątrz olbrzymi potencjał i ogromną pewność siebie, które firma Def Jam potrafi przekuć w komercyjny i artystyczny sukces. Wyprodukowane w całości przez Ricka Rubina LP - "Radio" - znajduje ponad półtora miliona nabywców. Jest to kolejna hiphopowa platyna, a zarazem kamień milowy w rozwoju muzyki rap i w procesie przekształcania niezależnej wytwórni w wydawniczego majorsa.   

Spektakularny sukces LL Cool J'a wzbudza jednak kontrowersje w rapowym światku. Pierwszym adwersarzem nowojorczyka staje się debiutant z Philadelphii, Steady B, nagrywający wtedy jeszcze jako MC Boob. 12-calowy singiel filadelfijskiego MC, zatytułowany "Take Your Radio", to cięta riposta na "I Can't Live Without My Radio" LL'a. Steady wykorzystał moment, jako żywo przypominający wcześniejszą sytuację z "Roxanne, Roxanne". Przypomnijmy - prowokujący utwór UTFO wzbudza szereg odpowiedzi, na fali których The Real Roxanne i Roxanne Shante zyskują popularność. Pragnący rozgłosu MC Boob zadziałał więc analogicznie, poszedł za ciosem i w tym samym roku opublikował jeszcze "Do The Fila And The PeeWee Dance" oraz "Fly Shante". Zaczepne wersy zwróciły uwagę wytwórni Jive Records, dzięki czemu Steady B opuścił szeregi Pop Artu i przeniósł się do Zomby. LL Cool J rozpoczął zaś epokę bitewnych zmagań z reprezentantami amerykańskiej sceny, którą zakończy dopiero w połowie lat 90.   

Gdy Doug E Fresh i jego Get Fresh Crew publikują klasyczny singiel "The Show/La Di Da Di" sytuacja się powtarza. Szydercza odpowiedź pada natychmiast ze strony żeńskiej grupy Super Nature. Trio, korzystając z uprzejmość Pop Art Records, wypuszcza utwór "The Show Stoppa (Is Stupid Fresh)", który wdrapuje się na 46. miejsce listy przebojów magazynu "Billboard". Jest to oficjalny debiut najsłynniejszej kobiecej formacji hiphopowej wszechczasów. Po zmianie nazwy na Salt'N'Pepa, Cherryl James, Sandra Denton i Deidra Roper ruszają na podbój muzycznego rynku, wspierane przez pop-rapowego beatmakera - Hurby'ego Luv Buga i jego ekipę producencką - The Invincibles.   

To jednak nie Super Nature zwraca największą uwagę fanów i krytyków muzyki rap, lecz występujący obok Doug E Fresha utalentowany debiutant - MC Ricky D. Obdarzony oryginalnym nosowym wokalem artysta przyszedł na świat jako Richard Walters w Londynie w rodzinie jamajskich emigrantów. To właśnie brytyjskiemu pochodzeniu zawdzięcza Rick swój unikalny akcent, gładki melodyjny flow, a także zdolność wymawianie rymowanych fraz w niezwykle wyraźny i czytelny sposób. Jeszcze w dzieciństwie Ricky ulega groźnemu wypadkowi, na skutek którego traci wzrok w prawym oku. Po przeprowadzce wraz z rodziną na nowojorski Bronx w połowie lat 70. "piracka" przepaska na głowie staje się jednym z charakterystycznych atrybutów wykonawcy. W szkole artystycznej La Guardia High School Rick poznaje rapera Danę Dane'a  i razem z nim tworzy Kangol Crew - duet, którego nazwa była wyrazem fascynacji obu MC's produktami marki Kangol - w szczególności beretami i czapkami, używanymi na co dzień przez b-boys i b-girls. Na jednej z freestyle'owych bitew w 1984 roku Rick poznaje Doug E Fresha. Obaj panowie podejmują współpracę, której owocem jest wspomniany wcześniej podwójny singiel. Rick daje się tam poznać jako błyskotliwy i inteligentny raper, świetny narrator i storyteller, operujący bogatym arsenałem żartobliwych metafor. Wrażenie budzi też jego zdolność naśladowania kobiecych głosów i umiejętność "leniwej" deklamacji tekstów, określana jako "yawning rap" ("ziewający rap"). Wkrótce, dzięki pomocy Russella Simmonsa, Richard Walters już jako Slick Rick The Ruler odmienia oblicze hip-hopu.   

Generalnie rok 1985 należy do debiutantów. Pochodzący z Jamajki didżej Kurtis Mantronik (Kurtis Khaleel) demonstruje swoje nieprzeciętne skillsy wydając "Mantronix - The Album". Innowacyjne elektroniczne beaty do których rapuje MC Tee zdobywają sobie ogromną popularność na ulicach Nowego Jorku. B-boys i b-girls tańczą w rytm "Fresh Is The Word", "Needle To The Groove" oraz "Hardcore Hip Hop". Minimalistyczne brzmienie kompozycji Mantronika to efekt wirtuozerii producenta w posługiwaniu się automatem perkusyjnym Roland TR-606 oraz basowym syntezatorem TB-303. Dynamiczna i pełna energii muzyka duetu Kurtis Mantronik i MC Tee to już ostatnia fala popularności elektro-funku. Rozpoczyna się era wszechobecnego samplingu funkowych klasyków, m.in. Jamesa Browna oraz George'a Clintona.   

Pierwszym utworem zbudowanym z próbkowanych dźwięków perkusyjnych był debiutancki singiel Marleya Marla. Ten wybitny didżej i producent znany był doskonale słuchaczom radiowym jako nieodłączny pomocnik Mr. Magica. Podczas trwania jednej z audycji, niejaki Shawn Moltke próbował ukraść auto Marleya. Właściciel nakrył jednak niedoszłego przestępcę, a podczas ostrej wymiany zdań okazało się, że obaj panowie są kuzynami. Ten zaskakujący fakt zbliżył Marlona i Shawna, a ten ostatni zamiast do aresztu trafił do studia nagraniowego i stał się serdecznym przyjacielem producenta. I to właśnie Moltke - już jako MC Shan - wystąpił gościnnie na debiutanckim tracku Williamsa  - "Marley Marl Scratch" - wychwalając didżejski talent swego ziomka i mentora.   

Singlami "Shout" oraz "Transformer" debiutuje kolejny reprezentant późniejszego Juice Crew, skupionego wokół Mr. Magica i Marleya Marla. Nowojorski MC - Craig G - daje się poznać w latach 90. jako jeden z najlepszych freestyle'owców na świecie. Niestety w ślad za sukcesem artystycznym nigdy nie poszły adekwatne gratyfikacje finansowe i dziś częściowo zapomniany Craig Curry jest jednym z bardziej niedocenionych twórców w historii rapu.   

Nakładem Tommy Boy Records ukazuje się pierwszy singiel super-grupy Stetsasonic - "Just Say Stet". W skład zespołu wchodziło aż sześciu muzyków: Daddy-O, DBC, Fruitkwan, MC Delite, Prince Paul oraz beatboxer Wise.  Brooklyński kolektyw często i obficie wykorzystywał w swej twórczości potencjał "żywych instrumentów", co i w dzisiejszym hip-hopie nie należy do zjawisk powszechnych.   

Reprezentant filadelfijskiej sceny Schoolly D publikuje własnym sumptem singiel "P.S.K. - What does it mean?". Odpowiedzią na pytanie, zawarte w tytule utworu, jest lokalny gang miejski Park Side Killers, z którym raper był skoligacony. Obfitujące w skrecze 6-minutowe nagranie zapoczątkowało egzystencję podgatunku muzyki hip-hop, określanego mianem gangsta-rapu. Apoteozę przestępczego żywota i nielegalnych działań twórczo rozwinęli następnie artyści z Zachodniego Wybrzeża, tacy jak: Ice-T, NWA oraz Compton Most Wanted.  

Zobacz też:
Rap History 70's
Rap History 1982
Rap History 1983
Rap History 1984
Rap History 1985
Rap History 1986
Rap History 1987
Rap History 1988
Rap History 1989
Rap History 1990
Rap History 1991
Rap History 1992
Rap History 1993
Rap History 1994
Rap History 1995
Rap History 1996
Rap History 1997
Rap History 1998
Rap History 1999
Rap History 2000
Rap History 2001
Rap History 2002

Dowiedz się więcej o: Rap History Warsaw.


Informacje o artykule
Data dodania:2010-05-26
Dział / Kategoria: kultura hip-hop / felieton
Średnia ocena:10.00 (5)
Oceń artykuł: Aby ocenić artykuł musisz się zalogować
Autor:
Rap History ..., 36 lat
mężczyzna, Warszawa

Ostatnie artykuły tego autora:
Hip-hopowe teledyski w pięciu smakach
Rap History 1981
Rap History 1980
Rap History 70's
Rap History 1982

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
SkunRecordz
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
10:28:56, 26-05-10
CALE SZCZESCIE ZE CZASY TYCH PRZYGLUPOW DMC JUZ MINELY

domzky
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
13:01:29, 26-05-10
wiesz byłbym ostrożny kto wie czy nie zostałeś przy ich muzyce spłodzony? ^

crtl+k
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
14:02:35, 26-05-10

szacun kurwa jeszcze raz szacun za artykul BIG UP MEN


FuckIr
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
14:04:48, 26-05-10
domzky@

ten lamus co najwyżej mógł zostać spłodzony przy scyzoryku Liroya;]

jogurt2009
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
14:07:27, 26-05-10
DOBRZE ŻE TEN PORTAL WZIĄŁ SIĘ ZA EDUKACJE GIMBUSÓW. TO JEST POTRZEBNE.

Kiep_Hunter
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
14:25:02, 26-05-10
Dobre poczytadło :)
propsy dla autora

BAZUKA.
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
15:53:18, 26-05-10
beka bo nie znam nikogo z wyzej wymienionych raperow. czlowieku wypierdalaj z jakims podziemnym rapem z ameryki

UFOPORNO
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
17:24:51, 26-05-10
Big Up, ale czemu nie ma zadnej wzmianki o Too Shortcie?

NOTE2.1
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
20:58:37, 26-05-10

STARE CZASY


SkunRecordz
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
18:17:55, 27-05-10
Autor: domzky

To sa lata 80, dolicz jeszcze 10 lat. A takim rapem nie jaralem sie nigdy dopiero mniej wiecej od 85, 6, 7 jesli dobrze pamietam zaczal sie ten konkretny rap

antyhejter
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
18:54:48, 29-05-10
Gimbusy pewnie jeszcze się nie nauczyły dobrze czytać więc się tu nie wpisują a tak po za tym dobry artykuł.

SebaTRN93
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
11:44:32, 31-05-10
Super artykuł ! Szacunek dla autora bo takie rzeczy są bardzo potrzebne i ciekawe a nie zawsze łatwo znaleźć info w sieci ! Oby tak dalej.

HaZee
Autor: HaZee   Link do posta
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
14:06:13, 08-03-11
wszystko :)

Dodaj wypowiedź

Autor: Podaj wynik dodawania: 4 + 1 =

Pozostało znaków: 1250

Uwaga:
Twój host to ec2-3-226-122-74.compute-1.amazonaws.com (3.226.122.74). Informacja ta zostanie zapisana wraz z Twoją wypowiedzią. W przypadku naruszenia czyichkolwiek dóbr osobistych informacja ta zostanie ujawniona tak aby ułatwić ściganie autora.