Aby zapewnić prawidłowe działanie strony oraz żeby hajs się zgadzał używamy ciasteczek.
Szczegółowe informacje
button_zwin_rozwin

Autor: se3a

Dowiedz się więcej o: DwaZera.
Lubie znaleźć sampel, który już ktoś wcześniej wykorzystał. Sprawdzam wtedy pomysłowość producentów. Cieszy ucho jak ktoś ze znanego fragmentu tworzy nową jakość.

Niedawno nakładem Prosto Label ukazała się najnowsza płyta DwóchZer pt. "Płyta z czarnych płyt". Album ten to brzmienia inspirowane jazzem i funky, mnóstwo dobrych sampli, klimatyczne teksty i oryginalne flow. Zapraszamy na wywiad z Rakiem, Tomasiną i DJ'em Wojakiem, w którym m.in. o dobieraniu sampli, współpracy z Prosto i o sięganiu do klasyki. Miłej lektury.

Właśnie ukazała się Wasza nowa płyta. Zacznijmy od tego jak doszło do współpracy z Prosto?
Rak: Ekipę Prosto Label poznaliśmy na planie klipów do remixów "Puszera" HiFi Bandy. Z tego co wiem to wcześniej zarówno Brahu jak i HiFi Banda szeptali o nas dobre słowo, co jak podejrzewam wzbudziło zainteresowanie naszą twórczością. Na planie drugiego remixu poznaliśmy Wojtka Sokoła, który zaprosił nas do siebie na kwadrat, skorzystaliśmy z zaproszenia. Wojtek przesłuchał z nami płytę w wersji demo, wymienił się swoimi spostrzeżeniami i powiedział, że się zobaczy. Trzy tygodnie później odebrałem telefon... tak jakoś to było. Pozdro Sokół! Pozdro Prosto ekipa!
Tomasina: Przedstawiciele Labelu Prosto mogli nas już wcześniej usłyszeć na gościnnych występach Hifi Bandy. W tym czasie tez wraz z Rakiem i Wojakiem byliśmy w trakcie kończenia płyty. Po skończeniu projektu mieliśmy gotowy produkt. Muzyka obroniła się na tyle, że zdobyła zainteresowanie wytworni

"Płyta z czarnych płyt" - skąd taki tytuł? Czy faktycznie powstała w oparciu jedynie o sample z winyli?
Tomasina: heh... Raku wszystkie bity wystukał z sampli, a sample pochodziły z czarnych płyt... to czemu nie?
Rak: W znakomitym procencie płyta jest na samplach z winyli. Reszta to linie basów, które dograł nam kolega Karol Kozłowski, delikatna elektronika (w dwóch kawałkach chyba) za którą odpowiada Wojak. W solówce Tomasiny występuje też gitara Michała Sadowskiego. W kawałku z Kaszalotem i Zawodnikiem Sir Michu dograł nam delikatną wysmakowaną trąbkę i to chyba na tyle z nie winylowych brzmień. Co do tytułu to wyszedł on jakoś tak naturalnie - wcześniej był inny zamysł ale za dużo by tu pisać...

A czym są dla Was sample, co takiego mają w sobie, że poświęcacie wiele godzin szukając tego odpowiedniego fragmentu? Jakich sampli najczęściej poszukujecie? Na czyich płytach?
Tomasina: Lubie znaleźć sampel, który już ktoś wcześniej wykorzystał. Sprawdzam wtedy pomysłowość producentów. Cieszy ucho jak ktoś ze znanego fragmentu tworzy nową jakość. Po swojemu.
Rak: Sample to zajebista kwestia, mianowicie ja nie mam wykształcenia muzycznego, tylko moje ucho. Dzięki samplowaniu mogę  budować i aranżować jakąś alternatywę, robić coś swojego. Często są to wycięte dosłownie pojedyncze sekundy, sam dźwięk - jak masz np. w biznesie. Wiadomo, że można brać 5 sekundową pętle i podbijać to bębnami wtedy masz bit, ja jednak wolę trochę głębiej poszperać w dźwięku. Co do poszukiwań, to szukam dosłownie wszystkiego - wszędzie coś znajdziesz jak jesteś cierpliwy i otwarty na muzykę.

We wkładce płyty zamieściliście informacje o tym skąd pochodzą sample na płycie. Jednak na okładkach innych albumów ze świeczką szukać takich informacji. Czy to brak świadomości wśród producentów czy celowa ignorancja? Dlaczego Wy zdecydowaliście się na taki krok?
Rak: Zamieściliśmy informacje o ewidentnych samplach na płycie gdyż szanujemy twórczość artystów z których czerpiemy. Dlaczego inni tego nie robią? Nie wiem. Trzeba by zapytać innych producentów.
Tomasina: Myślę, że jest to pytanie do poszczególnego producenta. Może niektórzy nie chcieli by zdradzać skąd pochodzi jego inspiracja.

Czy są to legalne sample, tzn. takie na które macie pozwolenie autorów/ spadkobierców/ wytwórni? Pytam oto bo jakieś dwa lata temu Mołotof powiedział, że gdy nagrywał "The Way of the Dragon" problemem nie do przejścia stał się fakt wykorzystania przez niego w kawałkach więcej niż jednego sampla. Jak w ogóle ustawa o prawie autorskim w Polsce odnosi do samplowania?
Rak: Jeżeli chodzi o "widzę gwiazdy" to sample są w 100% wyczyszczone - zarówno Pan Franz Dreadhunter jak i Pani Beata Kozidrak zgodzili się na wykorzystanie sampli z utworu "jezioro szczęscia" zespołu Bajm. Nie powiem, było to wyzwanie - jeszcze dzień przed wysłaniem płyty do tłoczni nie wiedzieliśmy czy kawałek się na niej znajdzie - jako że miał być singlem. Wszystko jednak potoczyło się po naszej myśli. Co do reszty sampli, mimo usilnych starań nie uzyskaliśmy odpowiedzi na nasze zapytania od artystów, jeżeli się odezwą to na pewno się jakoś po ludzku dogadamy - nie kryjemy się z tym skąd co jest zsamplowane, jeżeli oczywiście sampel jest ewidentny. Poza tym młodzi słuchacze mogą nie wiedzieć kto to była np. Halina Kunicka - może dzięki nam sięgną do polskich piosenek ze starych lat - dobre wałki co poniektóre, polecam. Co do ustawy o prawach autorskich to nie mam pojęcia jak działa pod kątem samplowania, myślę że jak coś jest ewidentnie pochytane bez zgody autora to jest to pewnego rodzaju kradzież i tyle.
Tomasina: Prawda.

Niektórzy uważają, że kwintesencją muzyki hip-hopowej są właśnie sample, nie dopuszczając do siebie myśli, że można korzystać z syntetycznych brzmień. Tymczasem to właśnie nowoczesne połamane bity i futurystyczne dźwięki coraz bardziej zalewają rynek. Jak zatem pogodzić te dwie kwestie?

Tomasina: Uważam, że Hip-Hop jest kulturą elastyczną. Cały czas się rozwija. Połamane bity oraz futurystyczne dźwięki wywodzą się z potrzeby zmiany. Nie tylko u nas się tak działo ale i za oceanem. Szkoda tylko ze trochę gonimy za producentami z Ameryki.  USA jest starszym bratem który daje przykład. Może czas na zmianę? Trochę korzeni słowiańskich? Tak się zastanawiam.
Rak: Dla mnie wszystko można ze sobą połączyć ze smakiem i gustem. Nie jestem  jakimś radykałem, że tylko sample i koniec. Zresztą noszę się z zamiarem kupna jakiegoś klawisza i urozmaicania w ten sposób  samplowanych bitów - partie basów, delikatna elektronika itd... Posłuchaj bitów J. Dilla, madliba, alchemista - to jest to! Jeżeli chodzi o czysto syntetyczne brzmienie to również można zrobić ze smakiem - tu od razu nasuwa mi się twórczość  dj'a. Story i Palucha - Propz chopaki!
Wojak: Generalnie w moich solowych produkcjach od początku łącze sample z elektroniką, myślę że nadaje to pewnej warstwowości utworom, co je uatrakcyjnia.

Na albumie pojawiły się także żywe instrumenty bas, gitara, trąbka. Co myślicie o koncertach zagranych z live bandem?

Tomasina: Za sobą mam nie jeden występ z Live bandem oraz niezliczona ilość Freestyjlowych jam'ow w klubie Papryka (Sopot). Jeżeli honorarium za koncert mogło by pokryć koszty wydarzenia z muzykami to ja bym się nie zastanawiał. Muzyka grana na żywo daje większą energie. Masz przypuśćmy 6 osób odpowiadających za muzykę. Jedną muzykę. Każdy z nich (wokaliści tez) są częścią całości. Czy może być coś lepszego?
Wojak: Zdarzało się już nie raz grac z żywym bendem, daję to o wiele bardziej energetyczne występy, jednak wymaga to większego nakładu pracy przy próbach, nie wspominając już o kosztach takiego przedsięwzięcia.
Rak: Jak najbardziej, granie z żywym bendem i dj'em to by był rozpierdol.

Ważnym elementem na płycie są również skrecze i cuty. Jaką rolę w Waszej muzyce odgrywa DJ i jego umiejętności?

Rak: DJ Wojak ma swoje specyficzne ucho, jako że nie jest to tylko dj a jeszcze producent i to dość utalentowany moim zdaniem to uzupełniamy się. Konsultujemy rzeczy które robimy razem (skrecze czy bity) i wychodzi to bez siary jak dla mnie.
Wojak: Zespół DwaZera to jeden organizm, bez któregokolwiek z nas po prostu nie istnieje. Jeżeli coś robimy to najlepiej jeżeli wszyscy aktywnie uczestniczymy w procesie twórczym.

Pytanie do DJ Wojaka - masz w planach wydanie jakiegoś nowego mixtapeu?
Wojak: Najlepiej czuję się tworząc własną muzykę a nie miksując czyjeś utwory. Nie znaczy to że w przyszłości nie nagram jakiegoś tejpa. Tymczasem możecie oczekiwać nowych produkcji z pod mojej ręki. Zachęcam do sprawdzenia moich poprzednich płyt - "Preparatura" i "Elektrodach" - pozdro Dj. Feel-x.

Tematyka kawałek "Tracklista" przypomina nieco utwory "Inspiracje" Vienia, "(Nadal) Klasycznie" Kobry, a nawet "5 elementy" Małpy. Kilka dni temu dotarła do nas smutna wiadomość o śmierci Nate Dogg, wcześniej Guru. Po komentarzach widać, że w większości ludzie kojarzą o co chodzi. Czy zatem sięganie do klasyki to obowiązek każdego słuchacza?
Tomasina: Obowiązkiem słuchacza jest przede wszystkim słuchać. Jeżeli zatrzymuje się na paru produkcjach to jego sprawa. Ja jestem osobą, która słucha wszelakiej muzyki, o czym nawijam w "Trakliscie". Znaleziska odzwierciedlają moje samopoczucie bądź to w jaki stan chce się wprowadzić. To coś jakby dobierać odpowiedni ciuch na pogodę. Po za tym  szybko się nudzę, rzadziej słucham rapu, wole zagłębiać się w inne rejony. I wiele razy sam hip hop do mnie wraca (najczęściej z muzyki funk lecz nie tylko). "Tracklista" to kawałek bardziej "edukacyjny", jeżeli odbiorca pozna choćby parę nazwisk lub faktów zawartych w utworze. Ma na celu pokazać jak ważna jest klasyka w naszych czasach. Warto znać, to na pewno.
Rak: Myślę, że powinno się mieć jakieś większe lub mniejsze pojecie skąd biorą się rzeczy, których słuchamy i o co w ogóle chodzi. Bob Marley kiedyś powiedział, że jak nie znasz swojej przeszłości to nie wiesz dokąd idziesz, to zdaje się być dobrym podsumowaniem kwestii. Polecam nieskromnie nasz kawałek z "beeez wczówy" mixtape pod tytułem r.a.p.r.i.p.

DwaZera "Płyta z czarnych płyt"

Metaforą czego jest kawałek "Cyrk"?
Rak: Cyrk nawiązuje do świata polskiej polityki.
Tomasina: Jest taki wielki cyrk na ul. Wiejskiej. Co kompanie przedwyborcze zaczyna się przedstawienie. 

Skąd pomysł na tak fizjologiczny kawałek "Droga jest prosta"?
Rak: Jest to połączenie formy z treścią. Pomysł powstał, że tak powiem przy piwku.
Wojak: Skąd pomysł? Po prostu się najebaliśmy i tyle...

W notce od Prosto czytamy: "w ciągu ostatnich siedmiu lat zespół wydał własnym sumptem kilkanaście albumów i mixtape'ów, które rozeszły się w nieoficjalnym obiegu". Dziś coraz więcej zespołów i wykonawców zaczyna wydawać płyty na własną rękę, kończąc dotychczasowa współprace z wydawcą. W Waszym przypadku mamy proces odwrotny. Dlaczego zdecydowaliście się na współprace z wytwórnią. Duży może więcej?
Tomasina: Dzięki temu, że Prosto Label wzięło nas pod swoje skrzydła, zyskaliśmy więcej czasu na muzykę.
Rak: Chodzi po pierwsze o kanał dystrybucji i dostępność naszej muzyki. Prosto ogarnia nam też pewne kwestie, dzięki czemu możemy się bardziej skupić na tworzeniu muzyki. Długo ogarnialiśmy tą całą otoczkę sami, ale gdzie masz czas na muzykę jak musisz być sam sobie menadżerem, grafikiem itd?

Jesteście z Gdańska. Kilka tygodni po premierze Waszego albumu także w Prosto ukaże się album innego reprezentanta Waszego miasta - Braha. Przypadek czy jedno z drugim ma coś wspólnego?
Tomasina: Z Brahem zawsze piona. Płyta "Chaos" jest kozakiem i myślę, że nie mogło by być inaczej jak legal. Cieszę się ze pod jedną banderą. Pozdro Brat!
Rak: Tak jakoś to naturalnie wyszło. Polecam płytę Braha "Chaos"  - kawał naprawdę dobrej roboty!

Znamy już pierwszy klip do kawałka "Widzę gwiazdy", będą kolejne? Możecie już coś zdradzić?
Rak: Są plany, wolałbym jednak nie zdradzać jeszcze żadnych szczegółów.
Tomasina: Będzie się działo. Tyle mogę powiedzieć teraz.

Na koniec powiedzcie czy "Płyta z czarnych płyt" będzie czarna, tzn. czy planujecie edycję na winylu?
Rak: Było by to ziszczenie kolejnego z naszych marzeń. Myślę, że wszystko teraz zależy od słuchaczy którzy albo nas wesprą kupując płytę albo nie.

Dzięki za rozmowę.
Rak: Dzięki - pozdrawiam wszystkich ludzi dobrej woli.
Wojak: Dzięki - pozdrawiam.
Tomasina: Dzięki - najlepszości.

Dowiedz się więcej o: DwaZera.


Informacje o artykule
Data dodania:2011-04-06
Dział / Kategoria: muzyka hip-hop / wywiad
Średnia ocena:6.40 (5)
Oceń artykuł: Aby ocenić artykuł musisz się zalogować
Autor:
se3a, 38 lat

Ostatnie artykuły tego autora:
Shadowplay - Polską Rap Płytą 2015 - wywiad z Kartkym
Pawbeats Orchestra - wywiad przedpremierowy
Widnokrąg - Polskim Rap Singlem 2014 - wywiad z Pawbeatsem
Loco Tranquilo - Polską Rap Płytą 2014 - wywiad z Vixenem
Labirynt Babel - muzyczna, emocjonalna i intelektualna podróż - wywiad z B.O.K

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
Kiep_Hunter
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
13:40:24, 06-04-11
kupowac plyte nygusy - zalecam

It_Ain't_Hard_To_Tell
Wyślij prywatną wiadomoś do użytkownika
22:07:48, 07-04-11
Dobry wywiad, Zajebista plyta. propz!

Dodaj wypowiedź

Autor: Podaj wynik dodawania: 1 + 5 =

Pozostało znaków: 1250

Uwaga:
Twój host to ec2-18-233-111-242.compute-1.amazonaws.com (18.233.111.242). Informacja ta zostanie zapisana wraz z Twoją wypowiedzią. W przypadku naruszenia czyichkolwiek dóbr osobistych informacja ta zostanie ujawniona tak aby ułatwić ściganie autora.